سیاسی

دولت از مواضع رهبری در انرژی هسته‌ای جلوتر نمی‌رود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدباقر نوبخت پیش از ظهر دوشنبه در گردهمایی بزرگ مبلغان که در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد، به شکل گیری انقلاب اسلامی از قم اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی در شرایطی رخ داد که جهان آماده آن نبود و در داخل هم استکبار مهیای پذیرای انقلاب نبوده است.

وی با تشریح رخدادها و تحولات قرن بیستم به ویژه وقوع دو جنگ جهانی اول و دوم، به تلاش دشمنان برای تضعیف نظام اشاره کرد و افزود: در ۳۵ سالی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده، دشمنان هر کاری که می‌توانستند برای حذف انقلاب اسلامی انجام داده‌اند ولی با وجود این همه کارشکنی‌ها، ایران اسلامی در منطقه و جهان در جایگاه رفیعی قرار دارد.

سخنگوی هیئت دولت اظهار کرد: این انقلاب بعد از پیروزی، در ظرفی با عنوان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت، به همین دلیل تمامی کسانی که با آن تفکر مخالفت داشتند با این نظام سرمجادله گشودند، این نظام ترکیبی از همه دستاوردهای بشری که جهان به او افتخار می‌کند یعنی مردم سالاری است و مجلس و رئیس جمهور این نظام به صورت مستقیم از سوی مردم و رهبر این نظام با واسطه توسط مردم انتخاب می‌شوند.

به گفته نوبخت، نظام جمهوری اسلامی از ساختاری برخوردار است که در راس آن فقیه عالیقدر و آگاه به همه مسائل جهان قرار دارد تا بتواند این کشتی را در دریای طوفانی که دولت‌ها و مجلس‌ها، ناتوان از هدایت او هستند هدایت کند.

دولت با مشکلات فراوانی مواجه است

معاون رئیس جمهور به هماهنگی قوای سه گانه با رهبری نظام اشاره کرد و گفت: در این ۳۵ سال دولت‌های مختلفی به انتخاب مردم تلاش کردند این نظام را با رهبری ولایت امر به گونه‌ای پیش ببرند تا میراث گرانقدر حضرت امام، شهدا و تلاش و مجاهدت‌های روحانیون که در همین مکان تاریخ مجاهدت‌های آنها را ثبت کرد بتواند به طور شایسته‌ای پیش برود.

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت یازدهم، خطاب به مبلغان اظهار کرد: قابل تامل است که بعد از ۳۵ سال که فراز و فرودهایی پیش آمده مردم باز هم به فرزند حوزه رای دادند و کسی را انتخاب کردند که در سن ۱۲ – ۱۳ سالگی در کنار شما از همین حوزه، فعالیتش را آغاز کرد و دانش او دانشی است که شما دارید، هر چند در کنار دانش دینی، به تحصیل علوم جدید پرداخت ولی نام و هویت او با شماست.

نوبخت تاکید کرد: مردم می‌دانند انقلابی که بعد از ۳۵ سال که از این مکان و روش و سلوک آغاز شد باز قابل اعتماد است و برای حوزه مهم است که جامعه بعد از این سال‌ها باز به فرزندش که هویت روحانی دارد رای داده است.

وی با بیان اینکه این هم‌لباس شما با مشکلات فراوانی مواجه است اظهار کرد: مردم انتظار داشته و دارند که تحولی در زندگی آنها ایجاد شود ولی یک زورگویی جهانی باعث شده منابع موجود ما از تولید ۴ میلیون بشکه نفت خام به یک میلیون بشکه تقلیل پیدا کند.

دشمنان تلاش دارند چهره مهربان ایران را خشن جلوه دهند

سخنگوی دولت به سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل اشاره کرد و افزود: تمامی تلاش دشمنان این بود که از جمهوری اسلامی یک چهره خشن و بی‌منطق بسازند و بتوانند چهره جمهوری اسلامی را در جهان به گونه‌ای نشان دهند که این کشور با این خشونت نمی‌تواند از انرژی هسته‌ای برخوردار باشد.

وی گفت: حرف این نخست وزیر خبیث این بود که جمهوری اسلامی ایران یعنی داعش؛ پس نمی‌تواند از انرژی هسته‌ای برخوردار باشد، چون امروز مردم از داعش چهره نامناسب و خشنی در ذهن دارند. کسی که سر مردم مظلوم را می‌برد و به شکل وحشیانه‌ای با مردم بی‌دفاع برخورد می‌کند.

نوبخت اضافه کرد: تمام تلاش دشمنان این بوده که چهره مهربان نظام را خشن جلوه دهند و با تبلیغات وسیعی که در اختیار داشتند خیلی‌ها را به تردید انداختند.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: الان از ۴ میلیون بشکه نفتی که می‌تواند به فروش برسد فقط یک میلیون بشکه نفت فروخته می‌شود. خدمتگزاران شما امروز با فروش نفت به قیمت ۸۵ دلار این کشور را اداره می‌کنند اما همچنان مقاوم ایستاده‌اند.

انتقاد از همراهی عربستان با غربی‌ها برای کاهش قیمت نفت

وی اظهار کرد: اگر آنها احساس کنند با ابزار تحریم می‌توانند نظام اسلامی را تحت فشار بگذارند، در این مذاکرات هسته‌ای کوتاهی نخواهند کرد و آخرین کاری که می‌خواهند با آن ما را در مضیقه قرار دهند کاهش قیمت نفت است و متاسفانه برخی کشورهای منطقه که نام اسلامی را بر خود دارند با دشمنان همراهی می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجلس آمریکا طرحی دارد که فروش نفت ایران به صفر برسد، تاکید کرد: خدمتگزاران شما راه تعامل با کشورها را در پیش گرفته‌اند و تلاش شد با استدلال و منطق و لبخند به دنیا نشان دهیم که داشتن چرخه سوخت هسته‌ای حق ماست، بنابراین هیچ کسی در این کشور و دولت از مواضع اصلی که مقام معظم رهبری تاکید دارند نمی‌تواند حتی یک قدم جلوتر برود.

نوبخت افزود: وظیفه دیگری که بر عهده ما بود این بود که بتوانیم سیاست‌های اقتصادی کشور را طوری اتخاذ کنیم که دشمن فکر نکند با اهرم تحریم و تنگناهایی که ایجاد می‌کند، ما تسلیم می‌شویم.

تلاش دولت برای ثبات اقتصادی

وی کاهش نرخ تورم و سرمایه گذاری دولت در طرح‌های عمرانی را از برنامه‌های دولت ذکر کرد و افزود: متاسفانه در نیمی از سال به دلیل محدودبودن منابع موفق نشدیم پول طرح‌های عمرانی را پرداخت کنیم و بخشی از فرزندان ما مشاغل خود را از دست داده‌اند و طرح‌های عمرانی هم به سمت آثار باستانی پیش می‌رفت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هر مبلغی که به دست ما می‌آید به جای هزینه کردن در بخش جاری صرفه جویی می کنیم تا بتوانیم در اجرای طرح‌های عمرانی هزینه کنیم اظهار کرد: در شش ماهه اول امسال ۱۰۰ درصد اعتبارات استانی را به استانداران تحویل دادیم تا با فعال شدن طرح‌های عمرانی هم برای جوانان ایجاد شغل شود و هم طرح‌های عمرانی وارد چرخه اجرا شود.

نوبخت افزود: علت اینکه در تابستان توانستیم ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم بخش زیادی از آن به دلیل فعال شدن طرح‌های عمرانی است.

کاهش تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست

معاون رئیس جمهور خطاب به مبلغان دینی گفت: ممکن است مردم از شما سئوال کنند که دولت چطور تورم را از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد رسانده ولی همه، کالاها را گران‌تر می‌خرند. کاهش تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست. یعنی اگر در سال گذشته قیمت‌ها ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد ولی امسال این میزان رشد به ۲۰ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: وظیفه ما این است که به کوری چشم آنهایی که فکر می‌کنند با تحریم می‌توانند نظام را از پای در آورند، این نظام در مسائل اقتصادی موفق‌تر باشد.

نوبخت تاکید کرد: رئیس جمهور شما شخصا اعضای تیم اقتصادی را در روزهای یکشنبه و پنجشنبه دعوت و از هر کدام ما به صورت مستند جواب می‌خواهد.

همکاری مبلغان در برنامه ششم توسعه

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که چون این نظام محصول جانفشانی شهدا در جبهه و دوران انقلاب است مقتدرتر شود، البته گاهی اوقات مطالبی می‌شنویم که وظیفه نداریم به حاشیه بپردازیم.

به گفته معاون رئیس جمهور، گاهی اوقات عده‌ای با زبان و ادبیات و کلام نامناسب، حضرت امام را می‌آزردند و ایشان در بیانیه‌ای این بیت حافظ را فرمودند: شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل / کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها.

نوبخت تاکید کرد: ما وظیفه داریم از این نظام حمایت کنیم، منتها ای کاش می‌شد بدون سختی‌ها می‌توانستیم نظام را در جایی قرار بدهیم که مشکلی نداشته باشیم اما می‌دانید که انبیا و اولیای الهی هم در شرایط دشواری بسر می‌بردند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به آغاز برنامه ششم توسعه از سال آینده، خطاب به مبلغان گفت: هر کدام از شما در رابطه با اعتلای فرهنگ در برنامه ششم که از سال دیگر آغاز می‌شود اگر پیشنهادی دارید بنده به عنوان مسئول برنامه‌ریزی کشور پذیرای برنامه‌های شما خواهم بود.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری این گردهمایی مشارکت داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا