شورای شهر

هشدار رییس کمیسیون سلامت شورا نسبت به خشکسالی و میزان بالای نیترات آب تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین رحمت الله حافظی در جلسه علنی امروز شورای شهر با تذکر نسبت به عدم رعایت نوبت در ادای نطق خود گفت: نطق من پیش از دستور بود، در حالی که الان ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه است!

وی ادامه داد: صحبتم را با موضوع آب و بحران خشکسالی شروع می کنم. سازمان های جهانی پیش بینی کرده اند ایران ۳۰ سال خشکسالی پیش رو دارد، اما کسی به این هشدار توجه نکرده است. خشکسالی موضوعی جهانی است که کشورهای بسیاری با آن درگیر هستند، اما کشورهایی هستند که وضعیت آب آنها به مراتب بدتر از کشور ماست، اما هیچ کدام نگفتند آب پشت سدها در حال اتمام است.

حافظی تصریح کرد: این به معنای سوء مدیریت و سوء مصرف منابع ماست. در خردادماه امسال در همین صحن بحث طوفان مطرح بود و درباره مدیریت بحران پیش، حین و پس از حادثه صحبت شد. من همان جا درباره بحران کمبود آب و صحبت کردن مسئولان پشت درهای بسته تذکر دادم و خواستار اطلاع رسانی درباره وضعیت بحرانی آب به مردم و به مشارکت طلبیدن آنان شدم، اما این اتفاق نیفتاد.

این عضو شورای شهر اضافه کرد: در سال گذشته ۷۵ درصد آب مصرفی تهران از طریق سدها و ۲۵ درصد آن از طریق آب چاه های عمیق تامین شد، در حالی که امسال ۵۸ درصد آب تهران از طریق سدها و ۴۲ درصد از طریق چاه های عمیق مصرف می شود. اگر اوضاع با همین روند طی شود، در سال های آینده ۴۰ درصد آب تهران از طریق سدها و ۶۰ درصد از طریق چاه تامین می شود.

وی افزود: ممکن است برخی بگویند مگر آب چاه چه مشکلی دارد؟ اگر شاخص نیترات به تنهایی برای تعیین میزان کیفیت آب در نظر گرفته شود، سازمان جهانی بهداشت می گوید میزان مجاز نیترات در آب، ۴۵ میلی گرم در لیتر است، اما استاندارد ما ۵۰ میلی گرم است. این در حالی است که سازمان محیط زیست آمریکا ۱۰ میلی گرم نیترات در لیتر را برای آب مصرفی مجاز می داند.

حافظی اضافه کرد: میزان نیترات در آّب سدهای ما که از نزولات جوی تامین می شود، در حد مطلوب و زیر ۱۰ میلی گرم در لیتر است، در حالی که میزان نیترات آّب چاه ها ۶۰ میلی گرم در لیتر است. در شرایط کنونی که در وضعیت خشکسالی قرار داریم، آب چاه و سد با هم مخلوط می شود و بنابراین میزان نیترات فعلی آب تهران، ۳۰ درصد است. اما سازمان جهانی بهداشت می گوید آب مصرفی کودکان باید زیر ۱۰ میلی گرم در لیتر نیترات داشته باشد و این موضوع درباره نوزادان زیر ۳ ماه جدی تر است؛ زیرا می تواند باعث مرگ آنها شود.

رئیس کمیسیون سلامت شورا در ادامه گفت: روزانه ۳ میلیارد تومان برای تصفیه آب تهران هزینه می شود. در حالی که تنها یک درصد از این آب، صرف شرب می شود و ۹۹ درصد آن به مصارف دیگر می رسد. بنابراین پیشنهاد می کنم بخشی از این هزینه به سمت تامین آّب معدنی ارزان قیمت هدایت شود و در اختیار مردم قرار گیرد و آب لوله کشی شهر تنها برای مصارف بهداشتی مصرف شود.

وی افزود: همچنین پیشنهاد می کنم شبکه آبرسانی کشور نیز مثل شبکه برق که در تمام کشور یک شبکه متصل به هم دارد، به یکدیگر متصل شود تا کشور در وضعیت تعادل قرار گیرد.

حافظی در ادامه ضمن تذکر نسبت به عملکرد شورای شهر گفت: نظام جمهوری اسلامی بعد از ۳۵ سال امروز مستحکم شده و ما دل خوش کرده ایم که قانون اساسی به شوراها پرداخته و شوراها شکل گرفته و هیات رئیسه و کمیسیون هایی داریم. اما خروجی کار ما چیست؟ آیا باید دچار روزمرگی شویم؟ ما و شهرداران خواهیم رفت، اما باید مبنایی بریزیم که شهر در آینده نیز به صورت علمی اداره شود.

وی تصریح کرد: شهرهای کوچک را می توان با روش های سنتی اداره کرد، اما شهرهای بزرگی مثل تهران را نمی توان با روش های قدیمی و سنتی اداره کرد. مدیران شهری تهران روزی ۱۸ تا ۲۰ ساعت برای رسیدگی به امور شهر وقت می گذارند، اما چون روش سنتی است، کارآمد نیست.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: مردم از وضعیت خدمات شهری راضی نیستند و ما هم به عنوان نمایندگان آنها راضی نیستیم و ایده آل هایمان این نیست و باری به هر جهت حرکت می کنیم. باید اول ایده آل های خود را تعریف کنیم و بعد مشخص کنیم در چه مقطع زمانی و با چه سرعتی قرار است به ایده آل ها برسیم.

حافظی اذعان داشت: روزانه ۳/۱ میلیارد و سالانه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان برای جمع آوری زباله هزینه می کنیم. اگر کسی پیدا شود و بگوید ۱۰۰ میلیارد به شهرداری می دهد و زباله را جمع می کند، ما چه پاسخی می دهیم؟ واقعیت این است که چنین افرادی در حال حاضر وجود دارند و حاضر به انجام این کار هستند.

وی در ادامه گفت: پیشنهاد می کنم فراکسیون توسعه و تحول مدیریت شهری ایجاد کنیم و به دور از هر روکش سیاسی، همه اعضایی که تمایل دارند، در این فراکسیون حضور یابند و از مردم و اساتید دانشگاه ها کمک بگیریم تا بتوانیم شهر را بهتر اداره کنیم و هزینه های مردم از مدیریت شهری را کاهش و رفاه آنان را افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون سلامت شورا افزود: وقتی بحث از مشارکت می شود، برخی این تلقی را دارند که هزینه های دولت را روی دوش مردم بگذاریم. اما منظور من از مشارکت این نیست، بلکه جلب همراهی، همفکری و استفاده از ایده های مردم برای کاهش هزینه های آنان و افزایش رفاه و ارتقای کیفیت خدماتی است که ما موظفیم به مردم ارائه کنیم.

در ادامه مهدی چمران، رئیس شورا با تایید گفته های حافظی گفت: ۹۳- ۹۴ درصد آب ما صرف کشاورزی و آبیاری غرقابی می شود که با سیستم های نوین آبیاری قطره ای و کشاورزی علمی می توان بیش از نیمی از این مصرف را صرفه جویی کرد. بنابراین مبنای کار ما در کشور برای صرفه جویی در مصرف آب باید جلوگیری از هدررفت آب در کشاورزی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا