اجتماعی و فرهنگی

رتبه اول واگذاری بناهای تاریخی دراختیاراصفهان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدرضا پوینده در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه ۳۰ فروردین) در موزه ظروف در سعدآباد برگزار شد، درباره‌ی اقدامات صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی گفت: تدوین کتاب فرصت سرمایه‌گذاری زبان انگلیسی و فارسی، ارتقاء زیرساخت‌های آی‌تی و بهبود وضعیت امنیت اطلاعات، کاهش مدت زمان واگذاری‌ها، تسهیل مسیر مزایده، تاسیس دفتر امور بین‌الملل برای فعالیت در زمینه ۶۷ تفاهم‌نامه بین‌المللی این صندوق با کشورهای حوزه فرهنگی از جمله اقداماتی بود که در این مدت انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های پیش ارتباط با جامعه هدف به خوبی برقرار نشده بود، گفت: در صدد هستیم برندهایی را که علاقه‌مند هستند در زمینه اقتصاد فرهنگی کار کنند جذب کنیم.

او با اشاره به گرفتن مجوز برای نشریه زمینه احیا و مرمت با رویکرد علمی اظهار کرد: تا قبل از دولت یازدهم ۱۳ بنا توسط این صندوق واگذار شده بود و هیچ مرمتی نیز صورت نگرفته بود، اما در دو سال اول دولت یازدهم پنج بنا واگذار شد و پس از ‌آن نیز در ۹ ماه گذشته ۳۱ بنا با قرارداد قطعی واگذار شده یا در حال طی کردن مراحل قرارداد هستند.

اصفهان رتبه اول واگذاری بنا در کشور

وی افزود: واگذاری‌های ما در ۹ ماه گذشته ۶۰۰ درصد رشد داشته و از نظر منابع جذب سرمایه نیز هزار درصد رشد داشته‌ایم.

او با اشاره به اینکه در ۲۲ استان واگذاری بنا صورت گرفته است، گفت: اصفهان با ۶ بنا و سمنان با ۵ بنا در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند. پیش‌بینی ما این است که هرماه حداقل دو بنا را به بهره‌برداری برسانیم.

«پوینده» در رابطه با برنامه‌های سال ۹۵ این نهاد نیز گفت: ریاست سازمان تاکید دارد که واگذاری ۱۵۰ بنا را داشته باشیم. همچنین تلاش می‌کنیم از صندوق توسعه ملی ۵۰۰ تا هزار میلیارد ریال برای کمک به بهره‌برداران اختصاص دهیم. باید توجه داشته باشیم که بهره‌برداری از این بناها در چارچوب اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زا و در مناطق فاقد مراکز گردشگری کمک‌کننده خواهد بود.

مدیرعامل صندوق احیا افزود: امیدواریم امسال برای اولین‌بار با خرید و فروش بناهایی با مالکیت خصوصی کمک کرده و بازار عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم. همچنین درباره بهره‌برداری از یک یا دو بنا در کشورهایی همچون عراق و ازبکستان در حال مذاکره هستیم که امیدواریم به نتیجه برسد.

سرمایه اولیه صندوق ۲۰ میلیارد تومان بود

مدیرعامل صندوق احیای آثار تاریخی گفت: امسال در نظر داریم که ۱۰۰ بنای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کنیم. همچنین این صندوق باید تا سال ۱۴۰۴، یک‌هزار و ۸۲ بنای تاریخی را واگذار کند.

او افزود: ۲۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه این صندوق بوده و وظیفه واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه گذاران بر عهده آن گذاشته شد. همچنین برای اولین‌بار و با حکم رئیس سازمان میراث فرهنگی به عنوان رئیس هیات امنای این صندوق، شورای فنی و اقتصادی این صندوق تشکیل شد که در آن افرادی از جمله دولت آبادی، حسین رایتی مقدم، حسن محبعلی، حجازی، امامی، تشکری نیا، میثاقیان و سه نفر از معاونان صندوق در آن عضو هستند که در حوزه تعیین کاربری ها همفکری کرده و باید کاربری هر بنای تاریخی به تصویب این شورا برسد.

وی یکی از مشکلات صندوق احیا را ارتباط نگرفتن این نهاد با جامعه هدف دانست و گفت: تا قبل از دولت یازدهم حداکثر ۱۳ بنا از جمله هتل لاله، مجموعه عامری‌ها، خانه مستوفی شیراز و سعدالسلطنه قزوین به بخش خصوصی واگذار شده بود، اما در ۲ سال اول دولت جدید ۵ بنا به سرمایه‌گذار واگذار شد و در ۹ ماهه گذشته، ۳۱ بنا وارد مرحله بستن قرارداد شدند، بنابراین در ۹ ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل در واگذاری بناها ۶۰۰ برابر رشد داشته‌ایم، همچنین در بخش جذب سرمایه گذاری نیز باید گفت که در سال ۹۳، ۵ میلیارد تومان جذب سرمایه انجام شده بود، اما در سال ۹۴ این میزان به ۴۰ میلیارد تومان رسید. همچنین استان اصفهان و سمنان در زمینه آماده‌سازی بناهای تاریخی برای واگذاری در رتبه اول و دوم قرار دارند.

پوینده ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۲۵ تا ۳۰ بنا به بهره‌برداری برسد. یعنی هر ماه حداقل دو بهره‌برداری از بناهای تاریخی داشته باشیم.

سعی می‌کنیم امسال رشد ۳۰۰ درصدی داشته باشیم

وی گفت: هرچند هدف‌گذاری ماورای سال ۹۵ این است، اما چون سطح توقعات از ما در ۹ ماهه گذشته بالا رفته، در نظر داریم نسبت به سال ۹۴، ۳۰۰ درصد رشد داشته باشیم. بنابراین می‌خواهیم در سال ۹۵، ۱۰۰ بنا را واگذار کنیم. اما دولت ما را به واگذاری ۱۵۰ بنا مکلف کرده است. به این منظور در سال جاری ۱۰۰ بنا و هر سال ۱۰۰ تا ۱۵۰ بنا را در نظر داریم که به بخش خصوصی واگذار کنیم. بدین ترتیب می‌خواهیم تا سال ۱۴۰۴ تعداد یک هزار و ۸۲ بنا به بخش خصوصی واگذار شود. به همین منظور با معاون سرمایه‌گذاری صحبت شده که از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از سرمایه گذاران استفاده کنیم و حدود ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات این صندوق به سرمایه گذاران اختصاص یابد.

مدیرعامل صندوق احیای آثار تاریخی و فرهنگی همچنین از همکاری با کشورهای دیگر خبر داد و گفت: ما امیدواریم که در کشورهای حوزه فرهنگی مانند افغانستان، تاجیکستان، عمان یک یا دو بنا را با توجه به تجربه شرکت‌های پیمانکار مورد مرمت و احیا قرار دهیم.

۱۰۹ بنای در اختیار صندوق وقفی هستند

«پوینده» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد بنا در اختیار این صندوق برای واگذاری قرار دارد، گفت: ۲۶۹ بنا در اختیار صندوق قرار گذاشته شده که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد ۱۰۹ بنا مالکیت خصوصی و اوقافی داشته‌اند و ۱۲۰ بنا امکان واگذاری دارند. تعدادی از بناهای ما در اختیار ادارات میراث فرهنگی و استان‌ها است.

وی افزود: مردم با توجه به اخبار سال‌های گذشته تصور می‌کنند اگر سازمان میراث فرهنگی ملک آنها را در فهرست میراث ملی ثبت کند، مالکیت را از آنها می‌گیرد و یا انجام هر مداخله‌ای را در آن از مالک سلب می‌کند، بنابراین به سراغ مرمت و بهره‌برداری از آنها نمی‌رود. در صورتی که ما باید حمایت‌های لازم را از این مالکان انجام دهیم و تمام بخش‌های ذیربط از جمله بانک‌ها نیز کمک کنند.

مدیرعامل صندوق احیای آثار تاریخی و فرهنگی افزود: بناهایی که در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است، فهرست‌بندی شده و با مصوبه دولت اجازه واگذاری می‌گیرند. ما فعلا در مقام بررسی کارشناسی هستیم که به چه شکل می‌توان واگذاری‌ها را توسعه داد. یعنی بناهای تاریخی با مالکیت اوقاف یا سایر دستگاه‌های دولتی غیر از بناهای نفیس را بتوانیم واگذار کنیم.

پوینده گفت: در مرمت و تغییر کاربری بناها باید درخواست سرمایه‌گذار، شأنیت بنا و موقعیت آن در نظر گرفته شده و در نهایت مورد ارزیابی قرار گیرد و در شورای فنی کارایی آن مشخص شود.

وی اضافه کرد: ۹۵ درصد بناهای در اختیار صندوق به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می شود در این میان شرکت هایی مانند شرکت بهسازی و نوسازی نیز متقاضی واگذاری است. آنها منابعی در اختیار دارند که استقبال آنها از تغییر کاربری بناهای تاریخی بسیار خوب است. برخی از مزایده های ما حتی یک متقاضی نداشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا