اجتماعی و فرهنگی

خوابی که راه آهن برای تپه های عباس آباد دیده است!

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محسن پورسید آقایی درباره علت طرح پیشنهاد ایجاد راه آهن در تپه های عباس آباد اظهار کرد: به محض راه اندازی خطوط سریع السیر که در حال حاضر نخستین قرار داد آن برای ساخت خط تهران _ قم _ اصفهان، بسته شده است نیازمند ارتباط مردم با خطوط راه آهن سریع السیرهستیم.

پور سید آقایی افزود: در خطوط سریع السیر ارتباط مردم با ایستگاه راه آهن باید بسیار نزدیک باشد چرا که قرار است خط سریع السیر، مسیر تهران تا اصفهان را در مدت دو ساعت طی کند و این بدان معنا است که زمان دسترسی به ایستگاه راه آهن باید کمتر از ۳۰ دقیقه باشد.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: راه اندازی خط سریع السیر ایجاب می کند که یک ایستگاه برای خطوط سریع در مرکز تهران داشته باشیم به طوری که در این راستا منطقه تپه های عباس آباد، در محدوده ترمینال بیهقی و یا محدوده اطراف ایستگاه حقانی پیشنهاد شده است.

به گفته پورسیدآقایی خط برقی سریع السیر تهران از زیرزمین تا نقاط پیشنهادی کشیده می شود تا بدین ترتیب ایستگاه سوار و پیاده شدن مردم برای خطوط سریع در آن نقطه باشد.

وی افزود: بر اساس پیش بینی ها مقرر شده تا این خط سریع السیر، مسافران مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) را نیز سرویس دهی کند بنابراین با این نیازها مردم باید این فرصت را داشته باشند که از مرکز شهر، از این خط استفاده کنند.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت خط سریع‌السیر در تهران با خطوط مترو تعارض نخواهد داشت، پاسخ داد: در همه شهرهای دنیا این سیستم وجود دارد به طوری که سه لایه خط مترو، خط حومه و خط سریع السیر برقرار است به طوری که پیشنهاد خط سریع السیر نیز زیر زمین است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران به واسطه طرح پیشنهاد کشیده شدن خطوط راه آهن تا عباس آباد از طرحی گفت که خود در جریان طرح تفصیلی آن را مطرح کرده بود.

مهدی چمران در این باره گفت: در طرح پیشنهادی به دنبال آن بودیم که به جای وجود یک ایستگاه در جنوب تهران، ایستگاهی در شرق و غرب تهران نیز وجود داشته باشد تا تعداد سفرهای درون شهری برای رسیدن به ایستگاه مرکزی راه آهن در جنوب کم شود.

وی افزود: اما اجرای این طرح ملزم به وجود قطارهایی با تکنولوژی به روز بود و باید خط برقی وجود می داشت و راه آهن می بایست انبار و تعمیرگاه های خود را نیز از جنوب تهران منتقل می کرد.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران اجرای طرح ساخت ایستگاه های دیگر راه آهن در تهران در آن زمان به دلیل نبود تجهیزات به روز غیر عملی می آمد.

اما چمران نسبت به پیشنهاد جدید راه آهن برای رسیدن خط راه آهن به مرکز شمال تهران نیز عکس العمل نشان داد و گفت: اینکه قطاری به داخل شهر بیاید شرط و شروط خاص خود را دارد و برای مدیریت شهری زمانی اجرای این پروژه مشکلی ندارد که هر قطاری آورده نشود و به هر نحوی بارگذاری ریل صورت نگیرد بلکه باید این کار درست انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اگر قطار برقی و با تجهیزات به روز دنیا به درون شهر بیاید دیگر یک سفر طولانی نیاز نیست تا شهروندان خود را به ایستگاه مرکزی راه آهن برسانند.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری این امکان را با راه اندازی خط مترو برای فرودگاه مهرآباد دنبال کرد و طرح خط مترو برای فرودگاه امام خمینی نیز در دستور کار است بنابراین مدیریت شهری به دنبال کاهش زمان سفرها است اما نه هر قطار و ریلی و نه در هر نقطه ای از شهر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا