شورای شهر

بررسی لایحه مدیریت شهری در کمیسیون شوراها و کلان‌شهرها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی چمران در همایش مشترک رؤسای شوراهای اسلامی استان‌ها و شهرهای مراکز استان‌های کشور که صبح امروز با حضور محمدرضا باهنر در تالار پیامبر اعظم (وزارت کشور) برگزار شد، اظهار داشت: هرازچندگاهی شاهد هجوم به قوانین و مقررات شوراها هستیم.

وی تصریح کرد: برای تصمیم‌گیری و تغییرات در قانون شوراها باید از افراد متخصص در این حوزه استفاده کنند، چرا که بسیاری از تصمیمات گرفته شده به پیکره شوراها صدمه زده است.

چمران ادامه داد: البته این تصمیمات به خاطر بهتر شدن کارها صورت می‌گیرد، اما بحث ما این است که در زمانی که می‌خواهند در خصوص شوراها تصمیم‌گیری کنند باید از افراد متخصص در این حوزه مشورت بگیرند.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: بزرگترین هنر جمهوری اسلامی این بود که در بین مردم و برای مردم بود و حضرت امام(ره) نیز همراه و همگام با مردم بودند و همیشه در تمامی صحنه‌ها از نظرات مردم استفاده می‌کردند.

وی گفت: ما نیز بر این عقیده هستیم که بتوانیم بهتر خدمت کنیم و اگر مسائلی را در ارتباط با شوراها مطرح می‌کنیم این است که عمر خود را تلف نکنیم و خدمت بهتری را به مردم داشته باشیم.

چمران ادامه داد: مشکل و مسئله‌ای که هم‌اکنون پیش آمده است، طرح انتخاب شهرداران توسط شورای حل اختلاف است که ما به این طرح انتقاد داریم.

رئیس شورای استان‌ها گفت: طرح اشاره شده، هویت و حیثیت شوراهاست، چرا که اولین کار مهمترین وظیفه شوراها پس از انتخاب هیأت‌رئیسه، تعیین شهردار است.

وی ادامه داد: ممکن است انتخاب شهردار به صورت مستقیم توسط مردم نباشد که آن هم دلایل خاص خود را دارد، چرا که انتخاب شهردار یک کار تخصصی است و در واقع یک جمع متخصص و آگاه به مسائل شهری باید شهردار را انتخاب کنند.

وی بیان داشت: جمع متخصص می‌تواند تلاش خود را بکند و بهترین فرد را انتخاب کند و این موضوعی است که در قانون آمده است و قانون شوراها نیز بر این اساس نگاشته شده‌اند.

چمران وظیفه شوراهای حل اختلاف را رفع اختلاف فی مابین شوراها و فرمانداری‌ها دانست و گفت: چنانچه طرح اشاره شده به تصویب برسد، شوراها جایگاه‌های خود را از دست خواهند داد.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: در کشور و نظام ما سعی شده است که مردم را بیشتر جذب کنند و این عامل موفقیت و پیروزی کشور ماست، چرا که در هر جایی که مردم حضور داشته باشند ما بر مشکلات پیروز خواهیم بود که از آن جمله می‌توان به پیروزی در انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و این نمونه بارزی از مردم‌سالاری دینی است.

وی در ادامه با اشاره مجدد به طرح انتخاب شهرداران توسط شوراهای حل اختلاف گفت: پس از مطرح شدن این طرح توسط نمایندگان، با آنها صحبت شد و دلایل و مستندات منطقی در خصوص مشکلات طرح اشاره‌شده ارائه شد و درنهایت نیز دوستان عزیزی که خودشان این طرح را مطرح کرده بود اذعان داشتند که طرح را پس خواهند گرفت.

رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه به لایحه مدیریت شهری که هم‌اکنون در دولت مطرح شده است اشاره کرد و گفت: ما نیز موافق اجرای کامل مدیریت شهری هستیم و حتی در برنامه‌های سوم، چهارم و حتی پنجم به گونه‌ای دیگر بر این موضوع تأکید شده بود.

چمران با تأکید بر اینکه لایحه اشاره شده هم‌اکنون در دولت مطرح شده است، گفت: قرار است این لایحه در کمیته‌های فرعی و درنهایت در کمیسیون شوراها و کلان‌شهرها مطرح شود که البته ما در آنجا حضور خواهیم یافت و دفاعیات خود را ارائه خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا