سیاسی

مجلس بریتانیا به شناسایی کشور فلسطین رای داد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین این رای گیری به لحاظ نمادین اهمیت زیادی دارد، چون اکثریت نمایندگان شرکت کننده در رای گیری از هر سه حزب اصلی بریتانیا، از جمله حزب محافظه کار، از شناسایی کشور فلسطین حمایت کرده‌اند. البته بسیاری از نمایندگان مجلس ۶۵۰ نفره بریتانیا نیز، در رای گیری شرکت نکرده یا در جلسه مجلس عوام غایب بوده اند.

با وجود این، تصمیم اخیر نمایندگان برای دولت بریتانیا الزام آور نیست و این دولت می تواند طبق صلاحدید خود، در مورد شناسایی یا عدم شناسایی فلسطین به عنوان یک کشور مستقل تصمیم بگیرد.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز، پیشتر گفته بود که رای گیری مجلس بریتانیا، بر سیاست رسمی دولت این کشور تاثیر نخواهد گذاشت.

پیش از رای‌گیری نمایندگان مجلس بریتانیا، صدها نفر از شخصیت های چپ گرای اسرائیلی، از جمله اعضای سابق مجلس این کشور، از بریتانیا خواسته بودند که همچون سوئد، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

این شخصیت های منتقد سیاست های دولت بنیامین نتانیاهو، در نامه ای سرگشاده تاکید کرده بودند که امنیت دراز مدت اسرائیل را در گرو وجود یک کشور مستقل فلسطینی می دانند.

هفته پیش، استفان لاف ون، نخست وزیر جدید سوئد نیز، اعلام کرد که کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت و به عنوان اولین کشور قدیمی عضو اتحادیه اروپا شناخته شد که چنین تصمیمی می گیرد.

تصمیم دولت سوئد در شناسایی کشور فلسطین، با انتقاد دولت های اسرائیل و آمریکا مواجه شد.

بیشتر ۲۸ عضو اتحادیه اروپا از شناسایی فلسطین خودداری کرده اند و کشورهایی که فلسطین را به رسمیت می شناسند – مانند مجارستان، لهستان و اسلواکی – پیش از پیوستن به اتحادیه اروپا چنین کرده اند.

تاکنون، بیش از ۱۳۰ کشور جهان فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا