سیاسی

مشرب سیاسی آیت الله مهدوی کنی همراهی با ولایت فقیه بود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن تسلیت رحلت آیت الله مهدوی کنی گفت: ایشان نمونه یک عالم عینی انقلابی بود که دردمندانه به مشکلات اسلام و مسلمین توجه داشت و برای حل آن تلاش می‌کرد و همیشه در صراط مستقیم انقلاب که همان طریق ولایت فقیه بود، گام بر می‌داشت.

نماینده مردم قم ادامه داد: شخصیت مستقل و اخلاقی وی همگان را تحت تاثیر قرار می داد. یکی از ویژگی‌های این عالم انقلابی دقت نظر او در مسیر درست انقلاب بود. هیچ گاه چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب دچار افراط و تفریط نشد و جو سیاسی بر ایشان غلبه نکرد.

لاریجانی آیت الله مهدوی کنی را یکی از عناصر پیشتاز روحانیت در عرصه های مبارزه با رژیم شاه خواند و گفت: مسجد جلیلی توسط ایشان به پایگاه مبارزه با رژیم دیکتاتوری تبدیل شد.

وی تاکید کرد: ایشان از شخصیت های برجسته‌ای بود که به موقع انحراف منافقین را تشخیص داد و موضع گیری کرد و هیچ گاه تحت تاثیر شرایط اجتماعی، سیاسی آن دوره قرار نگرفت.

رئیس مجلس ادامه داد: در آستانه پیروزی انقلاب با دستور امام(ره) به عضویت شورای انقلاب درآمد و بلافاصله پس از پیروزی انقلاب با مشورت شهید مطهری کمیته‌های انقلاب اسلامی را در جهت حفاظت از انقلاب در مساجد کشور ایجاد نمود که مقر اصلی آن در همین مکان مجلس بود.

لاریجانی گفت: در حوادث پرفراز و نشیب اوایل انقلاب با احساس وظیفه اسلامی و با دورنگری عمل می‌کرد، حتی در شرایطی که پس از پیروزی انقلاب جو سیاسی کشور به سوی دولتی کردن همه چیز پیش می‌رفت ایشان در مقابل این جو ایستادگی می‌کرد که کارها در نظام اسلامی به دست مردم قرار گیرد و از این جهت گاهی با دوستان دیرین خود اختلاف پیدا می کرد.

وی آیت الله مهدوی کنی را شخصیت مستقلی خواند که جو بر وی مستولی نمی شد و اظهار داشت: شاید این دقت نظر مربوط به نوع تحصیلات و اساتید ایشان بود، ایشان شاگرد علامه طباطبایی، آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) بودند. مدرسه فکری که از این سه گانه حوزه حاصل شد عموما زمینه ساز ایجاد انسان های فرهیخته ای گردید که در جریان‌های فرهنگی و سیاسی معاصر موثر بودند.

لاریجانی اظهار داشت: گرچه از جهاتی خود این بزرگواران با یکدیگر اختلاف نظر داشتند اما تفکری که زاده تعلیمات این سه گانه حوزه شد بسیار تاثیرگذار در فضای اندیشه معاصر بود و هست. شهید مطهری، شهید بهشتی، امام موسی صدر، آیت الله جوادی و بسیاری از فضلای امروز حوزه در این طبقه فکری قرار می گیرند.

رئیس مجلس تصریح کرد: از خصوصیات بارز این مکتب فکری دقت نظر در فهم مسیر و اخلاص و اخلاق گرایی و توجه به مسائل اصلی از نظر سیاسی و اجتماعی است و این سه رکن در آیت الله مهدوی کنی در طول عمر با ثمرشان دیده می‌شد. ایشان همیشه درس اخلاقشان به راه بود چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن و علاقه مندان به روحانیت اسلامی چه در مسجد جلیلی و چه دانشگاه امام صادق از ارشادات ایشان بهره می‌بردند.

وی گفت: بنده کمتر جلسه ای با ایشان را به خاطر می آورم که مجلس ذکر نبوده باشد. در سخت ترین شرایط سیاسی و اجتماعی متانت و اصالت نظر و اخلاق گرایی ایشان امیدواری در تصمیمات و حرکت آینده را ایجاد می‌کرد، به همین جهت جلسات ایشان همیشه بصیرت سیاسی، دینی و اخلاقی را به صورت توام در برداشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید بر استقلال و سازمان یافتگی روحانیت را یکی از یادگاران فکری آیت الله مهدوی کنی خواند و گفت: ایشان در کنار شهید مطهری و بزرگان دیگر قبل از پیروزی انقلاب ساختار جامع روحانیت مبارز را طراحی کردند، قصد اصلی ایجاد سازمانی برای کلیات روحانیون بود.

وی ادامه داد: اصالت این سازمان در عدم وابستگی به جریانات سیاسی بود. مخصوصا مخالف دخالت دولت در امور روحانیت بودند و این نگاه بسیار درست و ارزشمند است و همان دغدغه ای است که مرحوم شهید مطهری هم داشتند که علت رشادت و پیشتازی روحانیت در مسائل سیاسی و اجتماعی را در استقلال روحانیت از دولت از هر جهت می‌دانستند.

لاریجانی گفت: مشرب سیاسی ایشان همراهی با ولی فقیه و همراهی همه جانبه با ولایت فقیه بود. چه در زمان امام خمینی (ره) و چه در زمان مقام معظم رهبری.

وی تاکید کرد: ایشان یکی از استوانه های حامی رهبری محسوب می‌شد، در ماجرای اختلاف بنی صدر با بزرگان حزب جمهوری اسلامی، ایشان یکی از سه بزرگواری بود که طبق دستور امام(ره)باید اختلافات را بررسی کرده و دستور لازم را می‌دادند. ایشان صراحتا بنی صدر را متخلف اعلام نمودند.

رئیس مجلس اظهار داشت: حرکت سیاسی ایشان همیشه انصاف و حکمت و اعتدال را با هم دربرداشت. او نسبت به انقلاب، امین امت و امام(ره) بود و حوادث سیاسی را با دورنگری ارزیابی می‌کرد. این دورنگری در حرکت‌های علمی و فرهنگی ایشان هم مشاهده می‌شد.

لاریجانی ادامه داد: فعال نمودن مدرسه مروی و حوزه علمیه تهران از یکسو و تاسیس جامعه الصادق از سوی دیگر نگاه عمیق فرهنگی ایشان را نشان می‌دهد و در این راه با همه محدودیت‌های جسمی وقت زیادی را صرف کرده اند.

وی تصریح کرد: فقدان این عالم مبارز ضایعه بزرگی برای جامعه ماست. از خداوند علو درجات برای آن بزرگوار و صبر برای خانواده بزرگوارشان آرزومندیم.

لاریجانی در پایان گفت: به ملت عزیز به خصوص اعضای مجلس خبرگان و جامعه روحانیت مبارز، رحلت آیت الله مهدوی کنی را تسلیت عرض می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا