شورای شهر

شورا به عنوان رکن چهارم کشور در تنظیم لایحه مجلس حضور نداشت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران بعد ازیکصد و ششمین جلسه شورا پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. 

 
وی در ابتدا به گزارشی در ارتباط با جلسه شورا پرداخت و گفت: الزام شهرداری تهران به تدوین برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اظطراری در مترو و فضاهای زیر سطحی یکی از مصوبه های امروز شورای شهر بود که با اکثریت آرا هم دو فوریت و هم محتوای آن به تصویب رسید.
 
وی ادامه : این طرح که در قالب دو فوریت مطرح شد در پی اتفاقاتی بوده که در فضاهای زیر سطحی شاهد آن بودیم  و شهرداری تهران موظف شده ظرف مدت ۴ ماه برنامه عملیاتی در این زمینه را به شورا ارائه دهد.
 
تقی پور همچنین افزود: ارائه  گزارش ۶ ماهه عملکرد شهرداری تهران  از کمیسیون برنامه و بودجه نیز از جمله برنامه امروز ما در شورا بود که طی آن ۴۹ تبصره باید مورد بررسی قرار می گرفت که نیمی از آنها بررسی شد. گرچه اعضا به سبب اینکه ارائه این نوع گزارش سابقه چندانی نداشته از نظر شکل و قالب گزارش نکاتی را ایراد کردند.
 
تقی‌پور ادامه داد: شهرداری تهران نیز عملکرد ۵ ماه خود را به صورت سی‌دی تهیه و در اختیار اعضا قرار داده است.
 
وی اضافه کرد: طرح لایحه مسئولیت پذیری اجتماعی و نیز انتخاب یک نفر نماینده جهت عضویت در ستاد نظارت و هماهنگی محتوای تبلیغات محیطی در شهر تهران نیز از جمله دستورات جلسه بود که به دلیل کمبود وقت مطرح نشد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.
 
عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت تفریغ بودجه سال ۹۲، گفت:در حال حاضر این کار توسط حسابرس‌های تعیین شده از سوی شورا در حال بررسی است و حسابرس‌ها کل سندها را بررسی و در نهایت با بودجه سال ۹۲ تطبیق خواهند داد و نظر نهایی خود را اعلام خواهند کرد.
 
تقی‌پور خاطرنشان کرد: پس از نتیجه تفریغ بودجه توسط حسابرسان این گزارش در سایر کمیسیون‌ها نیز چک خواهد شد.
 
سخنگوی شورای شهر تهران، افزود: در نهایت شورای شهر تصمیم‌گیری خواهد کرد که آیا بندهای آمده در تفریغ بودجه مغایرت با بودجه دارد یا خیر و در این خصوص اگر به صورت کلی باشد از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد و در پایان نیز تفریغ بودجه سال ۹۲ به تصویب خواهد رسید.
 
وی در ادامه به بحث زمینی در بلوار آیت‌الله کاشانی جنب شهرداری منطقه ۵ اشاره کرد و گفت:‌ هیچگاه این زمین نام بوستان مادر را نداشته است چرا که بوستان مادر در منطقه دیگری نام‌گذاری شده است.
 
تقی‌پور از بررسی آخرین وضعیت این زمین در جلسه سه شنبه شورا خبر داد و گفت: قرار است این موضوع با حضور شهردار تهران بررسی شود.
 
عضو شورای شهر تهران با تأکید براینکه شورای چهارم سعی دارد از هرگونه حواشی بپرهیزد، گفت: این شورا بنا دارد تمام موضوعات را به صورت شفاف اطلاع رسانی و از هرگونه حواشی جانبی دوری کند.
 
وی گفت: در جلسه آتی شورا و با توجه به بررسی این زمین در بلوار آیت‌الله کاشانی، قالیباف شهردار تهران نیز حضور خواهد داشت.
 
سخنگوی شورای شهر تهران همچنین در خصوص ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی، گفت: ادامه این طرح مصوب شورا نیست و در این خصوص تصمیم‌گیری نشده است.
 
وی افزود: البته اگر طرح اشاره شده در طرح جامع و تفصیلی تهران وجود داشته باشد بحث دیگری است و سازوکارهای خود را دارد و شهرداری باید از طریق لایحه‌ای در قالب بودجه ۹۴ این موضوع را به اطلاع اعضای شورا برساند.
 
سخنگوی شورای شهر تهران همچنین در خصوص استاندارد آنتن‌ها و دکل‌های شهر تهران، گفت: این بحث مفصلی است که بعضاً با فضاهای سیاسی بالا و پایین می‌شود البته ما در شورا در خصوص دکل ها و آنتن‌ها برنامه‌هایی را انجام داده‌ایم.
 
 
 
تقی‌پور گفت: دکل‌ها از آن جهت  مهم هستند که منظر و سیمای شهری و زیبایی شهر را به هم نزنند که از قبل نیز در این خصوص مقرراتی بوده است و در دوره چهارم شوراها کارگروهی تحت عنوان کار گروه ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌ها شکل گرفته است.
 
وی بیان داشت: طی سه چهار ماه گذشته الزاماتی برای ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌ها به صورت مفصل تهیه شده است و همه موارد در دبیرخانه شرکت ارتباطات شهر پیش‌بینی شده است ضمن اینکه در کار گروه اشاره شده نمایندگانی از دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی حضور دارند.
 
سخنگوی شورای شهر تهران، افزود: در این کار گروه جلسات متعددی در خصوص دکل‌ها، ارتفاع، منظر و زیبایی شهر بحث و تبادل‌نظر شده است ضمن اینکه در تمامی موارد سعی شده است استانداردهای جهانی رعایت شود.
 
تقی‌پور با بیان اینکه به هر صورت هر پدیده و تکنولوژی در کنار منافعی که دارد یکسری عوارض هم با خود به همراه دارد، گفت: در مورد سیگنال‌های مخابراتی نیز به همین‌‌گونه است. در تجهیز مخابراتی نیز تأکید بر رعایت استانداردها چه در فضا و چه در زیر زمین شده است.
 
 
 
عضو شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به این پرسش که شورا و شهرداری چه تمهیداتی را در فصل سرما در خصوص کاهش آلودگی هوا دارند، گفت: اقدامات مقطعی و اتفاقی نیست و در این زمینه کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک در شهرداری تشکیل شده است که تعدادی از اعضا نیز در آن عضویت دارند و مسائل بنیادی از جمله ترکیب حمل‌ونقل عمومی و مسائلی از این دست در این کمیسیون بحث می‌شود.
 
سخنگوی شورای شهر تهران، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مدیریت یکپارچه شهری محقق نشود نمی‌توان انتظار کارهای فوق‌العاده‌ای داشته باشیم.
 
تقی‌پور ادامه داد: به طور مثال در کمیسیون تصمیم‌گیری می‌شود که خودروی یورو ۴ تولید نشود اما فلان وزارتخانه این موضوع را تکلیف خود نمی‌داند و خودروی مورد نظر خود را تولید می‌کند که البته در بخش سوخت نیز با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستیم.
 
وی در ادامه در خصوص لایحه مدیریت شهری و انتخاب شهردار توسط مردم، گفت: این موضوعی بسیار مهم و اساسی است که باید ساعت‌ها در این خصوص صحبت کرد و ما آمادگی داریم در این زمینه میزگردی را برگزار کنیم.
 
 
 
تقی‌پور همچنین با انتقاد از تدوین لایحه مدیریت شهری در دولت، گفت: متأسفانه در تهیه این لایحه هیچ یک از اعضای شورای شهر و شورای عالی استان‌ها حضور نداشتند این در حالی است که شوراها به عنوان رکن چهارم کشور مطرح هستند و تعبیر صریح و شفاف قانون در ارتباط با شورا تبلور حضور مردم در صحنه اجتماع است.
 
وی اضافه کرد: ما بیش از پیش این انتقاد را داریم که در تنظیم لایحه حضور نداشتیم ،اصول ۱۰۰ تا ۱۰۶ قانون شوراها را به عنوان رکن چهارم کشور مطرح می کند.
 
سخنگوی شورای شهر تهران بیان داشت: اصلاً هیچ یک از اعضای شورای شهر تهران با تضعیف شورا موافق نخواهند بود و از حق مردم نخواهند گذشت.
 
وی افزود: بنده به شخصه مخالف این لایحه هستم.
 
 
 
تقی‌پور در ادامه با بیان اینکه بنده مخالف هستم که شورا یک نهاد سیاسی باشد، گفت: این به نفع شورای شهر نیست که مدیران آن وارد حواشی شوند.  اگرچه تضارب آرا یک نوع رحمت محسوب می شود.
 
سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: بحث ما این نیست که همه اعضا در خصوص یک موضوع یک نظر و یک حرف داشته باشند چرا که اعتقاد داریم تمامی اعضا باید نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را بدهند اما براساس یک اصول و منطق پایبند باشند و آن را رعایت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا