شورای شهر

هشدار نسبت به بستر بتنی رودکن

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین احمد مسجدجامعی در برنامه تهران گردی خود به موضوع آب پرداخت.

وی در تصفیه خانه کن با اشاره به آب سد کرج که برای شرب مردم تهران استفاده می شود، گفت: این آب مسیری ۳۵ کیلومتری را طی می کند و به همین دلیل سرشار از اکسیژن بوده و کیفیت بالایی دارد اما آلودگی های حاصل از برخی باغ ها و رستوران ها در مسیر باعث می شود کیفیت این آب تحت تاثیر قرار گیرد.

مسجدجامعی اضافه کرد: ما این مشکل را در رود کن نیز داشتیم که با ورود دستگاه قضایی رستوران هایی را که به حریم رود تجاوز کرده بودند، دستور تخریب گرفتیم.

وی با اشاره به رودخانه کرج گفت: این رود بین دو استان البرز و تهران مشترک است به همین دلیل برای ورودی دستگاه قضایی نیاز به هماهنگی های جدی تری دارد.

وی با اشاره به مشکل دیگر تهران مبنی بر نشست زمین گفت: نشست زمین موضوع خطرناکی است که یکی از علل اصلی آن کاهش آب سفره های زیرزمینی است.

مسجدجامعی با اشاره به دلایل این کاهش گفت: این امر به دو دلیل صورت گرفته اول برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی و دوم تزریق نشدن آب.

وی توضیح داد: متاسفانه شاهدیم که بستر بسیاری از رودخانه ها مانند کن را با بتن ساخته اند این باعث می شد آب امکان نفوذ به زمین را از دست دهد که خود تهدید جدی برای سفره های زیرزمینی است.

احمد مسجدجامعی با اشاره به برخی انتقادها درباره وجود نیترات در آب تهران گفت: جایی که چاه های عمیق زده اند یا توسعه شهری قبل از زیرساخت های مربوط به آب ایجاد شده نیترات آب بالاتر از حد مجاز است.

وی تاکید کرد: آب شرب تهران از ۷۰ درصد آب سطحی و ۳۰ درصد آب زیرزمینی حاصل از ۴۸۰ حلقه چاه آب تامین می شود. سد کرج، طالقان، لار، لتیان و ماملو آب سطحی تهران را تامین می کند.

مسجدجامعی در ادامه با بیان اینکه نشست زمین به مرحله خطرناکی رسیده و سالانه شاهد افزایش میزان نشست زمین هستیم گفت: این نشست‌ها ناشی از کم شدن سطح چاه‌های آب است.

وی با بیان اینکه آب کرج ۳۵ کیلومتر مسافت را طی می‌کند تا به تهران برسد گفت: این آب به دلیل قرار گرفتن با هوا دارای اکسیژن زیادی است اما متاسفانه فاضلاب و زباله هایی که رستورانها داخل رودخانه کن می‌ریزند سبب بروز مشکلاتی شده که باید این رستوران‌ها نیزبه مانند رستوران‌های اطراف  تهران ساماندهی شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت نیترات در آب نیز گفت: براساس سخنان مسئولان، میزان نیترات در آب محلاتی که از طریق سیستم آبرسانی شهری تغذیه می‌شوند در حد مناسبی است اما در برخی از مناطق شهر که توسعه شهری بدون زیرساخت‌های آب و فاضلاب ایجاد شده مردم از چاه‌های عمیق استفاده می‌کنند که در این مکان‌ها میزان نیترات آب زیاد است.

مسجدجامعی در ادامه بازدید خود از این شرکت به واحد آزمایشگاه رفت و مدیرکل آزمایش و کنترل کیفیت این شرکت نیز توضیحاتی را در خصوص وضع آب تهران ارائه کرد و گفت: براساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت ۹۷ درصد آب‌های دنیا با کلر گندزایی می‌شوند، چرا که قدرت کلر در از بین بردن آلودگی‌ها بسیار زیاد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آب پس از ورود به تهران از لحاظ میکروب و آلایندگی مورد آزمایش قرار می‌گیرد افزود: همچنین آزمایش آب چاه‌ها نیز به طور تخصصی انجام می‌گیرد و تمام روش‌ها براساس استانداردها است.

مسجدجامعی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت حد مجاز نیترات در آب را ۵۰ میلی‌گرم در لیتر اعلام کرده است اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم که جنس خاک تهران به گونه‌ای نیست که آب دارای فلزاتی سنگین باشد.

وی در خصوص برخی حواشی مبنی بر اینکه چرا آزمایش نیترات آب در اختیار سایر دستگاه‌ها همچون شورای شهر قرار نمی‌گیرد؟ بیان کرد: ما شرکت خدماتی هستیم و وزارت بهداشت و محیط زیست نتایج ما را پس از بررسی و رصد می‌توانند در اختیار دیگر سازمان‌ها قرار دهند.

مسجد جامعی با بیان اینکه خوشبختانه از جنجال‌های وجود نیترات در آب خبری نیست چرا که اقدامات پیشگیرانه خوبی صورت گرفته است گفت: در برخی از مناطق جنوبی مردم برای دسترسی به آب از چاه‌های متفرقه استفاده می‌کردند که خوشبختانه با همکاری دستگاه‌های نظارتی این چاه‌ها پلمپ شد و با ورود  آب سد ماملو کیفیت آب ارتقاء یافت.

در ادامه بهنام بخشی، مدیر روابط عمومی شرکت‌آب و فاضلاب با بیان اینکه هزار لیتر آب برای این شرکت ۱۰۵۰ تومان هزینه دارد گفت: با این حال هزار لیتر آب تنها با قیمت ۳۵۰ تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فلکه اصلی آب برای قطع لحظه‌ای در هنگام وقوع حوادث پیش بینی شده است یا خیر ؟  اظهار کرد: در چند سال اخیر با توسعه مترو حوادث مربوط به آب نیز افزایش یافته اما ما فلکه اصلی برای بستن آب در مواقع اضطراری نداریم و طی طراحی‌های انجام شده امیدواریم طی سه چهار سال آینده این مهم محقق شود.

بخشی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تامین آب تهران ۴۸۰ حلقه چاه نیز استفاده می‌شود گفت: این چاه‌ها از طریق آب‌های سطحی پر می‌شوند که متاسفانه با بتن کردن کف رودخانه کن دیگر امکان جذب طبیعی در قسمت بوستان جوان مردان این اتفاق طبیعی رخ نمی‌دهد و این در حالی است که با انتقال بخشی از آب رودخانه به تصفیه خانه دریاچه چیتگر این مشکل تشدید پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب از چاه‌ها ۳۵۰ میلیون لیتر آب برداشت می‌کند گفت: باید این مقدار به چرخه بازگردد تا عمق آب در چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی کاهش نیابد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا