سیاسی

لاریجانی قطعا از روحانی حمایت می‌کند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین یدالله طاهرنژاد که در دو دولت هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی سابقه کار اجرایی داشته و از همان سال‌ها به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح طلب شناخته شده است، اکنون می‌گوید که اصلاح طلبان درباره برخی توقعات و انتظارات برآورده نشده خود با حسن روحانی گفت‌وگو خواهند کرد اما این موضوع به معنای حمایت مشروط از او در انتخابات ریاست جمهوری نیست و جریان اصلاحات سیاست سال ۹۲ را ادامه داده و از روحانی حمایت می‌کند.

او درباره سیاست اصولگرایان در انتخابات پیش رو معتقد است از همه طیف‌های اصولگرا یک صدا شنیده نمی شود، در عین حال اگر  روحانی در عرصه انتخابات باشد هیچ اصولگرایی در برابر او شانس پیروزی نخواهند داشت.

طاهرنژاد که سابقه نمایندگی مجلس در دوره پنجم و عضویت شورای مرکزی خانه احزاب را در کارنامه دارد، برگزاری سخنرانی‌های محمود احمدی نژاد را فعالیت انتخاباتی توصیف اما تاکید می‌کند شاید احمدی نژاد نسبت به برخی،  شانس بیشتری برای عبور از فیلتر شورای نگهبان داشته باشد، اما شانس عبور از ملت را ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است تصمیمات شورای نگهبان قابل پیش بینی نیست. می‌گوید اگر شورای نگهبان تغییر رویکرد داده و برای اصولگرایان و اصلاح طلبان فرصت برابر ایجاد کند، در طیف اصلاحات شخصیت های زیادی هستند که می‌توانند یک کشور را اداره کنند. او از برنامه ایجاد تعامل با شورای نگهبان در این راستا خبر می‌دهد.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اولی‌ترین و محوری ترین کار دولت در سال پایانی را ایجاد رونق اقتصادی می‌داند و می‌گوید: همکاری و همراهی سایر قوا و دستگاه ها و نهادهای نظامی در این راستا بسیار قابل توجه است.

اصلاح طلبان حامی مشروط روحانی نیستند اما…

یدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶، در ارزیابی خود از فضای سیاسی کشور و  مطرح  شدن حمایت مشروط از حسن روحانی توسط  برخی اصلاح‌طلبان گفت:‌ آنچه مسلم است اصلاح‌طلبان سیاست سال ۹۲ را در سال ۹۶ ادامه داده و از آقای روحانی حمایت می‌کند.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد:  ممکن است بخشی از انتظارات اصلاح‌طلبان برآورده نشده و این انتظارات موضوع مذاکره با آقای روحانی باشد اما اسم این کار  شرط گذاری نیست  بلکه فقط بیان توقعات است. توقع اصلاح‌طلبان این است که آقای روحانی بخشی از مطالبات ملی آن‌ها را مدنظر قرار دهد اما به این معنا نیست که اصلاح‌طلبان از ایشان حمایت مشروط خواهند داشت.

وی هم‌چنین تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که اگر برای آقای روحانی، مقتضی موجود و موانع مفقود باشد، به این توقعات پاسخ می‌دهد و شاید تاکنون شرایط مهیا نبوده که به همه انتظارات پاسخ دهد. ضمن اینکه تا همین جا هم آقای روحانی خیلی از انتظارات اصلاح طلبان را پاسخ داده و فضای امروز جامعه نسبت به چهارسال پیش در ابعاد مختلف قابل مقایسه نیست.

این نماینده مجلس پنجم با بیان اینکه در فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نسبت به گذشته گشایش زیادی ایجاد شده است، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان قدر فضای ایجاد شده را می‌دانند و بحثی که برخی تئوریسین های اصلاح‌طلب مطرح می‌کنند شاید قابل تعمیم  به کل جریان اصلاحات نباشد.

از اصولگرایان یک صدا شنیده نمی‌شود/ لاریجانی، مصباحی مقدم و باهنر قطعا از روحانی حمایت می‌کنند

طاهرنژاد همچنین درخصوص رویکرد اصولگرایان در انتخابات آتی گفت: در جریان اصولگرا یک صدا شنیده نمی‌شود. بخشی از اصولگرایان معتدل همانند آقایان لاریجانی، مصباحی مقدم و باهنر قطعا از آقای روحانی حمایت می‌کنند؛ چرا که مسیر را درست تشخیص داده و شرایط خیلی سختی پیش روی آقای روحانی نخواهند گذاشت. به نظر من نهایتا به این جمع بندی می‌رسند که از ایشان حمایت کنند؛ چرا که اصلا آقای روحانی عضو جامعه روحانیت است و اگر قرار به شرط گذاری باشد، اصلاح‌طلبان هستند که باید شرط بگذارند چون آقای روحانی از جنس خود آن‌ها است.

اگر روحانی در عرصه انتخابات باشد هیچ اصولگرایی در برابر او شانس پیروزی ندارد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: جناح تندروی اصولگرایان که شامل جبهه پایداری و دوستان همفکرشان می‌شود ممکن است گزینه دیگری را مطرح کنند اما خودشان هم می‌دانند شانسی برای پیروزی ندارند و اگر آقای روحانی در عرصه باشد هیچ اصولگرایی در برابر او شانس پیروزی نخواهند داشت.هر چند ممکن است رای آقای روحانی نسبت به دوره قبل افزایش بالایی نداشته باشد؛ اما در جبهه اصولگرایی هنوز کسی مطرح نشده که ارزیابی ها نشان دهد قدرت رقابت با آقای روحانی را دارد بنابراین به نظر نمی رسد در انتخابات سال ۹۶ شاهد یک تغییر یا عقب گرد باشیم.

برای احمدی نژاد هیچ شانسی نمی‌بینم

وی در خصوص احتمال حضور رییس دولت‌های نهم و دهم در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: من برای آقای احمدی نژاد هیچ شانسی نمی‌بینم و  در رابطه با  تائید یا رد صلاحیت او  توسط شورای نگهبان نیز نمی‌توانم اظهارنظر کنم؛  چرا که تصمیمات شورا خیلی قابل پیش‌بینی نیست. هیچ کس در ایران فکر نمی کرد آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شود اما این اتفاق افتاد بنابراین در رابطه با این مسأله نمی توان با قاطعیت اظهارنظر کرد. هر چند شاید آقای احمدی نژاد نسبت به برخی  شانس بیشتری برای عبور از فیلتر شورای نگهبان داشته باشد اما شانس عبور از ملت را ندارد.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: همه قراین نشان می‌دهد که آقای احمدی نژاد فعالیت انتخاباتی می‌کند اما بسیار بعید است که ایشان حتی مورد حمایت اصولگرایان معتدل قرار گیرد.

طاهرنژاد در رابطه با مطرح بودن نام افراد دیگری برای حضور در انتخابات پیش رو، همچون محمدباقر قالیباف، اظهار کرد: آقای قالیباف شانس خود را امتحان کرده است، دو بار وارد رقابت شده و هر دو بار با شرایط سختی از میدان رقابت خارج شده است، بنابراین بسیار بعید است بخواهد مجددا خود را عرضه کند. من هم برای ایشان شانسی نمی‌بینم.

اجماع ملی بر ریاست جمهوری حسن روحانی در انتخابات ۹۶

این فعال سیاسی در ارزیابی کلی خود از شرایط حاکم بر انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ گفت: نهایتا اصولگراها کسی را ندارند که بتوانند مقابل آقای روحانی مطرح کنند، اصلاح طلبان نیز دلیلی ندارند از کاندیدای خود در سال ۹۲ روی برگردانند، بنابراین به نظر من آقای روحانی رقیب جدی نخواهد داشت. بهترین حالت این است که به اجماع ملی برسیم، همه روی آقای روحانی تمرکز کنند و ایشان با رای قاطع پیروز شوند.

وی درخصوص آینده فعالیت اصلاح طلبان و اینکه گفته شده این طیف سیاسی ده‌ها گزینه برای مطرح کردن در عرصه سیاست دارد، بیان کرد: این یک بلوف سیاسی نیست، یک واقعیت سیاسی است که اصلاح طلبان گزینه‌های متعددی در قد و قواره ریاست جمهوری دارند، اما اینکه این افراد بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، بحث دیگری است.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی خاطر نشان کرد: در همین انتخابات مجلس دیدیم که  کاندیداهای شناسنامه دار اصلاح طلب یا اصلاح طلب شناسنامه‌دار، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. اصلاح طلبان چه کار می‌توانستند بکنند؟ در حالی که بنا داشتند در انتخابات شرکت کرده و لیست دهند؛ بنابراین از همان افراد باقی مانده و حتی کسانی که شناخته شده نبودند لیستی تهیه کردند.

شورای نگهبان برای اصولگرایان و اصلاح طلبان فرصت برابر ایجاد کند/ برای ادامه راه با شورا تعامل می‌کنیم

طاهرنژاد همچنین گفت: اگر روزی شواری نگهبان برای اصولگرایان و اصلاح طلبان شرایط برابر ایجاد کند خواهیم دید که چهره‌ها و شخصیت‌های زیادی در طیف اصلاح طلبی وجود دارد که هر یک می‌توانند کشور را اداره کنند اما اگر رویکرد شورای نگهبان همین گونه باشد و در ادامه راه نیز اجازه حضور داده نشود، کار سخت خواهد بود.

وی افزود: رویکرد باید تغییر کرده و این فرصت های برابر ایجاد شود. برای ایجاد چنین شرایطی نیز تعامل خواهیم کرد چراکه اصلاح طلبان می‌خواهند درون نظام فعالیت کنند و برای آن باید همین روش تعاملی را ادامه دهند. البته شورای نگهبان نیز در مقاطع مختلف برخوردهای متفاوتی داشته است، لذا اصل بر این است که با تعامل جلو رویم و ان‌ شاءالله شورا نیز به این جمع بندی برسد که شخصیت‌های دلسوز و وفادار نظام بتوانند در عرصه رقابت حضور پیدا کنند. باید بدانیم هرچه به سمت افراد ناشناخته و گمنام برویم قطعا درمورد عملکردشان نیز دچار ابهام بیشتری خواهیم شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا، در ارزیابی خود از عملکرد سه ساله دولت یازدهم گفت:‌ دولت آقای روحانی در شرایطی سکان اجرای کشور را بر عهده گرفت که کشور پس از سال‌ها تحمل تحریم‌های سخت و ظالمانه در موقعیت بسیار سختی بود. از نظر بین‌المللی تحت تحریم‌های فصل هفت قرار داشت که خطرناک‌ترین و ظالمانه ترین نوع تحریم‌ها است و به موجب آن فصل، کشورهایی که صلح و امنیت جهان را تهدید می‌کنند، ابتدا مورد تحریم قرار گرفته و در ادامه ممکن است مورد حمله واقع شوند و همین باعث می‌شود نتوانند برای توسعه خود برنامه ریزی کنند.

انحلال سازمان مدیریت دست رئیس جمهور سابق را در جابجایی بودجه و افراد باز گذاشت

وی ادامه داد:  قرارداشتن ذیل تحریم فصل هفت افق‌های روشن پیش روی کشورمان را تیره نشان می داد. در عین حال از نظر ساختار نظام تکنوکراسی، کشور به شدت آسیب دیده و دچار نوعی هرج و مرج و به هم ریختگی شدید شده بود. انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی دست رئیس جمهور سابق را در جابجایی بودجه و افراد و هم‌چنین نادیده گرفتن ضوابط حاکم بر ترفیع بازگذاشته  و نهایتا نظام اداری کشور دچار اختلال جدی شده بود.

این نماینده پیشین مجلس خاطر نشان کرد: به نظام مالی کشور نیز آسیب فراوانی وارد شده بود. طولانی شدن زمان تحریم باعث شده بود بانک های ما اعتبار خود را در خارج از کشور از دست بدهند و در داخل نیز با مشکل مطالبات سنگین معوقات مواجه بودند و امکان اعطای تسهیلات و سرویس دهی به مردم به حداقل رسیده بود. در نتیجه نظام بانکی که باید مشوق و مقوم سرمایه‌گذاری و توسعه در کشور باشد، آسیب جدی داشت. فساد نیز دردی به دردهای بیشمار کشور اضافه کرده بود.

طاهرنژاد در ادامه بیان کرد:‌ صنعت کشور و  ماشین‌آلات فرسوده شده بودند و جایگزین مناسب در زمان مناسب صورت نگرفته بود، برخی از لوازم و قطعات به دلیل کاربردهای چندگانه مشمول تحریم شده و وارد کشور نمی‌شدند. نهایتا راندمان تولید در کشور به شدت کاهش پیدا کرده و نفس های صنعت به شماره افتاده بود.

مجلس نهم به دلیل وابستگی‌های شدید فکری به دولت قبل هیچ همکاری با دولت یازدهم نمی‌کرد

وی هم‌چنین وضعیت ذخیره سازی کشور را در آن دوران اسفناک توصیف کرد و افزود:‌ اقلام اساسی مورد نیاز مردم تقریبا نزدیک به صفر بود  و این دولت در ابتدای کار خود با بحران عدم ذخیره مناسب مواد غذایی و اقلام اساسی مورد نیاز مردم مواجه بود. در عین حال مجلسی سر کار بود که این مجلس به دلیل وابستگی های شدید فکری و قرابت سیاسی به دولت قبل، هیچ همکاری با دولت یازدهم نمی‌کرد و دولت آقای روحانی در چنین شرایطی کابینه را تحویل گرفت.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران  سازندگی همچنین تصریح کرد: آقای روحانی به دلیل سابقه طولانی حضور در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مرکز تحقیقات استراتژیک و مجمع تشخیص مصلحت نظام، کشور را خوب می شناخت لذا از موضع اطلاع خیلی زود سر اصل مطلب رفت و اصل مطلب این بود که ابتدا باید تهدید را از روی کشور برداشت.

طولانی ترین، پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مذاکرات بین‌المللی به سرانجام خوبی رسید

طاهرنژاد ادامه داد: برای اینکه به کشور سرمایه وارد شود، نیروی انسانی کارآمد تربیت و تکنولوژی وارد کشور کنیم در اولین گام تهدید و تحریم باید از روی کشور برداشته شود لذا آقای روحانی با ابتکاری خوبی که در موضوع  مذاکرات هسته‌ای به خرج داد یک موضوع امنیتی را به موضوعی سیاسی تبدیل کرد و برجسته ترین دیپلمات‌های کشور مسئول مذاکرات شد. نهایتا تیم مذاکره کننده توانست این تهدیدها و تحریم‌ها را با حمایت های مقام معظم رهبری و کمک افکار عمومی ظرف مدت ۲۲ ماه حل و رفع کرده و طولانی ترین، پیچیده ترین و سخت ترین مذاکرات بین‌المللی را پیش برد و به سرانجام خوبی برساند.

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد:‌ ما در مذاکرات هسته‌ای به نتایج خوبی رسیدیم، صنعت هسته‌ای را حفظ کردیم، چند قطعنامه سازمان ملل در خصوص تحریم علیه ایران یکجا برداشته شد و از همه مهمتر فضای کشور از انجماد ناشی از تحریم خارج . تعامل بین‌المللی شکل گرفت و شاهد رفت و آمد با هیأت های خارجی در عالی ترین سطوح هستیم که ان‌شاء‌الله  این تعاملات هر چه سریعتر به سوددهی برسد.

وی با بیان اینکه  اکنون فضای بین‌المللی از حالت قهر و غضب علیه کشور ما خارج شده، افزود: ‌تمام موارد گفته شده از دستاوردهای دولت آقای روحانی است که بسیار ارزشمند هستند. اکنون تورم ۴۵ درصدی به زیر ده درصد کاهش یافته و شاهد ثبات دربازار سرمایه  ونظام بانکی هستیم.  در حال حاضر نیز امیدواریم با کمک مجلس جدید دولت بتواند کارهای زمین مانده ای را که مجلس قبل حاضر به همکاری برای حل آن‌ها نبود، انجام دهند ونهایتا انتظار مردم از دولت یازدهم محقق شود.

اولی ترین ومحوری ترین کار دولت در سال پایانی ایجاد رونق اقتصادی است

طاهرنژاد با تاکید بر اینکه اولی ترین ومحوری ترین کار دولت در سال پایانی ایجاد رونق اقتصادی است، تصریح کرد: متاسفانه در سه سال گذشته علی رغم اینکه دولت تمهیدات زیادی برای خروج از رکود به کار گرفت و به رغم اینکه فضای پس از تحریم اجازه گسترش سرمایه‌گذاری در کشور را می داد اما هنوز یخ این حوزه باز نشده و کشور همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم‌چنین گفت:‌ برای اینکه بتوانیم موضوع بیکاری و اشتغال جوانان را حل کرده و بین خانواده‌ها نشاط  و امید به آینده را افزایش دهیم باید در کشور رونق ایجاد شود. رونق اقتصادی باعث بهبود فضای کسب و کار خواهد شد اما متاسفانه این رکود در حال حاضر کام ملت را تلخ کرده است. بنابراین این محوری ترین برنامه دولت در یک سال باقی مانده است.

وی در پایان اظهار کرد: دولت در این فرصت یک ساله می‌تواند به این هدف دست پیدا کند چراکه سنگینی اقتصاد بر دوش دولت بوده و سیاست گذار اصلی اوست. بنابراین می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های ضربتی مقداری از این رکود سخت و سنگین که بر کشور حاکم شده را رفع کرده و به رونق نسبی دست پیدا کنند. البته همکاری و همراهی سایر قوا و دستگاه‌ها و نهادهای نظامی نیز مهم است. البته اقتصاد جهان نیز وضعیت خیلی خوشی ندارد اما خب اقتصاد ما خیلی ناخوش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا