مدیریت شهری

مساجد محلی برای رفع دغدغه‌های مردم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین عصر امروز طی سخنانی در اولین همایش محله مسجد محور که در محل حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، با تاکید بر اهمیت مسجد، ابراز داشت: ما شاهد هستیم که مراجع بزرگوار و همچنین مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) بر اهمیت مسجد تاکید کرده اند، اما واقعیت موضوع آن است که امروز مسجد نتوانسته است محور حرکت های فرهنگی ما در هویت بخشی باشد و نقشی که  امروز مسجد باید در زندگی خانواده ها ایفا کند، آن طور که باید و شاید ایفا نشده است.

 

وی ابراز داشت: از یک طرف همه بر ضرورت مسجد تاکید می کنیم و از دیگر سو همه باور داریم که مسجد نتوانسته است نقش خود را به درستی ایفا کند؛ در این شرایط چرا کاری برای حل این موضوع انجام نمی دهیم؟ به همین جهت عزیزان در منطقه سه شهرداری تهران و در مجموعه قرارگاه شهید میثمی به این امر پرداختند تا بتوانند ارتباط مناسبی را برقرار کنند.

قالیباف ادامه داد: خود من از سن ۹ سالگی با مکبری در مسجد بودم و تا امروز هم از موضوع مسجد فاصله نگرفته ام؛ این تجربه بیش از چهل ساله، من را به این جمع بندی رسانده است که اگر به دو موضوع توجه کنیم، بخشی از مشکلات ما در مسجد حل می شود.

وی تاکید کرد: مجموعه دست اندرکاران مسجد و در راس آن امام جماعت که محوریت مسجد را دارد، باید کاری کنند که مسجد محل حل دغدغه های مردم باشد؛ چرا که مردم دغدغه های مادی و معنوی دارند و اگر مسجد محل توجه به دغدغه های مردم باشد، بدون شک مسجد محل رجوع مردم نیز خواهد بود و پای مردم به مسجد باز می شود.

شهردار تهران با بیان اینکه اگر مسجد دغدغه مند موضوعات اهالی محله باشد، حتما محور محله نیز خواهد شد، تاکید کرد: در این موضوع حق نداریم کسی را از ورود به مسجد محروم کنیم بلکه در مسجد به روی همه شهروندان با هر سلیقه ای باز است. حتی اگر این شهروند به مسجد بیاید، دغدغه اش را بگوید و نمازش را نخواند، مسجد باز هم باید حرف آن شهروند را بشنود و ابراز همدردی کند. بدین ترتیب شاهد خواهیم بود که به تدریج آن فرد نیز برای نماز در مسجد خواهد ایستاد.

قالیباف خاطر نشان ساخت: شنیدن دغدغه های مردم بخش عمده ای از موضوع است؛ البته حل کردن دغدغه ها نیز  این موضوع را کامل خواهد کرد؛ در اینجا است که نقش یکایک مدیران در نظام مقدس جمهوری اسلامی مشخص می شود تا امکانات خود را از مسیر مسجد و با تفکر مسجدی به محله تزریق کنند. طبیعتا یکی از این دستگاه ها نیز شهرداری تهران است.

وی در ادامه ابراز داشت: ۱۱ سال قبل، در شهریور ماه سال ۸۴ که توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردم به سه موضوع در شورای شهر اشاره داشتم؛ اول اینکه رویکرد ما در شهرداری تهران رویکرد فرهنگی و اجتماعی، دومین رویکرد محله محوری و سومین رویکرد نیز مسجد محوری است چرا که مهم ترین وجه ممیزه یک شهر اسلامی با شهر غیر اسلامی در همین نکته است.

شهردار تهران ادامه داد: اگر برای شهر همه امکانات را فراهم کنیم و مردم در رفاه باشند اما در این شهر معصیت خدا اتفاق بیفتد، این شهر هرگز شهر اسلامی نیست. از این رو بحث مسجد محوری و محله محوری در کنار رویکرد فرهنگی و اجتماعی از آغاز کار مورد توجه بوده و سعی کردیم همه توان خود را به کار بگیریم تا هیچ گاه این موضوع از اولویت خارج نشود.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: در طول مدت یک دهه گذشته، به اندازه بودجه سال ۸۴ شهرداری تهران به موضوع مسجد و مسجدمحوری در ابعاد ساختاری، کالبدی، محتوایی و فرهنگی توجه شده است. بدین ترتیب مجموعه مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهرداری تهران در این زمینه کم نگذاشته اند.

وی افزود: البته این به معنای تامین همه نیازها نیست، بلکه طبیعتا همه دستگاه ها باید دست به دست هم دهیم و با رویکرد مسجدمحوری به پیش برویم.

شهردار تهران افزود: حتی ممکن است بخش قابل توجهی از فعالیت های اجتماعی و فرهنگی ما به گونه ای باشد که شاید اجرا و اقدام آن در محیط مسجد، در شان مساجد نباشد اما برای جامعه ضروری و حیاتی است. به همین جهت معتقدیم آن حرکت های اجتماعی و فرهنگی هم باید با تفکر مسجدی و در خارج از مسجد از جمله در سراهای محلات دنبال شود.

وی با بیان اینکه سراهای محله باید حلقه تکمیلی حرکت مساجد در امتداد تفکر مسجدی باشند، گفت: به همه نوجوانان و خانواده ها عرض می کنم که ما را در کنار خودتان و خانواده تان در مسجد ببینید. ما در شهرداری چهار موضوع منزل، مسجد، محله و مدرسه را به طور مداوم در حوزه اجتماعی و فرهنگی دنبال می کنیم. باید این چهار مورد را در کنار هم قرار دهیم که بتوانیم یک جامعه پویایی داشته باشیم و در ضمن فرزند زمانه خویش هم باشیم.

قالیباف در پایان گفت: امروز باید نیازهای جوانان را در مسجد پاسخ دهیم؛ اگر نیازهای جوانان را پاسخ ندهیم بدین معنی است که این دغدغه مندی را نداریم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا