اجتماعی و فرهنگی

مرداد پاک پایتخت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین «مریم نادری» مدیر واحد پایش و پیش‌بینی این شرکت گفت: ارزیابی هفتگی کیفیت هوای تهران نشان می­دهد کیفیت هوای پایتخت طی هفته گذشته(روزهای ۲۳ تا ۲۹مرداد) در شرایط سالم قرار داشت. در اوایل هفته گذشته، با افزایش میزان ناپایداری جوی نسبت به روزهای پیشین شرایط مساعد برای پراکندگی آلاینده­ها از سطح شهر مهیا شد.

به گفته نادری،‌ طی ساعاتی در بعدازظهر  روزهای شنبه و یکشنبه، به دلیل نوسانات روزانه دما، وزش بادهای محلی با بزرگی متغیر بین ۳ تا ۵متر بر ثانیه (با جهت متغیر بین جنوب­شرقی تا جنوب­غربی)رخ داده و میانگین سرعت باد طی روزهای مذکورحدود ۳ متر بر ثانیهگزارش شده است. به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، به­ تدریج ازروز دوشنبه از میزان ناپایداری جوی کاسته شده که در برخی ساعات سکون نسبی هوا را  به همراه داشت و این شرایط در روز سه ­شنبه به اوج خود رسید  که منجر به افزایش قابل توجه غلظت ذرات معلق گردید. برقراری شرایط جوی نسبتا پایدار و وزش باد آرام (سرعت باد بین ۰ تا ۲ متر بر ثانیه) در اکثر ساعات روز سه ­شنبه تجمع موقتی آلاینده­ ها را به دنبال داشت. هرچند این شرایط پابرجا نبوده و و از بعدازظهر روز چهارشنبه با وزش باد نسبتا شدید جنوب­ غربی از غلظت آلاینده ­ها کاسته شد. در روزهای پایانیهفته نیز (به خصوص در روز جمعه)شاهد افزایش نسبی میزان ناپایداری جوی و وزش باد قوی(از سمت نواحی جنوب­ شرقی) در برخی ساعات طی بعدازظهر بودیم که در بهبود کیفیت هوا مؤثر بود.

پارامتر دما نیز از اواسط هفته به طور نسبی روند کاهشی داشت و در روزهای پایانی هفته  این کاهش به طور واضح محسوس بود. همچنین پارامتر عمق میدان دید طی هفته گذشته دستخوش تغییر ناشی از نوسانات غلظت ذرات معلق قرار نگرفته و درتمام روزها، به غیر از ساعاتی در روز دوشنبه، از بیشترین مقدار برخوردار بوده است. اطلاعات غلظت آلاینده­ها بر اساس داده­ ایستگاه ­های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه­گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا