اجتماعی و فرهنگی

اعلام روز شمار هفته ناجا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  سردار سعید منتظر المهدی در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: هفته نیروی انتظامی از روز دوشنبه ۱۴ مهرماه با صبحگاه مشترک انتظامی در سراسر استان‌ها کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی "پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار" را شعار هفته ناجا امسال نام برد و به نامگذاری سال ۹۳ از سوی مقام معظم (فرهنگ و اقتصاد؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی) و تاکید ایشان بر مفهوم "جهادی"اشاره کرد و گفت: تلاش جهادی به این معناست که با یک کوشش خستگی ناپذیر، شور و اشتیاق و به دور از هرگونه فرسودگی، خستگی و ملال برای رضای خدای قدم برداریم.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه تلاش جهادی در سایه فرهنگ جهادی انجام می شود، افزود: این فرهنگ از زمان پیامبراکرم(ص) آغاز و در زمان جنگ تحمیلی متبلور و به عینیت رسید، تلاشی که بهترین انسان های روی زمین در زمان دفاع مقدس از هر آنچه که داشتند، گذشته و در طبق اخلاص قرار دادند؛ امنیت امروز جامعه ما، مرهون تلاش و کوشش های این انسان ها است.

منتظر المهدی ادامه داد: مردم کشورمان از پلیس خود انتظار دارند همانند رزمندگان دوران دفاع مقدس و نیز همانند لشگریان پیامبر و ائمه اطهار (ع)، هدفمند، با انگیزه، چالاکانه و با سرعت فراوان وظایف و ماموریت‌های اساسی خود را محقق سازند.

این مقام ارشد انتظامی ، "کارآمدی" را دومین مولفه شعار هفته ناجا عنوان کرد و گفت: کارآمدی از جنس اثرگذاری است و اگر بخواهیم انجام و فرجام ماموریت ها مطلوب باشد باید مقبولیت داشته باشیم که البته لازمه آن داشتن منزلت اجتماعی در درون، برون سازمان و پرسنل آن است بنابراین تاکید داریم تا روش های پرسنل از سخت باید به نرم تبدیل شود که در این صورت نمره منزلت اجتماعی پلیس ۴۰ درصد افزایش پیدا می کند.

وی بر به روز بودن پلیس به امکانات و تجهیزات نیز اشاره کرد و افزود: در گزینش نیروها به مولفه های "ای کی یو" و " ام کی یو"بیشتر توجه می شود به گونه ای که در این مولفه فرد باید بتواند هیجان خود و طرف مقابل را شناخته و مدیریت کند؛ ماموران کلانتری ها نیز علاوه بر شناسایی و مدیریت هیجانات خود باید بتوانند هیجانات مراجعه کنندگان را درک کرده و با شناخت صحیح، عکس العمل مناسبی را برای آن اتخاذ کنند قطعاً همذات پنداری با افراد موجب افزایش مقبولیت و منزلت اجتماعی پلیس خواهد شد.

معاون اجتماعی ناجا به واژه "قدرت نرم" در ادبیات پلیسی جهان اشاره کرد و افزود: ادبیات "اقتدار نرم"توسط پلیس ایران به ادبیات پلیسی جهان افزوده شد؛ یعنی ابزار زور و قدرت در اختیار تفکر و اندیشه قرار گیرد که به معنای برتری عقلانیت بر زور و قدرت است و در صورتی که این گونه باشد "اقتدار نرم" محقق می شود.

اعلام روز شمار و برنامه های هفته نیروی انتظامی

سردار منتظرالمهدی با اشاره به روزشمار هفته ناجا گفت: ۱۴ مهر ماه به عنوان "اقتدار، توانمندی و قانونمداری"، ۱۵ مهرماه "خدمت گذاری، پاسخگویی و کرامت انسانی"، ۱۶ مهرماه "دانش بنیان، حرفه گرایی و روزآمدی"، ۱۷ مهر ماه "تلاش جهادی، ایثارگری، تعالی فردی و سازمانی"، ۱۸ مهرماه "ولایت مداری و حاکمیت ارزش های اسلامی و جامعه ایمانی"، ۱۹ مهرماه "اعتماد عمومی، مشارکت مردمی و انضباط اجتماعی"، ۲۰ مهرماه "آموزش همگانی، پیش بینی و پیشگیری اجتماعی" نامگذاری شده است.

وی، تجدید بیعت و میثاق با آرمان های امام راحل با حضور فرماندهان و مسئولان ارشد ناجا در حرم بنیانگذار کبیر انقلاب، حضور در مزار شهدا و دیدار با خانواده شهداء، ایثارگران و جانبازان را برنامه چهارمین روز هفته ناجا ( پنجشنبه ۱۷ مهر) عنوان کرد.

به گفته این مقام ارشد انتظامی، حضور در نماز جمعه،‌ برگزاری نمایشگاه فضای مجازی و آموزش همگانی در مدارس، پیاده روی خانوادگی کارکنان ناجا و خانواده های آنها در دریاچه و استادیوم آزادی، برگزاری دعای کمیل در دانشگاه علوم انتظامی امین و دعای ندبه در ستاد فرماندهی یگان ویژه از جمله برنامه‌های هفته ناجا به شمار می آید.

سردار منتظرالمهدی خاطرنشان کرد: برگزاری ورزش های رزمی و دفاع شخصی و مسابقات ورزشی قوی ترین مردان پلیس، ویزیت رایگان پزشکی به مردم در تمام مراکز بهداشتی و درمانی ناجا، اهدای خون توسط کارکنان، برگزاری نشست مرزبانان و مرزنشینان در مرز، حضور فرماندهان ارشد پلیس در مراکز ۱۹۷ و رونمایی از سامانه ۱۶۵ صدای پزشک از دیگر برنامه های این هفته است.

معاون اجتماعی ناجا، راه اندازی شهرک آموزش ترافیک، برگزاری تئاتر درمانی با موضوع آسیب های اجتماعی در استان‌ها، افتتاح سامانه ۱۶۵ ( صدای پزشک)، برگزاری جشنواره قرآنی و تجلیل از حافظان قرآنی، رونمایی از تمبر یادبود شهدای ناجا، گردهمایی پلیس‌های افتخاری و نگهبانان محله، برگزاری مانور موتورسواران، تجلیل از شهروندان قانون مدار و … را از دیگر برنامه های هفته ناجا عنوان کرد.

وی، تسریع در صدور گذرنامه، تعویض پلاک، برپایی نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی، برگزاری اولین مرحله المپیاد علمی کارکنان و ارایه ۱۲ هزار بسته فرهنگی به دانش آموزان بازدیدکننده از کلانتری ها را از دیگر برنامه های این هفته اعلام کرد.

افزایش خدمات پلیس در هفته ناجا

این مقام ارشد انتظامی از افزایش خدمات پلیس در هفته ناجا خبرداد و گفت: ساعات کار پلیس +۱۰ دو ساعت افزایش یافته و تا ساعت ۱۷ به ارایه خدمات خواهند پرداخت.

سردار منتظر المهدی از ارائه تسهیلات ترخیص خودرو و موتورسیکلت های توقیفی به غیر از مواردی که دستور قضایی یا شاکی خصوصی دارد در هفته ناجا خبرداد و گفت: آموزش پیشگیری از اعتیاد در مواد مخدر صنعتی ویژه دانش آموزان، دانشجویان و بانوان، ارائه مشاوره پیامکی با شماره ۱۱۰۱۰۷۰۷۰ در مورد آسیب های فضای مجازی و همچنین راه اندازی سایت همیاران پلیس در فضای مجازی و پاسخگویی به دادخواست و مشاوره مردم از طریق فضای مجازی از دیگر برنامه های این هفته به شمار می آید.

وی، از افزایش ۱۰ خدمت اینترنتی و پاسخگویی به مشمولین خدمت سربازی توسط فضای مجازی، پاسخگویی به مردم و مشمولان با تلفن گویای ۰۹۶۴۸۰ و پیام کوتاه ۱۱۰۲۰۶۰۱۰ خبرداد و افزود: تسریع در صدور مجوز و همکاری با اتحادیه برای پلمب اماکن تجاری، تسریع در ارائه خدمات تشخیص هویت و انگشت نگاری تا ساعت ۱۶ از دیگر برنامه های هفته ناجا می باشد.

معاون اجتماعی ناجا، تولید ۱۲ سریال توسط موسسه ناجی هنر و کلید خوردن پنج سریال از این سریال ها را از برنامه های ویژه نیروی انتظامی اعلام کرد و بیان داشت: دو سریال به نام های «زخم و رهایی» به ترتیب از روزهای شنبه و سه شنبه از هفته آینده از شبکه های یک و دو پخش می شود؛ سریال "زخم" ملودرام اجتماعی در حوزه مشاوره و مددکاری در کلانتری های و سریال "رهایی" یک ویژه برنامه پلیسی اکشن است.

منتظرالمهدی، سریال "میکاییل" در حوزه کلانتری ها و ارتباط با مردم، «خانمی که شما باشید» و «رهپویان آرامش» در حوزه ایثارگران را از دیگر تولیدات ناجا عنوان کرد.

شکسته شدن خط قرمزها توسط پلیس در حوزه فیلم و سریال

این مقام ارشد انتظامی به شکسته شدن خط قرمزها توسط پلیس در حوزه فیلم و سریال اشاره کرد و افزود: در این سریال ها، مامور پلیس رشوه گیر نیز نشان داده می شود اما در انتها اراده ما برای برخورد با این افراد نیز وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه های مختلف موادمخدر، مسائل اخلاقی، طلاق و بقای خانواده و… فیلم و سریال تولید شده، تصریح کرد: اهالی هنر و رسانه در حوزه تلویزیون و سینما مشتاقانه به ما پیشنهاد همکاری می دهند؛ می توان گفت مطرح ترین سازندگان عرصه سینما و تلویزیون با پلیس در امر فیلمسازی همکاری می کنند.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه رویکرد ما بیشتر بر روی سریال و مستند تمرکز دارد، افزود: در تمام این سریال ها ۵۰ درصد هزینه با نیروی انتظامی و ۵۰ درصد دیگر با مشارکت شبکه ها انجام شده است ؛ توجه به پیشگیری اجتماعی در دستور کار نیروی انتظامی است و در تولید سریال ها نیز به این رویکرد توجه شده هرچند قدرت پلیس در کنار این رویکرد به وضوح دیده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا