اجتماعی و فرهنگی

چگونه از جیره‌بندی آب در تهران جلوگیری شد؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین پروفسور پرویز کردوانی اظهار کرد: مهمترین مسئله دنیا در ۲۰ سال آینده امنیت غذایی است و متاسفانه در کشور ما به این موضوع مهم توجه نشده و همه توجه‌ها به شهر و صنعت است.

 

وی افزود: در شهریور ماه قرار بود در ۱۲ شهر کشور به دلیل کمبود، آب این مناطق را جیره بندی کنند ولی با اقداماتی اشتباه همچون حفر چاه‌های زیاد و گرفتن آب کشاورزی از این کار جلوگیری شد.

 

این چهره ماندگار کشوری حفر چاه را در شرایط موجود بسیار اشتباه دانست و گفت: برای حل این بحران نباید چاه زد بلکه مردم، صنعت و شهر باید مصرف خود را کم کنند که نیازی به آب چاه نداشته باشند برای اینکه آب چاه برای نسل‌های آینده است.

 

کردوانی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که برای جلوگیری از جیره‌بندی آب انجام دادند این بود که آب کشاورزی روستاها را برای مصرف شهرخریداری کردند. در ایران همه جا بحران آب وجود دارد و اگر قرار باشد درهمه کشور اینکار صورت گیرد در این حالت کشاورزی تعطیل خواهد شد و این خود یک بحران جدی است. بنابراین با حفر چاه و خرید آب کشاورزی از جیره بندی آب تا پاییز در ده شهر بحرانی جلوگیری کردند ولی در شهر کرمان و اصفهان نتوانستند این کار را انجام دهند و در تهران هم با حفر ۷۰ چاه و انتقال آب از ورامین، از جیره‌بندی جلوگیری کردند.

 

وی تصریح کرد: در کشور اولویت را اول به شهر دادند و بعد صنعت و کشاورزی را در اولویت های بعدی قرار دادند در صورتی که مهمترین مسئله در آینده امنیت غذایی است که راه ایجاد آن اهمیت دادن به کشاورزی است.

 

پدر کویرشناسی ایران گفت: متاسفانه در حال حاضر آب کشاورزی را به شهر دادند که در شهر کارواش درست کنند، خیابان را بشویند، چمن کاری کنند، فضای سبز ایجاد کنند؛ نباید اینکار شود بلکه مردم شهری صرفه‌جویی کنند و این قدر ساختمان سازی شکل نگیرد این همه برج‌ها در شهرها می‌سازند؛ فردا آب این برج‌ها را از کجا تهیه می‌کنند؟

 

وی با بیان اینکه در ایران از آب فاضلاب‌ها استفاده نمی‌شود در حالی که از ۵۰ سال پیش در کشورهای دیگر از آب تصفیه شده فاضلاب استفاده شده است، گفت: شهرداری‌ها و صنایع باید از آب تصفیه شده فاضلاب‌ها استفاده کنند و صنایع و نیروگاه‌ها تا هفت بار می‌توانند از آب خود بهره‌برداری کنند تا صرفه‌جویی شود، اما متاسفانه فقط یک بار استفاده می‌شود، آن هم از آب چاه و رود.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در استان ایلام نباید سطح کشاورزی را افزایش داد مگر اینکه آبی که به سمت عراق می‌رود را برگرداند و از آن آب برای توسعه اراضی دیم و آبی کردن این اراضی بهره‌ برد. پس باید از سطح کشاورزی کاسته شود ولی دولت امکاناتی همچون کود و بذر اصلاح شده به کشاورزان بدهند و تولید را دو برابر کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در شهرها چمن به کلی باید از بین برود، تصریح کرد: نباید به بهانه هوای آلوده فضای سبز شهرها را افزایش دهند بلکه منابع آلوده کننده را از بین ببرند چون در حال حاضر آب خوردن هم نداریم.

 

کردوانی گفت: باید به روستاها رسیدگی بیشتر کرد که مردم این مناطق به سمت شهرها نیایند؛ مهاجرت به سمت شهرها موجب ساختمان سازی‌های بسیار می‌شود که در این صورت هرچه آب به شهر بدهیم باز کم است.

 

پدر کویرشناسی ایران با انتقاد به اقدام شهرداری ایلام برای شست‌و شوی معابر در ایلام گفت: نباید معابر را با آب شست زیرا آبی که برای شست‌وشو استفاده می‌شود دو حالت دارد یا آب خوردن و لوله‌کشی است که اینکار گناه است یا آب چاه است که آلوده و پر میکروب است.

 

وی ادامه داد: درایلام دو نوع آب داریم، یکی آب چاه‌های عمیق بیش از صدمتر است که آب آشامیدنی است و دیگر آب‌های نزدیک سطح زمین است، ولی آب‌هایی که شهرداری‌ها استخراج می‌کنند آب‌های سطحی اطراف توالت‌هاست که آلوده و بیماری‌زا هستند.

 

کردوانی خاطرنشان کرد: باید برای تمیز کردن معابر از جارو استفاده کرد و ضمناً شهرداری‌ها اشتباه می‌کنند که برگ‌های پای درختان را جمع می‌کنند و در زباله می‌ریزند، بلکه برگ‌ها باید پای درخت بماند که هم برای گیاه قوه داشته باشد و هم آفتاب نمی‌خورد که خشک شود و آب بیشتری مصرف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا