اجتماعی و فرهنگی

شلیک صیادان متخلف با اسلحه جنگی به محیط‌بانان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حسن آقا شیرمحمدی  با اشاره به تشدید گشت آبی در رودخانه‌ها و تالاب‌های استان اظهار کرد:‌ براساس وظیفه ذاتی، برخورد با رویه غیرمعمول و غیرقانونی صید و شکار در طبیعت در دستور کار یگان حفاظت است.

وی افزود:‌ صید ماهی در خوزستان از گذشته تاکنون به روش قانونی و معمولی انجام می‌شده ولی در سال‌های اخیر، روش غیرقانونی صید با دستگاه شوکر برقی از کشور عراق به خوزستان نیز وارد شده و مورد استفاده صیادان غیرمجاز قرار گرفته است.

رییس یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که آسیب جدی به محیط زیست و اکوسیستم رودخانه‌ها وارد می‌کند، تصریح کرد: ‌در این روش با استفاده از دستگاه شوکر، برق از باطری دستگاه به یک محدوده آبی مشخص منتقل می‌شود و تمام جانداران در این محدوده دچار برق گرفتگی می‌شوند. صید با برق، آسیب جدی به محیط زیست می‌رساند، حتی تخم‌های آبزیان در این روش از بین می‌رود و تکثیر آبزیان را نیز با خطر مواجه می‌کند.

آقا شیرمحمدی گفت: با توجه به پیامدهای زیست محیطی این روش صید، به شدت با آن مخالف هستیم و از سوی دیگر با توجه به توسعه این روش در رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان، عزم جدی برای برخورد شدید با متخلفان ایجاد شده است و با اتحاد و هماهنگی ادارات حفاظت محیط زیست به صورت ضربتی با متخلفان برخورد می‌شود.

وی با بیان این‌که بیشترین برخورد با متخلفان صید با شوکر در تالاب هورالعظیم بوده است، ادامه داد:‌ عملیات ضربتی برخورد با صید غیرمعمول و غیرمجاز از هفت ماه گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد؛ در این راستا با تجمیع نیروها در یک نقطه، به متخلفان ضربه وارد می‌شود.

رییس یگان حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: برنامه جدی برای برخورد با این نوع روش صید در رودخانه کارون نیز در نظر گرفته شده است و به دنبال آن هستیم که یک پایگاه ثابت در حوزه رودخانه کارون ایجاد شود تا دیگر امکان ورود صیادان متخلف با دستگاه شوکر برقی به آب وجود نداشته باشد.

آقا شیرمحمدی ادامه داد: ‌با توجه به میزان دارایی و امکانات و تجهیزات موجود،‌ برخورد با این نوع صید غیرقانونی به شکل جدی در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست خوزستان قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: اجرای این عملیات تنها محدود به روز نیست بلکه در شب نیز اقدامات و عملیات برخورد اجرا می‌شود و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گاه به مدت ۲۴ ساعت در کمین می‌مانند.

رییس یگان حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: در منطقه کرخه، بخشی از کارون، ‌دز و هورالعظیم حدود ۱۱۲ دستگاه الکتروشوکر ضبط شده است و با متخلفان برخورد و در مراجع قضایی جریمه شده‌اند.

وی با بیان این‌که متخلفان در اغلب مواقع تسلیم نمی‌شوند، گفت: متخلفان در برخی مواقع مقاومت و فرار می‌کنند و در نهایت با نیروهای یگان درگیر می‌شوند و در این درگیری‌ها گاه با اسلحه جنگی به محیط‌بانان تیراندازی می‌شود که در یکی از موارد، تنها در یک شب ۲۰ گلوله به سوی نیروهای محیط‌بان شلیک شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا