اجتماعی و فرهنگی

جایزه‌ “جذب گردشگر خارجی” به کجا رسید؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین براساس اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، درآمد به‌دست آمده از گردشگران ورودی در سال ۹۴، حدود ۸ میلیارد و ۹۷۷ میلیون دلار بر مبنای میانگین ۱۵۰۰ دلار به ازای هر گردشگر بوده است.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت نیز از ابتدای سال ۹۵ تا کنون از ورود گردشگران خارجی به کشور ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار درآمد برای کشور حاصل شده است، با این وجود صنعت گردشگری از سال ۹۰ تا کنون بی‌بهره از مشوق‌های صادراتی بوده است. حتی مطالبه برای تخصیص تسهیلات واردات خودروهای مناسب گردشگری پاسخ مناسب دریافت نکرده است.

تا سال ۹۰ طبق ضوابط سازمان توسعه تجارت، به ازای ورود هر گردشگر آمریکایی و اروپایی ۴۰ دلار و در ازای جذب گردشگرانی از سایر کشورها، ۲۰ دلار جایزه صادراتی داده می‌شد.

در سال ۹۱ یک مقام مسؤول در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از افزایش مبلغ این جوایز خبر داد و گفت، اگر گردشگر از کشورهای آمریکایی، آفریقایی، شرق آسیا و اقیانوسیه وارد ایران شود، آژانس‌ها به ازای هر نفر از آنها ۱۲۰ دلار و اگر از سایر کشورها باشد، ۶۰ دلار جایزه صادراتی دریافت می‌کند.

طبق همان اعلام، مبلغ آن جایزه در بخش گردشگریِ درمانی با همان طبقه‌بندی کشورها، به ترتیب ۱۴۰ و ۷۰ دلار بود. با آنکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصمیم داشت این مبالغ را برای سال‌ها بعد افزایش دهد، اما به خاطر چالش‌های مالی دولت وقت، حتی موفق نشد همان جوایز صادراتی قبلی را پرداخت کند. جایزه‌ای که تنها مشوق واردکنندگان ارز در بخش گردشگری کشور محسوب می‌شود.

اکنون ولی‌الله افخمی – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت – امیدهای دیگری به صادرکنندگان بخش گردشگری داده است. او اخیرا در گردهمایی بخش خصوصی و دولتی گردشگری گفت: متأسفانه دولت با مشکلاتی مواجه است و در بسته حمایت‌های صادراتی قادر نبوده ریالی به سازمان توسعه تجارت بدهد.

البته او تاکید کرده است که اگر پول بیاید، از امسال جوایز صادراتی گردشگری در سال ۹۴ را پرداخت می‌کنیم، این جایزه به سال‌های قبل از آن تعلق نمی‌گیرد.

او در اظهاراتی کوتاه نیز به ایسنا، گفت: در بودجه سازمان توسعه تجارت منابع مالی خوبی پیش‌بینی شده که اگر تخصیص یابد، در چارچوب ضوابط موجود می‌توان ارایه کرد.

در سوی دیگر اما ابراهیم پورفرج – رییس جامعه تورگردانان ایران – بی‌اطلاع از جزییات این تسویه حساب، به ایسنا گفت: قرار است جلسه‌ای با سازمان توسعه تجارت برگزار شود تا درباره جزییات جایزه صادراتی و ضوابط جدید آن شفاف سازی صورت گیرد. هنوز هیچ چیز روشن نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا