اجتماعی و فرهنگی

آغاز حذف زیرمیزی پزشکان در کشور

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سجاد رضوی، مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت با تشریح اقدام دولت در ابلاغ کتاب جدید تعرفه های پزشکی یا کتاب ارزشهای نسبی خدمات پزشکی گفت:‌ از ابتدای امسال با تصویب دولت و با توافق وزارت بهداشت و وزارت رفاه قرار بود تعرفه های پزشکی با افزایش حدود ۴۸ درصدی و پوشش بیمه ها بدون افزایش پرداختی مردم اصلاح شود.

وی گفت: این مصوبه البته منتظر ماند تا کتاب ارزشهای نسبی خدمات پزشکی اصلاح شود و از نیمه دوم امسال این کار بزرگ و اساسی اجرا شود. اکنون کتاب جدید تعرفه های پزشکی تدوین و ابلاغ شده است و با اجرای آن تعرفه های پزشکی واقعی می شود.

رضوی ادامه داد: واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی در حالی انجام می‌شود که با پوشش بیشتر بیمه‌ها و با استفاده از اعتبار مناسبی که دولت گذاشته هیچ افزایش نخواهد داشت و تمام افزایش تعرفه‌ها را بیمه‌ها پوشش می‌دهند و فرانشیر پرداختی مردم در همان حدی است که پارسال هم بوده است.

وی گفت: این اتفاق بزرگ باعث می‌شود در مورد برخی خدمات پزشکی مانند عمل لوزه که به علت پایین بودن تعرفه پزشکان رغبتبی برای انجام عمل نداشتند و فقط در صورت گرفتن زیرمیزی این کار را انجام می‌دادند اکنون با تعرفه واقعی و بدون زیرمیزی با رغبت این خدمات را به مردم ارائه می کنند.

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش فارس گفت: اکنون نمی‌توانم رقم واقعی و دقیق متوسط افزایش تعرفه ها را اعلام کنم اما کاری که انجام شده در واقع واقعی شدن تعرفه های پزشکی بدون افزایش سهم پرداختی مردم است و حتماً کیفیت خدمات پزشکی را بالا برده، رضایتمندی مردم و جامعه پزشکی را همزمان بالا می‌برد و تخلفات را به حداقل می رساند.

رضوی گفت: این اقدام در واقع شروع حذف پدیده زیرمیزی در کشور است و قرار است با همکاری نزدیک وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی نظارتها بر دریافتی های پزشکان در تمام مراکز دولتی و خصوصی بستری، سرپایی و پاراکلینیکی افزایش پیدا کنند.

وی ادامه داد: همزمان با این اقدام کارانه‌های پرداختی به جامعه پزشکی نیز ساماندهی می‌شود و همزمان به سمت عدالت در پرداخت کارانه‌ها برای تمام گروههای پزشکی و غیرپزشکی در نظام سلامت حرکت می کنیم، کارانه پزشکان به صورت پلکانی بالا می رود و اگر از حدی بیشتر شد کسورات می خورد و همزمان با کسورات کارانه  های بالا،کارانه های گروههای غیر پزشک اعم از پرستاران و سایر نیروهای نظام سلامت افزایش پیدا می‌کند به نحوی که به سمت عدالت در پرداخت و کاهش شکاف و فاصله پرداختی ها حرکت می کنیم.

رضوی به خبرنگار فارس گفت: هم اکنون فاصله پرداخت کارانه ها بین نیروهای نظام سلامت تا ۱۵ برابر نیز هست که در نظام پرداخت جدید این فاصله و شکاف قطعاً کمتر می شود.

 

وی گفت:  اکنون افرادی را داریم که کارانه شان زیر ۲۰۰ هزار تومان است و افرادی هم هستنمد که ۲۰ میلیون تومان کارانه می گیرند در نظام پرداخت جدید همزمان با افزایش نسبی کارانه همه گروهها این فاصله هم به مرور کاهش پیدا می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا