اجتماعی و فرهنگی

شرط اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد روستائیان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح بازنشستگی پیش از موعد روستائیان که از سوی مجلس تصویب شده بود، به علت ایراداتی از سوی شورای نگهبان مجددا به مجلس بازگشته و مستلزم بررسی و رفع ابهامات وارد شده است اظهار کرد: سن بازنشستگی و بار مالی مترتب بر اجرای این قانون از جمله این ابهامات‌اند.

 

وی افزود: مسلما وقتی سابقه بیمه‌ای به ۹ سال کاهش می‌یابد و سقف سنی برای بازنشستگی تعیین نمی‌شود، بار مالی برای صندوق در پی دارد. مجلس از ما گزارشی در این خصوص خواسته بود که اکنون ارائه شده است و گزارش مفصل دیگری پس از تکمیل اطلاعات تقدیم خواهد شد.

 

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با بیان اینکه منابع مالی صندوق از دو طریق تامین می‌شود اظهار کرد: منبع نخست حق بیمه‌ای است که افراد بر اساس سطوح درآمدی هشت گانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی می‌پردازند. در واقع فرد بیمه شده پنج درصد درآمد سالانه خود را بابت حق بیمه پرداخت می‌کند.

 

رستمی ادامه داد: به عنوان مثال فردی که درآمد ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان دارد، مجموع درآمدش در سال به شش میلیون تومان می‌رسد و باید ۳۰۰ هزار تومان حق بیمه بدهد. دوبرابر این مبلغ را هم دولت به صندوق پرداخت می‌کند و در واقع می‌توان گفت که برای یک فرد با سطح درآمدی ۵۰۰ هزار تومان، ۹۰۰ هزارتومان عاید صندوق می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون فعلی بازنشستگی با سابقه ۱۵ سال و سقف سنی ۶۵ سال انجام می‌شود گفت: اگر بر اساس قانون جدید سن بازنشستگی به ۹ سال برسد و سقف سنی برداشته شود یا حتی همان ۶۵ سال باشد، طبیعتا بار مالی در پی دارد، بنابراین باید مشخص شود این بار مالی از چه طریق جبران می‌شود؟.

 

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در پاسخ به اینکه گفته می‌شود این صندوق می‌تواند با سرمایه گذاری در بانک‌ها این هزینه را تامین کند اظهار کرد: اکنون این کار را انجام می‌دهیم ولی ثروت ایجاد شده مربوط به بیمه شدگان فعلی است و از طریق سرمایه گذاری‌های مختلف رو به افزایش است، این در حالی است که بناست افراد جدیدی وارد صندوق شوند.

 

رستمی اعلام کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با اجرای قانون جدید حدود ۶۰۰ هزار نفر به جمعیت تحت پوشش صندوق اضافه شوند.

 

وی درباره ابهامات موجود در خصوص سن بازنشستگی گفت: در این قانون سقف سنی را برای کسی که می‌خواهد عضو صندوق شود برداشته‌اند به این معنا که یک نفر در ۸۰ سالگی هم می‌تواند عضو صندوق شده و از مزایا بهره مند شود، اما در قانون فعلی آمده است که اگر فرد ۱۵ سال حق بیمه پرداخت کرده و به سن ۶۵ سالگی رسیده باشد، بازنشسته می‌شود.

 

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر افزود: لازمه اجرا آن است که دولت باید این بار مالی را جبران کند. اگر ابهامات برطرف شود سعی می‌کنیم قانون را امسال اجرا کنیم.

 

به گزارش ایسنا، تیرماه سال جاری مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از روستائیان و عشایر کشور طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت مکلف شد تمامی روستائیان و عشایری را که در سن بازنشستگی بوده و تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر هستند در صورت تقاضا و داشتن سابقه پرداخت حق بیمه به مدت ۹ سال، بازنشسته کرده و متناسب با آن حقوق بازنشستگی پرداخت کند، اما شورای نگهبان ابهاماتی به قانون بازنشستگی پیش از موعد روستائیان وارد کرد که بار مالی ناشی از اجرای این طرح و همچنین سن بازنشستگی در این طرح از جمله این ابهامات هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا