اجتماعی و فرهنگی

نیاز آموزش و پرورش به ۱۰ هزار مدرسه جدید

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مرتضی رئیسی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، مشارکت خیرین مدرسه ساز را از برجسته ترین تحولات و رویدادهای آموزش و پرورش کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی خواند و گفت: حدود ۲۰ درصد دانش آموزانش کشور معادل دو ونیم میلیون نفر در مدارس خیرین مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: ۵۳ میلیون متر مربع فضاهای آموزشی و اداری و دولتی داریم و سرانه فضای آموزشی هر نفر به ۴.۹ متر مربع می رسد که با استانداردهای جهانی فاصله زیادی نداریم.

رئیسی ادامه داد: اما مدارس آموزش و پرورش در سراسر کشور با مشکلاتی هم مواجه است و حدود یک سوم دانش آموزان در مدارسی مشغول تحصیلند که نیازبه نوسازی یا تخریب دارد و یک سوم فضای آموزشی استاندارد لازم را برای تحصیل ندارند.

وی با اشاره به تصمیم تاریخی مجلس در سال ۱۳۸۵ برای تخریب و مقاوم سازی مدارس با بودجه ای ۴ میلیارد دلاری، گفت: تا پایان سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان برای این کار هزینه شده است و امسال هم ۹۰ درصد اعتبار تخصیص یافته و امیدواریم در آینده نزدیک این هدف به طور کامل تحقق یابد.

رئیسی افزود: با خیرین مدرسه ساز تعامل خوبی داریم و تلاش می کنیم آنها به جز ساخت مدرسه هیچ دغدغه ای نداشته باشند و باید نهضت مدرسه سازی را تا رسیدن به آموزش و پرورش ایده آل نظام جمهوری اسلامی ایران ادامه دهیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ارزش ساختمانها و تجهیزات آموزش و پرورش به ۶۰ هزار میلیارد تومان می رسد، گفت: باید ۳۰ درصد اعتبارات این حوزه به تعمیر و نگهداری ساختمانها و تجهیزات موجود اختصاص یابد که  در حال حاضر به کمتر از ۷ درصد می رسد.

وی افزود: آموزش و پرورش همچنان نیازمند مشارکت خیرین است و طرحهای مسکن مهر هم به ساخت مدرسه نیاز دارد.

رئیسی با تقدیر و تشکر از خیرین مدرسه ساز به ویژه مرحوم علیپور که ۷۲ مدرسه ساخته است، ادامه داد: همه عزیزانی که می خواهند در این کارهای خیر شریک شوند می توانند به صورت فردی، جمعی و مشارکت با دولت یا تکمیل پروژه های نیمه تمام همکاری کنند و از نظر مبلغ هم هیچگونه کف و سقفی نداریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره امکانات گرمایشی مدارس، گفت: سال گذشته ۱۵۰ هزار مدرسه کشور به بخاری استاندارد نیاز داشت که بخشی از آن تامین شد و امسال هم ۴۷ هزار کلاس تجهیز شده و امیدواریم سال آینده با پیش بینی ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار، تکمیل شود.

وی افزود: فضاهای آموزشی که خیرین می سازند به نام آنان نامگذاری می شود  و در حال حاضر رویکرد ما افزایش مشارکت دانش آموزان، معلمان، اولیا و مردم در نوسازی، بهسازی و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش است اما بارزترین مظهر توسعه مشارکتها استفاده از توانمندی و ظرفیت خیرین و هر روز هفت و نیم کلاس درس به همت خیران ساخته شده است .

رئیسی با بیان اینکه ۹۷ هزار کلاس درس پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت مردمی و مشارکتی ساخته شده است، گفت: در سراسر کشور و استانها وشهرستانها گروههای برای جذب مشارکتهای مردمی تعیین شده است تا تعامل بهتری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا