اجتماعی و فرهنگی

تاکید ابتکار بر نهادینه کردن پژوهش کاربردی در حوزه محیط زیست

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در دومین جلسه شورای راهبردی پژوهش و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش مهم و سازنده پژوهش های کاربردی در موفقیت های مدیریتی و تعالی برنامه ریزی های سازمانی، گفت: از جمله مهم ترین اهداف ما در دوره جدید مدیریتی سازمان حفاظت محیط زیست نهادینه کردن پژوهش کاربردی در حوزه محیط زیست و به کار بردن نتایج آن در نحوه مدیریت این حوزه است.

 

معاون رئیس جمهور با یادآوری اقدام ارزنده حوزه پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در دوره گذشته مدیریتی خود مبنی بر انجام مطالعات مدیریت مناطق حفاظت شده، اظهار داشت: ۷۲ منطقه تحت مدیریت سازمان مورد مطالعه جدی قرار گرفت و برای آن ها طرح جامع مدیریتی تهیه شد و حتی برای برخی مناطق طرح تفصیلی هم تهیه شد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بعد از توقف هشت ساله این طرح ها، در دوره جدید به همت همکاران معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی دوباره در جریان قرار گرفت و طی بخشنامه ای به استانداران، از آنها خواستیم ستاد استانی با حضور منابع طبیعی، مدیریت آب، کشاورزی و به دبیری سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای این برنامه ها و زوم بندی های انجام شده، تشکیل دهند.

 

وی افزود: با انعقاد تفاهمنامه با استانداران طی سفرهای استانی به جد پیگیر اجرایی شدن این موضوع هستیم و در هر بخشی هم که نیاز به طرح تفصیلی یا بازنگری طرح ها بوده، اقدامات و پژوهش ها آغاز شده است.

 

ابتکار ایجاد و ورنق گردشگری طبیعی یا اکوتوریسم را یکی از بهترین راهکارهای کاهش فشار جوامع محلی بر محیط زیست و تشویق آن ها به مشارکت در حفظ محیط زیست دانست و اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای دنیا ۷۰ تا ۸۰ درصد مناطق حفاظت شده توسط مردم و به واسطه مشارکت مسئولانه آن ها مورد حفاظت و حراست قرار می گیرد.

 

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بهره گیری از تجارب و دستاوردهای جهانی در عرصه مشارکت مردمی و جوامع بومی و محلی برای حفظ محیط زیست بسیار ضروری و ارزمشند است، گفت: پژوهش های کاربردی می تواند به سمت رفع چنین نیازهایی سوق داده شود تا به اتخاذ تصمیم درست از سوی مدیران و پرهیز از تصمیمات سلیقه ای در این حوزه جلوگیری کند.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر شرایط پیچیده محیط زیست، تصریح کرد: همین امر اهمیت پژوهش کاربردی را بیش از پیش می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا