اجتماعی و فرهنگی

تشدید برخورد با موتورسواران در خطوط ویژه

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاینسرهنگ سعید سپهری با بیان اینکه طرح برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف در خطوط ویژه اتوبوس از چندی پیش آغاز شده بود، اظهار کرد:‌ با توجه به سیاست پلیس در پاکسازی خطوط ویژه اتوبوسرانی از تردد وسایل نقلیه مجاز و نیز اعلام سقف سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت برای اتوبوس‌ها تصمیم بر آن شد تا طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در خطوط ویژه تشدید شود.

 

سپهری با بیان اینکه متاسفانه شاهد هستیم که برخی از موتورسیکلت‌سواران در تخلفی آشکار با سرعتی حتی بیشتر از صد کیلومتر بر ساعت در خطوط ویژه تردد کرده و منجر به ناامنی خطوط برای رانندگان و مسافران می‌شوند، افزود: کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز مطابق ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی جاری است و پلیس با تخلفاتی چون حرکت در پیاده‌رو، عدم استفاده از کلاه ایمنی، ایجاد صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، تک چرخ‌زدن، تردد در خطوط ویژه، حمل یدک و … برخورد خواهد کرد.

 

فرمانده یگان عملیات و کنترل طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس راهور تهران، گفت: در همین راستا برابر قانون ماموران موظف‌اند تا در این شرایط برای بار اول موتورسیکلت را به مدت یک هفته و برای بار دوم، موتورسیکلت فرد متخلف را به مدت یک ماه توقیف کنند که البته با طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت‌ها تمامی این موتورسیکلت‌ها به مدت یک ماه متوقف خواهند شد.

 

 

اعلام مبلغ جرایم و نمره منفی تخلفات موتورسیکلت سواران

 

 

وی در ادامه با اشاره به تخلفاتی که منجر به توقیف موتورسیکلت، جریمه و تعلق گرفتن نمره منفی به راکبان موتورسیکلت می‌شود، تصریح کرد: برابر قانون انجام هرگونه حرکات نمایشی نظیر تک‌چرخ، دور زدن درجا و غیره معادل یک میلیون ریال جریمه در پی خواهد داشت و علاوه بر آن ۸ نمره منفی به موتورسیکلت‌های شخصی و ۱۰ نمره منفی به موتورسیکلت‌های عمومی و دولتی تعلق خواهد گرفت.

 

سپهری با بیان اینکه عبور از خط ممنوعه و خط ویژه جریمه‌ای ۵۰۰ هزار ریالی در پی خواهد داشت اظهار کرد: همچنین برای این تخلف ۴ نمره منفی برای موتورسیکلت‌های شخصی و ۶ نمره منفی برای موتورسیکلت‌های عمومی و دولتی در نظر گرفته شده است.

 

به گفته فرمانده یگان عملیات و کنترل طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس راهور تهران هرگونه عبور موتورسیکلت از پیاده رو نیز علاوه بر جریمه ۵۰۰ هزارریالی ، ۵ نمره منفی برای راکبان موتورسیکلت‌های شخصی و ۷ نمره منفی برای راکبان موتورسیکلت‌های عمومی و دولتی به دنبال خواهد داشت.

 

سپهری ادامه داد: عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راننده و سرنشین نیز به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار ریال جریمه خواهد داشت و حمل بار غیرمتعارف یا اشیا به نحوی که بخش‌هایی از آن از اطراف موتور سیکلت خارج شود جریمه ۴۰۰ هزار ریالی دارد.

 

وی اضافه کرد: تولید صدای نامتعارف و ناهنجار از لوله اگزوز، بلندگو، بوق و … نیز جریمه ۴۰۰ هزار ریالی برای راکب متخلف در پی خواهد داشت.

 

 

تقصیر ۱۰۰ درصدی موتورسیکلت سواران در تصادفات خط ویژه

 

 

وی با بیان اینکه در صورت بروز تصادف در خطوط ویژه، موتورسیکلت سواران برابر قانون ۱۰۰ درصد مقصر شناخته می‌شوند، افزود: تلاش پلیس، ایمنی تردد مسافران و حتی خود مسافران در خطوط ویژه است و باید این فرهنگ در مردم ایجاد شود که خطوط ویژه تنها محل تردد اتوبوس و خودروهای مجازی است که در قانون پیش‌بینی شده است.

 

سپهری با اشاره به اولویت‌های یگان عملیات طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس تهران برای اجرای این طرح، اظهارکرد: خطوط ویژه مولوی، جمهوری، قزوین، ولیعصر و … در اولویت پلیس قرار دارند و البته این طرح در سراسر شهر تهران اجرا می‌شود.

 

فرمانده یگان عملیات و کنترل طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس راهور تهران درباره حفاظت از مأموران در اجرای این طرح‌ها نیز خاطرنشان کرد: هرکدام از کفی‌های پلیس ۸ مامور دارد و علاوه بر آن تعدادی از مأموران کلانتری نیز در محل حاضرند؛ اما متاسفانه در دفعات معدودی شاهد درگیری موتورسیکلت سوارانی که موتورشان توقیف شده با ماموران بودیم که در این خصوص باید بگویم که با این افراد برخورد خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه موتور سیکلت از سوی ماموران یگان عملیات توقیف می‌شود، گفت: در وهله اول این موتورسیکلت سواران هستند که باید به قانون احترام گذاشته و پلیس را یاری کنند. ما از تمام موتورسیکلت سواران می‌خواهیم که به قانون احترام گذاشته و آن را رعایت کنند، چرا که این قوانین در راستای صیانت از خودشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا