اجتماعی و فرهنگی

مدارس همچنان موظف به ثبت‌نام دانش‌آموزان هستند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا دانش‌آموزی هست که هنوز در مدرسه ثبت‌نام نشده باشد؟»، اظهار داشت: به طور طبیعی ممکن است دانش‌آموزی ثبت‌نام نشده باشد و دلیل آن، این است که ثبت‌نام اقدامی است که از جانب دانش‌آموز و خانواده‌اش صورت می‌گیرد و مکانیسم آن در اختیار آموزش و پرورش نیست.

وی ادامه داد: کاری که وزارت آموزش و پرورش انجام می‌دهد، این است که برای ردیابی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، ثبت‌نام هر سال را با سال قبل مقایسه می‌کند؛ چرا که بر اساس کد ملی و کد دانش‌آموزی، این امکان وجود دارد و در استان‌ها و مناطق این کار انجام می‌گیرد.

زرافشان افزود: دانش‌آموزانی که سال قبل در مدرسه بوده‌اند اما امسال برای ثبت‌نام مراجعه نکرده‌اند، در استان پیگیری می‌شوند و این کار بعد از اتمام زمان ثبت‌نام که مهر ماه است و یا در طول مدت زمان ثبت نام یعنی وقتی که مدرسه‌ای ثبت‌نامش تمام می‌شود، انجام می‌دهند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اقدامی که از جانب آموزش و پرورش انجام می‌شود، پیگیری کردن و دنبال کردن همه کودکان لازم‌التعلیمی است که یا بنا بر آمار ثبت‌احوال و یا آمار ثبت‌نام سال قبل در مدرسه بوده‌اند و یا باید باشند.

وی در خصوص پایان فرآیند ثبت‌نام خاطر نشان کرد: مطابق آئین‌نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، این طور نیست که اول، ثبت‌نام مهر تمام شود و دانش‌آموز چنانچه بعد از شروع سال تحصیلی نیز مراجعه کند، مدرسه موظف به ثبت‌نام اوست.

* ۱۲ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۹ دانش‌آموز ثبت‌نام کردند

زرافشان با اشاره به َآمار ثبت‌نام تا روز ۴ مهر ماه خاطر نشان کرد: ۱۲ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۹ نفر از دانش‌آموزان در مقاطع مختلف ثبت‌نام کرده‌اند و نسبت به سال قبل که ۱۲ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۷۲ نفر بوده است، نزدیک به ۱۴۰ هزار نفر در همه مقاطع افزایش داشته است و در واقع جمعیت غالب‌مان که باید ثبت‌نام کنند، ثبت‌نام کرده‌اند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازماندگان از تحصیل افزود: این بازماندگان از تحصیل نوعاً دانش‌آموزی هستند که ترک تحصیل کردند و یا اولیای آنان اجازه مراجعه به آنها نداده‌اند و در بین دانش‌آموزان دختر هم کسانی هستند که ازدواج کرده‌اند و به مدرسه مراجعه نمی‌کنند یا به لحاظ شرایط اقتصادی بعد از دوره ابتدایی و یا اول متوسطه اجازه تحصیل نداشته‌اند که در مجموع کودکان بازمانده از تحصیل هستند.

زرافشان گفت:‌ کودکان بازمانده از تحصیل کسانی هستند که ما سراغ آنها می‌رویم؛ در مرحله اول ثبت‌نام، دانش‌آموز و خانواده‌اش می‌آیند و در مرحله دوم، مدیر مدرسه، رئیس اداره آموزش و پرورش و مدیر کل آموزش و پرورش استان و همه دست‌اندرکاران این کودکان را تعقیب می‌کنند که چرا ثبت‌نام نکرده‌اند و در کجا هستند.

وی خاطر نشان کرد:‌ برای اینکه پوشش تحصیلی به ویژه در دوره اول ابتدایی و اول متوسطه با هدف گذاری‌های برنامه توسعه و نقشه جامع علمی کشور تحقق پیدا کند، ناگزیر هستیم نسبت به کودکان بازمانده از تحصیل برنامه ویژه‌ای داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه «آیا فرآیند ثبت‌نام محدود به زمان مشخصی است؟»، افزود:‌ مطابق آنچه در آئین‌نامه اجرایی مدارس آمده است حتی تا قبل از امتحانات دوم خرداد ماه، اگر دانش‌آموزی از یک استان به استان دیگر جابه‌جا شود، می‌تواند ثبت‌نام کند.

* دفاتر آمار مدارس در پایان آبان ماه بسته می‌شود

زرافشان اضافه کرد: با توجه به این که جمعیت دانش‌آموزی ما به تبعیت از خانواده خودش یک جابه‌جایی‌هایی در طول سال تحصیلی دارد، فرآیند ثبت‌نام هیچ وقت بسته نمی‌شود؛ اما مطابق دستورالعمل‌هایی که وجود دارد دفاتر آمار مدارس در پایان آبان‌ماه بسته می‌شود.

وی گفت: بسته شدن دفاتر آمار به این معنا نیست که دانش‌آموزی اضافه نشود و اگر دانش‌آموز جدیدی بود، با اجازه اداره آموزش و پرورش ذیل دفتر آمار، اضافه خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: هر جا که دانش‌آموز برای آموزش رجوع کند، او را ثبت‌نام خواهیم کرد.

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930707001172#sthash.aTq2Bw5a.dpuf

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا