اجتماعی و فرهنگی

ارسال طومار حمایت از زنده‌رود به‌یونسکو

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  سید محمود موسوی خاطرنشان کرد: بقای پل‌های تاریخی اصفهان به جریان یافتن آب است چرا که ملات ساروج به کار رفته در آن با حرکت آب حفظ می‌شود. یونسکو در ماجرای کوتاه کردن برج جهان نما و حفظ میدان نقش جهان از فشار به شهرداری اصفهان ذره‌ای نکاست تا به هدف خود رسید بنابراین می‌توان از این نهاد جهانی برای نجات پل‌های ارزشمند و تاریخی اصفهان نیز کمک گرفت.

 

وی با بیان اینکه یونسکو باید به احیای زنده رود و تالاب گاوخونی بر اساس مفاد کنفرانس جهانی رامسر اقدام کند، اضافه کرد: نارضایتی از خشکی زاینده رود درد مشترک تمامی اقشارو مشاغل استان اصفهان است و تهیه این طومار در راستای رساندن صدای مردم به تمامی مسئولان ارشد کشوری است.

 

این فعال مدنی با اشاره به مشکلات روانی و اجتماعی ناشی از خشکی این رودخانه گفت: این طومار بیان حق خواهی مردم اصفهان بر اساس اصول دموکراسی و پرهیز از هرگونه خشونت و اعتراض است زیرا نارضایتی‌های موجود می‌تواند موجب تشنج در سطح جامعه شود و باید این اعتراض مردمی از طریقی منطقی و بدور از خشونت نشان داده شود.

 

موسوی با بیان اینکه از تیرماه امسال تاکنون ۳۰ قطعه طومار به طول ۲۰ متر و در مجموع به طول ۶۰۰ متر امضا جمع آوری شده است که برابر طول حدودی شش زمین فوتبال است، ادامه داد: در مراحل اولیه جمع آوری امضا از استانداری، شهرداری، نمایندگان مجلس، سازمان‌های مردم نهاد و مدافع محیط زیست صورت گرفت و پس از آن طومار در کنار سی و سه پل و پل خواجو برای عموم مردم گذاشته شد.

 

۴۰ درصد حامیان زاینده رود غیراصفهانی هستند

 

وی ادامه داد: برآوردی که در زمان جمع‌آوری امضاها انجام شد نشان می‌دهد، حدود ۴۰ درصد حامیان احیای زنده رود غیر اصفهانی هستند. کرانچار مربی سابق سپاهان نیز جزو همین افراد بود و متعاقب امضای تیم سپاهان این بحث مورد توجه برنامه ورزشی ۹۰ قرار گرفت.

 

این فعال محیط زیست ادامه داد: یکی از بازخوردهای این طومار در سطح ملی توجه تمامی وزرا و معاونان رییس جمهور در سفر اخیرشان به اصفهان بود که همگی درهر لحظه از دغدغه دولت برای احیای زاینده رود سخن می‌گفتند.

 

موسوی با بیان اینکه احیای زاینده رود دغدغه مقام معظم رهبری نیز است، خاطرنشان کرد: خشکی تالاب گاوخونی خطری بالقوه در مرکز کشور است و فقط نابودی زراعت و پل‌های تاریخی اصفهان را به دنبال ندارد بلکه خشکی کامل تالاب موجب پراکندگی ریزگردها به استان‌های همجوار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد دلیل خشکی زنده رود از خشکسالی است، تصریح کرد: مدیرت غلط و بی‌حرمتی به حق‌آبه‌های تاریخی این رودخانه وضعیت فعلی را به وجود آورده است چرا که همواره آب رودخانه در اختیار کشاورزان بوده و تالاب گاوخونی هم سهم خود را می‌گرفته است.

 

وی تاکید کرد: سهم حق‌آبه‌های زاینده رود در قباله نکاح زنان شرق اصفهان به ثبت رسیده است حال جای تعجب است که چگونه در سال‌های اخیر این حق را به جای دیگر انتقال داده‌اند؟!

 

از حق‌آبه‌های مردم اصفهان حاتم‌بخشی کرده‌اند

 

 

موسوی با بیان اینکه اصفهان در زمان جنگ پذیرای ۸۰ هزار نفر از خانواده‌های خوزستانی بودند که هم خانه خود را از دست داده بودند و هم داغدار شهدای خود بودند، ادامه داد: در حال حاضر چند سایت در خوزستان مدام به منفی بافی و تحریک مردم در بحث انتقال آب به اصفهان مشغول هستند در حالی که هیچ‌گاه مردم اصفهان خواستار تمامی آب کارون و نابودی آن رودخانه نبوده‌اند بلکه فقط بخشی از آن را برای نجات زنده رود می‌خواهند.

 

وی تصریح کرد: وزیر نیرو از دیدگاه مردم اصفهان باید استیضاح شود چرا که وی به عدالت رفتار نمی‌کند و بدون هیچ منطقی و فقط بر اساس اعتراض چند نماینده پروژه‌های انتقال آب بهشت‌آباد و تونل گلاب دو را متوقف کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا