اجتماعی و فرهنگی

تصرفات غیرقانونی در ۱۰۰ نقطه در تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد هادی حیدرزاده در نشست خبری کشف زمین ‌خواری بزرگ در مناطق حفاظت‌شده که پیش از ظهر دوشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد افزود: زمین خواری یکی از مشکلاتی است که امروز کشور ما با آن مواجه است که این معضل به صورت تصرف غیر قانونی و یا نادیده گرفتن اصول قانونی و تصرفات بدون هماهنگی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه زمین خواری در استان هایی مانند فارس، شمال و تهران که قیمت زمین با ارزش افزوده روبروست گسترده تر می شود اظهار داشت: البته در این میان تصرفات غیر قانونی در استان تهران از تمام موارد بیشتر است که این تصرفات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی صورت می گیرد.

به گفته مدیر کل محیط زیست استان تهران، اشخاص حقیقی غالبا تعداد بیشتری زمین را و با متراژ کمتر تصاحب می کنند درحالی که اشخاص حقوقی تعداد زمین کمتر اما با متراژ های بالا را به تصرف خود درمی آورند که این هردوی این موارد در استان تهران به وفور دیده می شود.

حیدرزاده با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد استان تهران با مساحتی معادل ۴۰۰ هزار هکتار جزء مناطق چهارگانه و حفاظت شده هستند تصریح کرد: تصرف در این مناطق با تراکم بالا به وفور انجام می شود.

وی یادآور شد: در استان تهران ۲۴ هزار هکتار تصرف غیر قانونی داشتیم که در سال جاری تعداد زیادی از آنها قلع و قمع شد اما همچنان بسیاری از مشکلات پابرجاست.

مدیر کل محیط زیست استان تهران یادآور شد: متولیان اصلی برخورد با زمین خواری سازمان امور اراضی و سازمان جنگل ها هستند و سازمان محیط زیست مسئولیتی در این خصوص ندارد.

وی با بیان اینکه از سال ۸۸ تا ۹۲ حجم تصرفات افزایش چشمگیری داشته و بسیاری از زیستگاه ها از بین رفته تاکید کرد: ویلاسازی های گسترده در این سال ها زندگی حیات وحش را در استان تهران با مشکلات بسیاری مواجه کرده و موجب تخریب گونه های جانوری و گیاهی و تنوع ژنتیکی استان شده است.

حیدرزاده با بیان اینکه سازمان زیست در حقیقت پیشگری از تصرفات را بر عهدا دارد اظهار داشت: برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز وظیفه سازمان محیط زیست نیست و در این زمینه سازمان جنگل ها باید ورود کنند.

مدیر کل محیط زیست استان تهران تصرفات در شمیرانات را اسفناک دانست و اظهار داشت: به دلیل خوش آب و هوا بودن این منطقه و تجاوز به اراضی ملی در شمیرانات به طور گسترده رخ می دهد ولی از آنجایی که سازمان محیط زیست مالکیت مناطق چهارگانه را ندارد در برخورد با متجاوزان با مشکل مواجه می شود.

وی از جزیره ای عمل کردن دستگاه های مختلف متولی مبارزه با زمین خواری انتقاد کرد و افزود: متاسفانه در تمام دستگاه ها شاهد فساد مالی و اداری هستیم.

حیدرزاده تاکید کرد: در بحث اراضی ملی دو راهکار برای از بین بردن اختلاف نظر قضایی بین سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها وجود دارد که یکی مبارزه با ساخت و ساز و دیگری مالکیت مناطق چهارگانه است.

به گفته وی سازمان جنگل ها باید جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز را در دستور کار قرار دهد و اگر در مناطق چهارگانه باشند با آنها مقابله و برخورد کند ولی اگر مالکیت مناطق چهارگانه به سازمان محیط زیست منتقل شود علاوه بر برخورد با تخلفات زمین خواران نیز مورد بررسی و شناسایی قرار می گیرند.

حیدرزاده تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست امسال در بیش از ۳۰ مورد در خصوص دخل و تصرف غیر قانونی تشکیل پرونده شد و همچنین ۱۰۰ مورد جدید نیز از تخلفات زمین خواری شناسایی شد.

وی با بیان اینکه هماهنگی های لازم با قوه قضاییه برای برخورد با متخلفان صورت گرفته تصریح کرد: امیدواریم بعد از این کمتر شاهد تصرفات غیر قانونی در اراضی ملی باشیم.

حیدرزاده در خصوص منطقه ورجین اظهار داشت: دخل و تصرف در این منطقه با صورت جلسه سوری انجام شده و حکم اجرا گرفته شده و در حقیقت دستگاه قضایی از این موضوع بی خبر است و میزان دخل و تصرف در حال حاضر به ۳۰ هکتار افزایش یافته است.

وی با اشاره به جلسه ای که روز آینده با استانداری درباره تنظیم شکایات و بررسی ۱۰۰ نقطه جدید دخل و تصرف شده دارد اظهار داشت: محیط زیست درخواست تشکیل شعبه ای ویژه برای بررسی این ۱۰۰ نقطه را از دستگاه قضایی دارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پرونده های زمین خواری حکم دارند اما اجرا نشده است اظهار داشت: بایستی هر چه سریعتر این پرونده ها پیگیر شوند.

به گفته مدیر کل محیط زیست استان تهران، وظیفه محیط بانان مبارزه با ساخت و ساز غیر قانونی نیست و در حالی که تعداد محیط بانان از سال ۸۲ تاکنون از ۱۶ به پنج محیط بان کاهش یافته است بنابراین انتظار مبارزه با زمین خواران توسط محیط بانان انتظار نابه جایی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا