اجتماعی و فرهنگی

کاهش ۱۵ درصدی قیمت میوه نسبت به سال گذشته

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  نعمت الله ترکی در جلسه تنظیم بازار استان تهران با اشاره به آغاز تلاش‌ها برای ساماندهی میادین میوه و تره بار استان تهران از یک ماه پیش افزود: این ساماندهی به خصوص در میدان مرکزی یک ماه است که در دستور کار قرار گرفته است. با توجه به این که در میدان مرکزی حدود یک هزار و ۴۰۰ غرفه وجود دارد و نزدیک به دو دهه است که فعالیت می‌کنند؛ اما متاسفانه نه تعزیرات، نه فضا و نه انجمن، نظارت کامل و جامعی روی آنها نداشته‌اند.

وی ادامه داد: پس از ورود ستاد تنظیم بازار شاهد سامان دهی عظیمی در میدان مرکزی هستیم، به طوری که واسطه‌ها به طور کامل حذف شده‌اند.

معاون استاندار تاکید کرد: در میدان مرکزی علاوه بر حجره داران، نزدیک به ۲۴۰۰ نفر در حریم حجره‌ها به صورت غیرقانونی و بدون پروانه فعالیت می‌کردند، در حقیقت حجره‌ها تعطیل شده و حریم آنها به این واسطه‌ها واگذار شده بود.

وی ادامه داد: طی این یک ماه کار سخت و سنگینی توسط اتاق اصناف، اتحادیه و انجمن میدان مرکزی، تعزیرات استان و بازرسی استان انجام شد تا توانستیم به میدان سر و سامان بدهیم به این شکل که حجره داران ۱۴۰۰ حجره را فعال کرده‌اند و واسطه‌ها به طور کل کنار گذاشته شدند.

وی در خصوص حمل و نقل و امنیت میدان مرکزی نیز گفت: این بحث موضوع دوم دستور کار ستاد تنظیم بازار بود که در حال حاضر توسط پلیس راهور با همکاری اتحادیه و انجمن میدان مرکزی کار خوبی صورت گرفته، به طوری که می‌توان گفت این میدان یک شهر جامع و کاملی است با تمام قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، امنیت میدان هم با همکاری اتحادیه انجمن و نیروی انتظامی ارتقاء پیدا کرده است و سر کلانتری در آنجا تشکیل شده است.

ترکی ادامه داد: بر اساس آمار‌های گرفته شده حدود ۶۰۰۰ فروشنده در کف بازار فعالیت دارند که به گفته اتحادیه و انجمن حدود ۳۰۰۰ واحد پروانه ندارند و غیر مجاز هستند. باید ابتدا این واحدها ساماندهی شوند، در این راستا با اماکن استان هماهنگ کرده‌ایم و تکلیف شد این واحدها پس از ساماندهی شناسنامه دار شوند. امیدواریم نتیجه و ثمر این تلاشها برای مردم باشد.

معاون استاندار در مورد فرصت ۱۰ روزه غرفه داران میدان مرکزی برای نصب پروانه‌ها گفت: قرار شد نصب این پروانه‌ها توسط خود اتحادیه و انجمن پیگیری شود و پس از این ۱۰ روز نیز برابر ضوابط و قوانین برخورد می‌شود یعنی در مواردی که افراد تمکین نکردند و مواردی که اتحادیه اعلام کرده را اجرا نکنند قطعا برخورد قانونی توسط اماکن استان انجام می‌شود.

ترکی در خصوص قیمت‌ها و قیمت گذاری نیز گفت: برخی میوه‌ها به صورت فصلی و برخی به صورت نوبر هستند یعنی برخی کالاها در فصل خود می‌آیند و قیمت خاص خود را دارند.

وی تاکید کرد:‌در حوزه قیمت‌ها تلاش می‌کنیم بحث ساماندهی، تولید، توزیع و نظارت را پیگیری کنیم. هدف شفاف کردن تولید، توزیع و نظارت است و به هیچ عنوان بحث قیمت گذاری را نداریم چون میوه کالایی است که عرضه و تقاضا قیمت آن را تعیین می‌کند. اما هم تولید کننده و هم مصرف کننده باید قیمت واقعی را بداند.

وی ادامه داد: اگر نظمی در زنجیره تولید، توزیع و نظارت به وجود بیاید هم قیمت‌ها شفاف می‌شوند و هم تولید کننده و مصرف کننده راضی می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا