اجتماعی و فرهنگی

توقف خودروها برسر دوراهی نصب کپسول آتش‌نشانی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  اجرای استاندارد اجباری نصب کپسول آتش‌نشانی برروی خودروهای تولید داخل پس از مدتی تعلیق از ابتدای مهرماه امسال آغاز شد.

 

به دنبال آن با توجه به اقدام نکردن خودروسازان برای نصب این کپسول بر روی خودروهای تولیدی، پلیس راهنمایی و رانندگی نیز شماره‌گذاری این خودروها را از ابتدای مهرماه متوقف کرده است.

 

البته در روزهای اخیر مذاکراتی در این رابطه بین خودروسازان، سازمان ملی استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی صورت گرفته است اما هنوز توافقی در این باره به دست نیامده است.

 

در این میان اگرچه خودروسازان می‌گویند در هیج جای دنیا نصب کپسول آتش‌نشانی بر روی خودروهای تولیدی اجباری نیست اما به گفته برخی کارشناسان، نصب کپسول آتش‌نشانی بر روی خودروها در اروپا و حتی برخی کشورهای آسیایی اجباری است.

 

پیش از این داوود میرخانی رشتی – مشاور انجمن خودروسازان ایران – در این باره اظهار کرده بود: در هیچ کجای جهان نصب کپسول آتش‌نشانی اجباری نیست. ضمن آنکه خودروهای وارداتی نیز دارای این کپسول نیستند.

 

در این زمینه اما یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی مانند مالزی، سنگاپور و هنگ‌کنگ نصب کپسول آتش‌نشانی بر روی خودروها اجباری است.

 

امرالله امینی با بیان اینکه نصب کپسول آتش‌نشانی بر روی خودروهای تولیدی اقدام مثبتی است، خاطرنشان می‌کند: این کپسول معمولا در فضای پشت سر راننده در داخل خودرو جانمایی شده و با استفاده از آن می‌توان تبعات ناشی از آتش‌سوزی‌های رخ داده در سوانح و تصادفات را کاهش داد.

 

وی در پاسخ به اینکه اگر نصب کپسول آتش‌نشانی بر روی خودروها در کشورهای اروپایی اجباری است، چرا در خودروهای اروپایی وارداتی به ایران این کپسول وجود ندارد؟ خاطرنشان می‌کند: در خودروهایی که در اروپا تردد می‌کنند کپسول آتش‌نشانی باید وجود داشته باشد اما در خودروهای صادراتی، بسته به کشور تولیدکننده و سفارش مشتری این موضوع متفاوت است.

 

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: علاوه بر آن متاسفانه برخی واردکنندگان خودرو تجهیزات موجود در این محصولات مانند چراغ خطر اضطراری را از روی خودروها جدا کرده و خودرو را بدون این تجهیزات به مشتریان می‌فروشند بنابراین ممکن است در رابطه با کپسول آتش‌نشانی نیز این اتفاق افتاده باشد.

 

امینی تصریح می‌کند: با این حال نصب کپسول آتش‌نشانی بر روی خودروهای تولیدی اقدام مثبتی است و می‌توانند سطح ایمنی سرنشینان خودروها را ارتقاء دهد.

 

در این شرایط باید دید مذاکرات بین خودروسازان، سازمان ملی استاندارد ایران و پلیس راهنمایی و رانندگی به کجا رسیده و در نهایت چه تصمیمی در این رابطه اتخاذ خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا