اجتماعی و فرهنگی

کاهش ۸۵ درصدی آمار فوتی‌ها در حج امسال

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سعید اوحدی با اشاره به مطلوب بودن روند اجرایی عملیات حج امسال، در مورد وضعیت حجاج در فرودگاه‌ مدینه و دستگیری زائران گفت: خوشبختانه در موسم حج امسال هیچ مورد دستگیری در فرودگاه مدینه نداشتیم.

وی ادامه داد: در شروع عملیات حج امسال با توجه به اینکه ابتدای عملیات حج بود کارها در فرودگاه مدینه مقداری کند پیش می‌رفت و برخی اظهار نظرهای شخصی و سلیقه‌ای و برخوردهای غیر مودبانه را در هفته اول پروازها با برخی از زائران و روحانیون کاروان‌ها شاهد بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: اما این گونه موارد تنها در سالن شماره ۴ فرودگاه مدینه رخ داد که بلافاصله سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در ملاقات‌هایی که با معاونان وزارت حج عربستان و با امیر مدینه داشتیم این موضوع مطرح شد و سپس به صورت کامل این برخوردها برطرف شد.

اوحدی ادامه داد: متوسط توقف زائران در فرودگاه جده حدود ۴۵ دقیقه بود که رکورد بسیار خوبی نسبت به سال گذشته است.

انعقاد قراردادهای حج و عمره سال ۹۴ در موسم حج امسال

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص انعقاد قراردادهای مسکن حج و عمره سال آینده گفت: تلاش بسیار خوبی در موسم حج صورت گرفته است و موفق شدیم احکام اعضای ۷ کارگروه با تعیین ریاست کارگروه‌ها را صادر کنیم که خوشبختانه به صورت فعال کار خود را آغاز کردند.

اوحدی خاطر نشان کرد: این کارگروه‌ها با دو رویکرد آسیب‌شناسی موسم حج امسال و پیشنهادهای جدید برای ارتقای کیفیت خدمات در سال آینده فعالیت خود را آغاز کردند و همزمان با تشکیل کارگروه‌ها ضوابط مسکن نیز تعریف شد و امیدوار هستیم ظرف حداکثر دو روز آینده کارگروه مسکن جمع‌بندی خود را ارائه کنند.

حذف ۲۰ درصد از هتل‌های عربستان از گردونه خدمت رسانی به حجاج

وی افزود: به موازات فعالیت کارگروه مسکن بر اساس جمع‌بندی‌هایی که انجام می‌شود هتل‌هایی که از خدمت‌رسانی آنها زائران اظهار رضایت داشتند برای سال آینده حفظ می‌شوند و هتل‌هایی که دارای نقاط ضعف بودند و به هر دلیل نتوانستند رضایت زائران را برآورده کنند از گردونه خدمت‌رسانی حذف می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که حدود ۲۰ درصد هتل‌ها از گردونه خدمات خارج می‌شوند همانطور که سال گذشته ۳۰ درصد هتل‌ها از خدمت‌رسانی به زائران حذف شدند و آثار مثبت آن را به خوبی در حج امسال شاهد بودیم و امیدوار هستیم در سال آینده کیفیت مسکن زائران از سطح خوب و مطلوبی برخودار شود.

صرفه جویی‌ها در قیمت‌ نهایی حج اعمال می‌شود

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص صرفه‌جویی‌های انجام شده در موسم حج و صرف آن در امور زائران گفت: بر اساس تاکید مقام معظم رهبری و نماینده ایشان در حوزه حج و زیارت تاکید بر این است که قیمت تمام شده را از زائران دریافت کنیم و هر گونه تخفیف و صرفه‌جویی در موسم حج و عمره را در قیمت تمام شده اعمال می‌کنیم.

اوحدی ادامه داد: در موسم حج ۹۳ بعد از بررسی قیمت تمام شده قراردادهای آشپزخانه‌ها را منعقد کردیم و پس از انعقاد قراردادها ۲.۵ میلیون دلار صرفه‌جویی شد که برای آن مجددا مصوبه گرفتیم و در قالب قیمت ساک زائر ۱۴۰ هزار تومان به زائران بازگرداندیم بنابر این هر گونه صرفه‌جویی و تخفیفی که گرفته شود در همان سال در قیمت تمام شده اعمال خواهد شد.

کاهش ۸۵ درصدی آمار فوتی‌ها در حج امسال

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درخصوص نقاط قوت حج امسال گفت: به اعتقاد بنده در طول سنوات گذشته در هیچ سالی این سطح رضایتمندی زائران را در ایام تشریق، قبل و بعد از آن شاهد نبودیم و در بازدید روزانه از هتل‌ها غیر از قدرشناسی موضوع دیگری از طرف زائران مطرح نمی‌شد.

اوحدی ادامه داد: حفظ سلامت و امنیت زائران از برجستگی و ویژگی‌های خاص در حج امسال بود، میزان تاخیر حمل و نقل بین‌شهری و درون‌شهریمان به یک ساعت نیز نمی‌رسد و تا این لحظه خوشبختانه هیچ حادثه رانندگی نداشتیم.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه سلامت زائران عالی‌ترین سطح ممکن شکل می‌گرفت و بیش از ۴۰ درصد کاهش مراجعه زائران به هیات‌های پزشکی را شاهد بودیم. همچنین کاهش ۵۰ درصدی آمار گم‌شدگان و کاهش ۸۵ درصدی آمار فوتی‌ها شاخص‌های بسیار خوبی هستند که می‌توانند ملاک قضاوت باشند.

تأخیر پروازها مهمترین نقطه ضعف موسم حج

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: مهمترین نقطه ضعف موسم حج که به عنوان یک آسیب می‌توان آن را مطرح کرد بحث تاخیرهای شرکت‌های هواپیمایی سعودی و ایران‌ایر بود که این موضوع آزار دهند است چرا که زائران لحظه ورود به فرودگاه دچار بلاتکلیفی می‌شوند و پس از انجام پرواز با نگاه  انتقادی وارد عربستان می‌شوند و به تمام خدمات ارائه شده با همین نوع نگاه و قضاوت برخورد می‌کنند.

اوحدی افزود:‌امیدوار هستیم شرکت‌های هواپیمایی تجدید نظر جدی در این زمینه داشته باشند و شاهد این تاخیر‌ها در پروازهای بازگشت نباشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا