سیاسی

توصیه‌های مهم آیت الله مکارم به مداحان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، غروب یکشنبه در دیدار تعدادی از پاسداران مداح، در مدرسه امیرالمومنین(ع) در سخنانی با اشاره به جریان مباهله اظهار داشت: روز مباهله در واقع روز حقانیت شیعه و اسلام است که در این روز پیامبر(ص)، اهل بیت عصمت و طهارت را با خود به مباهله آورد و مسیحیان نیز با دیدن این همراهی از ادامه کار خود منصرف شدند.

وی همچنین به خاتم بخشی امیرالمومنین(ع) در موقع رکوع اشاره کرد و افزود: این موضوع ولایت و امامت امام علی(ع) را به اثبات می‌رساند چرا که خداوند در قرآن فرمود که ولایت از آن خداوند، پیامبر(ص) و آن کسی است که در هنگام رکوع انگشتر خود را به نیازمندی بخشید که علمای شیعه و سنی بر این امر معتقدند که حضرت علی(ع) این کار را انجام داده است.

این مفسر قرآن کریم در ادامه با بیان اینکه طبق روایات شعله عشق و ارادت شیعیان به امام حسین(ع) رنگ ابدیت با خود به همراه دارد، افزود: مداحان در پیشگاه ائمه معصومین(ع) ارزش و منزلت والایی داشتند و در طول تاریخ این مداحان بودند که توانستند شعله عشق و ارادت به شیدالشهدا(ع) را در دل‌های محبین اهل بیت(ع) شلعه ور و زنده نگه دارند.

وی عنوان کرد: من نمی‌دانستم که در بین پاسداران هم این تعداد مداح اهل بیت(ع) وجود دارد که این امر نشان می‌دهد سپاه ما یک سپاه ارزشی، مومن و ولایی است.

مداحی برای امام حسین (ع) افتخار بزرگی است

آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: مداحی برای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بخصوص امام حسین(ع) افتخار بزرگی است و در طول تاریخ نیز اهل بیت(ع) برخورد بسیار خوبی با مداحان داشتند و برای آنها احترام زیادی قائل بودند.

وی در توصیه به مداحان اهل بیت(ع) عنوان داشت: باید جنبه‌های مثبت برنامه‌های مداحی خود را تقویت و جنبه‌های منفی آن را تا جایی که امکان دارد حذف کنید و مداحی‌ها باید به گونه‌ای باشد که مورد رضایت امام زمان(عج) باشد.

تاکید بر استفاده از محتوای صحیح توسط مداحان

استاد برجسته حوزه علمیه قم، خطاب به مداحان آنها را بر استفاده از محتوای صحیح سفارش کرد و ابراز داشت: مداحان باید در اجرای مجالس خود با مراجعه به کتب معتبر و مستند اشعاری مناسب با شأن و جایگاه اهل بیت(ع) بخوانند و از اشعاری که منابع آن ضعیف است استفاده نکنند و از خواندن آن خودداری کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید در مداحی‌ها و اشعاری که خوانده می‌شود شکوه و عظمت امام حسین(ع)، خاندان و اصحاب حضرت نمایان باشد، افزود: باید توجه داشت در کنار عزاداری اهداف نیز مشخص باشد و اینکه مطرح کنیم هر کسی هر کاری انجام داد و با عزاداری امام حسین(ع) همه چیز درست می‌شود این گفته نادرست است.

مکتب عاشورا اسلام و تشییع را زنده نگه داشته است

آیت الله مکارم شیرازی، با بیان اینکه مکتب عاشورا اسلام و تشیع را زنده نگه داشته است، افزود: مداحان باید جایگاه خود را بدانند که می‌توانند در مسیر ترویج فرهنگ مکتب اهل بیت(ع) و اشاعه انوار مقدس سیدالشهدا(ع) گام بردارند.

در مجالس عزاداری به مقدسات سایر ادیان و فرق توهین نشود

وی به مداحان توصیه اکید کرد تا در مجالس عزاداری به مقدسات سایر ادیان و فرق توهین نشود که نتیجه‌ای جز ریختن خون شیعیان در نقاط مختلف جهان، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

مرجع تقلید شیعیان جهان با اشاره به ماجرای دستگیری ریگی و اینکه از وی پرسیدند که چگونه افراد خود را تربیت می‌کند که حاضرند عملیات انتحاری انجام دهند، گفته بود ما گفته‌هایی که برخی علیه مقدسات ما به کار می‌برند را برای نیروهای خود می‌گذاشتیم و به آنها می‌گفتیم که این‌ها به مقدسات ما توهین می‌کنند و شما می‌توانید با از بین بردن آنها به بهشت بروید.

وی تصریح کرد: باید در بیان گفته‌های خود در مجالس ‌‌نهایت دقت را داشته باشیم چرا که در دنیای امروز خبر‌ها و گفته‌ها به سرعت منتشر می‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: نباید در شرایط فعلی که تکفیری‌ها بوجود آمده‌اند و می‌خواهند شیعیان و اهل سنت را به جان هم بیندازند در مسیر اهداف دشمنان گام برداریم.

مردم از مداحان انتظار دیگری دارند

وی با بیان اینکه مردم از مداحان انتظار دیگری دارند افزود: وقتی مداحان کار خلافی انجام می‌دهند مردم می‌گویند که فلان مداح امام حسین(ع) این کار را انجام داده، مداحان ما باید دارای حسن برخورد باشند.

مرجع تقلید شیعیان جهان، عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای مداحان به منظور بهره‌مندی آن‌ها از ‏منابع صحیح مداحی و مرثیه‌سرایی لازم و ضروری است. ‏

آیت الله مکارم شیرازی، پیروزی انقلاب اسلامی را به تأسی از فرهنگ عاشورا دانست و افزود: تظاهرات‌های میلیونی که مردم پس از مراسم عزاداری در محرم و صفر انجام می‌دادند توانست کاخ حکومت ستم شاهی را به لرزه در آورد و در ‌‌نهایت انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا