اجتماعی و فرهنگی

نگرانی ابتکار از بیابانی شدن تالاب “الله‌آباد”

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین معصومه ابتکار در سفر یک روزه خود به استان قزوین و در جریان بازدید از تالاب "الله آباد" شهرستان آبیک، اظهار کرد: در صورت احیاء نشدن این بخش و خشک شدن آن، کانون ریزگردهای خطرناک برای جمعیت ۲۰ میلیونی سه استان البرز، تهران و قزوین خواهد بود.

وی اضافه کرد: این دشت باید با تدابیر لازم تبدیل به فرصت شود و با کشت گونه‌های مناسب و تبدیل آن به فضای جنگلی، از بیابانی شدن آن جلوگیری کرد.

ابتکار ضمن ابراز نگرانی از بیابانی شدن دشت الله آباد، یادآور شد: ادامه این روند علاوه بر ایجاد کانون ریزگردها، تهدیدی برای اراضی کشاورزی منطقه نیز هست که با کشت گونه‌های گیاهی مناسب هرچه سریع‌تر باید اقدام های لازم را به عمل آورد.

وی یکی از علت‌های تشدید ریزگردها را از بین رفتن بافت گیاهی منطقه به علت چرای بی‌رویه و کمبود آب بر اثر حفر چاه‌های غیرمجاز دانست و افزود: یکی از دغدغه های سازمان حفاظت محیط زیست، مهار کردن کانون ریزگردها و احیای تالاب های این بخش است.

ابتکار ادامه داد: امیدواریم در کنار منابع طبیعی و امور آب با ایجاد تعاملی اثر بخش نسبت به بیابان‌زدایی این محدوده اقدام‌های موثری انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر تشکیل کارگروهی برای مطالعه آسیب‌ها، فرصت‌ها و تثبیت وضعیت موجود تالاب الله آباد تأکید کرد.

سیاوش شمسی‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین نیز در این دیدار گفت: دشت الله آباد قزوین یک تالاب فصلی با ۳۳ هزار هکتار مساحت است که از دو اکوسیستم آبزی و خشکی تشکیل شده و محل گونه‌های مختلف حیات وحش و انواع پرندگان نادر به شمار می‌رود.

‌به گزارش ایسنا، همچنین معصومه ابتکار در دیدار با آیت‌الله عبدالکریم عابدینی که با حضور فریدون همتی، استاندار قزوین و جمعی از مسئولان برگزار شد، ضمن تقدیر از حمایت‌های آیت‌الله عابدینی، اظهار کرد: سال گذشته رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط‌زیست را ابلاغ کردند که این موضوع فرصت بسیار مناسبی برای توجه جدی به این حوزه را فراهم کرده است.

وی افزود: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، همگرایی بسیار خوبی را در بین مسئولان ایجاد کرد و همه ارکان نظام و آحاد مردم را در این حوزه پای‌ کار آورد و حفظ محیط‌زیست به یک وظیفه ملی تبدیل شد.

ابتکار در ادامه به موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه محیط‌زیست نیز اشاره و تاکید کرد: رئیس‌جمهور حفظ محیط‌زیست را از اوجب واجبات می‌داند و برنامه‌های این حوزه را یکی از اولویت‌های جدی معرفی کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: موضوع ریز گردها موضوع بسیار مهمی است که خطرات بسیاری را برای مردم به همراه دارد و حوزه کشاورزی را نیز با مشکل مواجه می‌کند و حل این مشکل بسیار ضروری است.

وی گفت: ما به حمایت‌های افراد ذی‌نفوذ، نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه سراسر کشور در حفظ محیط‌زیست و رفع مشکلات موجود در این حوزه بسیار نیاز داریم و از آن‌ها تقاضا می‌کنیم بیش‌از پیش ما را در این حوزه یاری کنند.

ابتکار در ادامه به ارزش زیست‌محیطی تالاب الله‌آباد آبیک اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه این تالاب در معرض خشک‌سالی قرار دارد و لازم است به‌صورت ویژه از خشک شدن آن جلوگیری کنیم.

معاون رئیس‌جمهور به موضوع نیروگاه شهید رجایی هم اشاره و تصریح کرد: در سال ۹۲، ۴۲ درصد از نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده می‌کردند، اما این میزان را تا امروز به ۹ درصد کاهش داده‌ایم و چند نیروگاه را به خاطر تخلفات پلمب کرده‌ایم و مسئولان نیروگاه شهید رجایی نیز موظف‌اند از گاز استفاده کنند.

۹ درصد نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده می‌کنند

به گزارش ایسنا، ابتکار همچنین ظهر امروز در نشست مشارکت در حفظ و بهبود محیط‌زیست با حضور نخبگان، متخصصان و صاحب‌نظران و فعالان محیط زیست قزوین که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: محیط‌زیست مسئله‌ای است که دغدغه بسیاری از مردم است، امروزه محیط‌زیست در کنار مسئله امنیت و جنگ به عنوان یکی از موضوعات کلیدی جامعه بشری مطرح می‌شود و در هر اجلاس جهانی با موضوعات مختلف اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی به مسئله محیط‌زیست نیز پرداخته می‌شود.

وی افزود: با توجه به مخاطراتی که آینده انسان را تهدید می‌کند، نشست‌های مختلف محیط‌زیستی در سطح جهان برگزار می‌شود، گرمایش زمین یکی از مهم‌ترین مخاطراتی است که ۱۹۵ رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس دولت در یک روز گردهم آمدند و توافق پاریس را در جهت مقابله با گرمایش زمین امضا کردند، چرا که تغییر اقلیم ناشی از گرمایش زمین آسیب‌های جدی به آینده زمین و آینده انسان می‌زند.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: کشور ما به عنوان صادرکننده و تولیدکننده فرآورده‌های نفت، گاز و تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای نیز از تغییر اقلیم حاصل از افزایش دما، کاهش بارندگی، افزایش خشکسالی، بیابان‌زایی و افت سفره‌های زیرزمینی آسیب می‌بیند که این امر تنها به گرمایش زمین مرتبط نمی‌شود، بلکه به کم‌توجهی به محیط زیست و کم‌توجهی به مدیریت آب و حفاظت از آب و خاک نیز مرتبط است.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما در بخش افت منابع آب و افت سفره‌های زیرزمینی جزو رتبه‌های اول دنیا است که این مسئله در کشورهای دیگر نیز وجود دارد، اما در کشور ما شرایط بحرانی‌تر است.

ابتکار تاکید کرد: هر انسان روزانه باید ۱۶ کیلو هوا تنفس کند که اگر سالم نباشد بیماری و ناتوانی ایجاد می‌کند، هوای سالم، خاک مطلوب کشاورزی، تنوع زیستی، گونه‌های گیاهی و جانوری و حشرات اهمیت دارد، امروز مسئله نابودی حشرات بر اثر بی‌خردی بشر در استفاده بی‌رویه از سموم دفع آفات مطرح است؛ کاری که به نظر خودشان صحیح بوده اما زمانی که این سم‌ها تولید شده استفاده بی‌رویه در بخش کشاورزی اتفاق افتاد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: امروز بشر متوجه شده است که بقایای این سموم در فرآورده‌های کشاروزی به خصوص میوه‌ها خطرناک است و سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. همچنین متوجه شدند که این سموم علاوه بر آفات، حشرات مفید را نیز از بین می‌برد؛ در حالی که بخش کشاورزی به این حشرات وابسته است.

وی تصریح کرد: امروز همه دیدگاه‌ها در حال تغییر است، میکروب‌ها بخشی از تنوع زیستی هستند که برای سلامت بدن ما لازم هستند. امروز به این نتیجه رسیدند که استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها مضر است، تنوع زیستی نیز بخشی از زندگی ما است که باید جدی گرفته شود.

ابتکار یادآور شد: امروزه کنوانسیون تنوع زیستی شکل گرفته که یکی از قوی‌ترین کنوانسیون‌ها به دنبال حفظ تنوع زیستی و مناطق ارزشمند حفاظت شده است. در استان قزوین نیز باغستان به عنوان یک منطقه حفاظت شده ارزشمند است همچنین وجود تالاب‌ها و احیای آن اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: طی ۷۰ سال گذشته دو اتفاق افتاده است، یکی این که برداشت ما از ذخایر طبیعت شامل معادن، نفت، انررژی و ذخایری مانند جنگل‌ها و مراتع سه برابر شده است و جهان عقب افتاده است، برای یکسال فعالیت انسان بر روی کره زمین یکسال و نیم زمان احتیاج دارد که بتواند خود را جبران کند که در کشور ما نیز همین است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در کشور ما نیز برداشت بی‌رویه و تولید بیش از حد زباله و پسماند، عدم مدیریت صحیح، الگوی غلط انرژی سبب شده که ما پنج برابر اروپا از انرژی استفاده می‌کنیم که این دلیل بر توسعه‌یافتگی نیست، در بخش آب نیز حداقل چهار برابر مصرف مورد نیاز در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی کشاورزی و افزایش بهره‌وری در مصرف آب و افزایش بهره‌وری در تولید توسط دولت یازدهم حمایت می‌شود و جزو مسائل اساسی ما است، در کشور ما به دلیل تغییر اقلیم، رشد جمعیت و رشد شهرنشینی این مسئله اهمیت دارد.
 

ابتکار تصریح کرد: استان قزوین در کنار فعالیت‌های مهم بخش کشاورزی، فعالیت‌های مهمی نیز در بخش صنعتی دارد و واحدهای صنعتی استان حتما باید به تکالیف زیست‌محیطی خود به عنوان مسئولیت اجتماعی پایبند باشند و نباید مشکلات اقتصادی را در این زمینه بهانه کنند.

وی تأکید کرد: واحدهای صنعتی نمی‌توانند هزینه‌های اقتصادی خود را به جامعه تحمیل کنند. واحد صنعتی که مشکل آلایندگی خود را حل نکند در واقع مشکل و هزینه را به جامعه تحمیل می‌کند، وقتی آلودگی آب و هوا وجود داشته باشد، وقتی پسماند در مدیریت شهری و واحدهای صنعتی مدیریت نشود بالاخره یکی باید این هزینه‌ها را پرداخت کند که می‌تواند تولید کننده باشد یا بنگاه‌دار که سود می‌برد.

معاون رئیس جمهور افزود: تولیدکننده یا بنگاه‌دار باید هزینه زیست‌محیطی، تصفیه‌خانه، فیلتراسیون هوا، مدیریت صحیح پسماند، بهینه‌سازی مصرف آّب را که به نفع خودش است و سرمایه‌گذاری است، را پرداخت کند، در حقیقت اگر برای اصلاح فرآیند آلودگی هزینه کند، هزینه خود را کاهش داده است، مدیریت صحیح و توجه به محیط زیست رسالت اخلاقی و دینی همه است.

وی یادآور شد: اگر این اتفاق بیافتد شاهد آلودگی هوا در این استان و استان‌های مجاور نخواهیم بود، همچنین شاهد تحمیل هزینه‌های بهداشتی به مردم نخواهیم بود؛ این موارد جهت‌گیری‌هایی است که دولت یازدهم به صورت ویژه به آن توجه دارد.
 

ابتکار تصریح کرد: اولین مصوبه دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه بود، نه تنها به دلیل اهیمت دریاچه ارومیه در سطح ملی و نه تنها به عنوان مسئله استانی میان سه استان بلکه به عنوان نمادی از توجه دولت یازدهم در کنار همه اولویت‌های اقتصادی مانند اشتغال، خروج از رکود، رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی که برای دولت بسیار مهم است، مطرح می‌شود.

وی افزود: در همه این زمینه‌ها نه تنها اینکه دولت سیاست‌گذاری کرده است بلکه دستاوردهای مناسبی نیز داشته است. موضوع تنظیم مناسبات با جامعه جهانی، برداشتن تحریم‌های ظالمانه و ایجاد یک فضای سالم برای تعامل با جهان در مناسبات بین‌المللی از برنامه‌های موفق دولت است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در کنار این برنامه‌ها و اولویت‌بندی‌ها موضوع محیط زیست را فراموش نکرده است بلکه در رأس برنامه‌ها و سیاست‌های خود قرار داده است. اگر به مسائل محیط زیست توجه نکنیم، آسیب‌های اقتصادی و بهداشتی به مردم وارد می‌شود.

وی یادآور شد: دولت همواره مردم را صاحب کشور می‌داند. بنابراین ما باید برای ارتقای کیفیت زندگی مردم تلاش کنیم. در رأس این تلاش‌ها برنامه‌هایی مانند کاهش آلودگی وضعیت هوا و احیای تالاب‌ها قرار دارد که دریاچه ارومیه در این میان رو به بهبود است.

ابتکار تصریح کرد: در سال ۹۲، ۴۳ درصد سوخت نیروگاه‌های کشور مازوت بود، سوخت بسیار آلاینده که منطقه قزوین نیز تحت تأثیر این آلایندگی قرار داشت، اما امروز تنها ۹ درصد نیروگاه‌ها از مازوت استفاده می‌کند و نیروگاه‌های اصلی مانند نیروگاه شهیدرجایی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند که این کیفیت هوای بهتری را به وجود می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از حوزه‌های مرتبط با محیط زیست، دولت اقدامات مناسبی انجام داده که برخی از آن‌ها بلند مدت است و با پیشرفت روبه‌رو بوده است. دولت و سازمان محیط زیست اهل شعار دادن نیست و همواره در خصوص برنامه‌هایش با مردم صادقانه صحبت می‌کند و در آینده نیز این روند پیشرفت را پی می‌گیرد.

ابتکار تصریح کرد: یکی از مواردی که برای دولت اهمیت دارد مشارکت مردم و ایجاد فضای سالم برای حضور مردم در عرصه‌های مختلف در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های ملی است. مشارکت در طرح‌های ملی و حضور مردم به عنوان تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌ها به عنوان یک دیده‌بان از صدای شنیدن منتقدان استقبال می‌کند و فضای سالمی ایجاد کرده است که از برخورد امنیتی جلوگیری می‌شود.
 

وی تأکید کرد: این دولت از نقد در حوزه محیط زیست استقبال کرده است. حضور تشکل‌های مردم نهاد، تشکل‌های محیط زیست، تشکل‌های هنرمندان برای آگاهی‌بخشی و جلب مشارکت مردم در این دولت مشهود است و همه تمهیدات برای ایجاد این فرصت برای حفظ محیط زیست فراهم شده است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: در استان قزوین تشکل‌های محیط‌زیستی بسیار فعالند و همه تلاش می‌کنند؛ چرا که موضوع محیط‌زیست همگانی است، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری سال گذشته پشتیبان قوی بود که به نقش و محوریت مردم در حفظ محیط زیست اشاره کرده است.

وی تصریح کرد: شهر قزوین الگوی شهر جهانی cpi یا الگوی شکوفایی شهری در سازمان ملل انتخاب شده است؛ این که با دوچرخه یا استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی در کاهش آلودگی کمک می‌کند که این امر نیاز به جریان اجتماعی دارد. آموزش و پرورش در این میان نقش مهمی دارد. در همین راستا امسال دستورالعمل آموزش که مدارس کشور را به سمت اجرای استانداردهای محیط زیست توسط دانش‌آموزان هدایت می‌کند، ابلاغ شده است.

ابتکار یادآور شد: با مشارکت مردم و حمایت دولت، شبکه سازمان‌های مردم نهاد عضو کارگروه آمایش شورای برنامه‌ریزی استان است که در صورت فعال بودن نماینده خود می‌توانند نظر بدهند و در تصمیم گیری مسائل شهری دخالت کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا