اجتماعی و فرهنگی

بازار خوب عمان برای سینمای ایران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حجت‌ا… ایوبی که اخیراً در جشنواره فیلم صلاله در کشور عمان حضور داشت، در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در توضیح مهمترین دستاورد سفر خود به این کشور و ایجاد فضای ارتباطی میان سینمای ایران و عمان گفت:‌ کشور عمان سینما به معنای خاص سینما ندارد، چون در این کشور بسیار کم فیلم ساخته می‌شود اما اراده‌ای در عمان محقق شده است تا صاحب سینما شود و تجارب و توانمندی‌های سینمای ایران برای عمان یک پشتوانه باشد.

او افزود: این کشور سالن‌های سینمایی متعدد و خوبی دارد و با توجه به روابط حسنه‌ی ایران و عمان فرصت خوبی داریم تا قبل از اینکه دیگران بازار این کشور را فتح کنند از فرصت استفاده کرده تا به عنوان سینمای جمهوری اسلامی ایران به این کشور ورود کنیم و در عین حال به ساخت سینمای عمان هم کمک کنیم.

وی گفت: جشنواره فیلم "صلاله" با وجود اینکه یک جشنواره فیلم عربی است، اما با حضور فیلم‌های ایرانی عملاً به جشنواره کشورهای اسلامی تبدیل شد و مدیر این فستیوال اعلام کرد که از این پس نام جشنواره به نام کشورهای اسلامی خواهد بود تا کشورهایی نظیر ایران و هند هم بتوانند در این رویداد حضور داشته باشند.

ایوبی ادامه داد: مهمترین اتفاق در برگزاری این جشنواره این بود که قرار شد بزرگترین صاحب سینما و بزرگترین پخش‌کننده‌ی فیلم در عمان در یک فرصت زمانی با بنیاد سینمایی فارابی و دیگر پخش‌کننده‌های ایرانی وارد گفت‌وگو، تنظیم قرارداد و اقدامات عملیاتی شود تا پخش فیلم‌های ایرانی در این کشور آغاز شود. این اتفاق دستاورد بزرگی خواهد بود، چون این پخش‌کننده که طرف گفت‌وگوی ما خواهد بود نه تنها در عمان بلکه در منطقه و خلیج فارس هم ۲۰۰ سالن سینمایی دارد.

 

رییس سازمان سینمایی در ادامه اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای که میان ایران و دولت عمان امضا شد چند نکته را دربردارد که از آن جمله به اکران فیلم‌های ایرانی در سینماهای عمان، تولید فیلم‌های مشترک که سناریوی آماده شده‌ی آن به زودی به ما پیشنهاد خواهد شد، حضور سینماگران ایرانی در جشنواره‌های عمان و نیز کمک سینماگران ایرانی در برپایی کارگاه‌های سینمایی در این کشور می‌توان اشاره کرد.

وی همچنین افزود: وزارت فرهنگ کشور عمان هم در این سفر اعلام کرد که هیچ ملاحظه‌ای برای حضور فرهنگ ایرانی در عمان وجود ندارد بنابراین ما هستیم و درهای باز این کشور و فرصتی که اگر به آن نرسیم دیگران جای ما را خواهند گرفت.

ایوبی تأکید کرد: عمان از چند جهت برای ما مهم است و یکی از دلایل آن این است که جزو کشورهای عربی است که همواره بعد از انقلاب اسلامی در کنار ایران بوده و در مقاطع مختلف به نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های آن کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه آمار و ارقام نشان می‌دهد میزان علاقه‌ی گردشگران عمانی در سفر به ایران روبه افزایش است، اضافه کرد: عمان در میان کشورهای عربی پرچم‌دار اسلام مبتنی بر گفت‌وگو، اسلام معتدل و رفتار معتدل در ارتباطات مذهبی و دینی است و این ما را تشویق می‌کند تا با کشوری که در آن جریان‌های افراطی دینی راهی ندارد همکاری داشته باشیم.

ایوبی همچنین درباره بازدید خود از مرکز فارسی‌زبانان در عمان مطرح کرد: در آنجا با کسانی ملاقات داشتم که علاقه‌ی زیادی به زبان فارسی داشتند و این موضوع با توجه به روابط خوبی که میان دو کشور وجود دارد از شخص سلطان قابوس تا مدیران و وزرا و نیز مردم دیده می‌شود؛ به همین دلیل تعداد زبان‌آموزان این مرکز هم رو به افزایش است و امیدواریم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آموزش زبان فارسی را در عمان جزو اولویت‌های خود قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا