اجتماعی و فرهنگی

درخواست تشدید مجازات‌های تخلفات زیست محیطی از رئیس مجلس

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  سید محمد مجابی در مراسم بزرگداشت روز محیط بان که پیش از ظهر دوشنبه در سازمان محیط زیست با حضور رئیس جمهور برگزار شد با بیان این مطلب افزود: امروز لوایح زیست محیطی بسیاری در مجلس در حال پیگیری است که می توان به لایحه هوای پاک، لایحه حفاظت از خاک و طرح تالاب ها اشاره کرد.

وی از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا مجلس به دولت یک فرصت بدهد تا طرح حفاظت از تالاب ها به صورت لایحه از دولت به مجلس ارائه شود.

مجابی از رئیس مجلس شورای اسلامی به خاطر اجلاسی که برای محیط زیست در میان مجالس برگزار شد قدردانی کرد و افزود: وجود یک فراکسیون تخصصی در مجلس و همچنین کمیسیون تخصصی کشاورزی در مجلس غنیمت است.

به گفته وی براساس ماده ۱۸ قانون حفاظت و بهسازی سازمان محیط زیست مسئولیت حفاظت از مناطق چهارگانه و سایر مناطق ارزشمند کشور را بر عهده دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست اظهار داشت: بر این اساس گارد محیط زیست متشکل از محیط بانان تشکل شده و براساس دستورالعمل ها و آیین نامه های این قانون محیط بانان به عنوان ضابط دادگستری حفاظت از عرصه های طبیعی را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه محیط بانان این وظیفه را زیر نظر دادستان و با همکاری نیروی انتظامی انجام می دهند افزود: اما در صورتی که بین متخلفان درگیری ایجاد شود مانند یک فرد عادی با آنها برخورد می شود.

مجابی اظهار داشت: به دلیل کمبود نیروهای محیط بان بسیاری از این حافظان طبیعت ناچارند در شبانه روز ۱۸ ساعت در دورافتاده ترین مناطق و بدترین شرایط از انفال حفاظت کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه محیط بانی شغلی است پرمشقت که اگر عشق و علاقه به طبیعت در آن وجود نداشته باشد کسی حاضر نیست در این پست فعالیت کند تصریح کرد: نشانه این عشق دادن ۱۱۰ شهید و مجروح در میان محیط بانان است.

وی افزود: اما محیط بانان از کمترین حقوق کارمندی برخوردار هستند و با اینکه ضابط دادگستری بوده و مسلح هستند در بسیاری از موارد وقتی متخلفی به آنها حمله می کند از سلاح خود استفاده نمی کنند و بارزترین نمونه در این خصوص محیط بان جلالی است که با وجود ۹۰ ساچمه در بدن به شکارچی متخلف شلیک نکرد.

مجابی تصریح کرد: در سال گذشته هفت محیط بان محکوم به قصاص و دیه کامل شدند که فقط تاکنون توانسته ایم برای چهار تن از آنان رضایت بگیریم.

وی از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که قوانینی در جهت حمایت و بهبود زندگی محیط بانان در مجلس تصویب شود.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت محیط زیست کشور وخیم است اظهار داشت: این در حالی است که شاخص محیط زیست یکی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی در جهان است.

مجابی با قدردانی از مجلس به خاطر افزایش بودجه محیط زیست در سال ۹۳ افزود: اما این بودجه در مقایسه با دیگر دستگاه ها بسیار پایین است و پاسخگوی جامعه ای که با انواع آلودگی ها و تخریب های زیست محیطی مواجه است نیست.

وی همچنین از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا با تشدید مجازات ها برای متخلفان عرصه های طبیعی فرصت جسارت را از غارتگران و فسادگران محیط زیست بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا