اجتماعی و فرهنگی

سرنوشت غم‌انگیز ۱۰ هزار جلد کتاب داستانی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین 21 آبان سال ۱۳۹۱ بود که «کتابخانه تخصصی ادبیات داستانی» با بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب، طی مراسمی با حضور علی اسماعیلی مسئول وقت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در ساختمان سابق بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان – که البته مدتی است «شعر» هم به عنوان آن اضافه شده است – افتتاح شد اما این کتابخانه بزرگ، کمتر از ۶ ماه دایر بود و با جابجایی مکانیِ بنیاد مذکور در اوایل فروردین ۹۲، این کتابخانه هم رسماً تعطیل شد.

بنیاد ادبیات داستانی خرداد همان سال فعالیتش را در ساختمان جدید و البته با امکاناتی کمتر – طوری که عملاً راه‌اندازی کتابخانه را منتفی کرده بود – آغاز کرد و چند ماه بعد هم (آذر ۹۲) محمد حسنی مدیرعامل سابق این بنیاد، استعفای خود را تقدیم سیدعباس صالحی معاون جدید امور فرهنگی وزارت ارشاد کرد اما حدود ۶ ماه طول کشید تا این درخواست تعیین تکلیف و با پذیرش آن موافقت شود. ۳ ماه بعد هم مهدی قزلی به عنوان مدیرعامل جدید این بنیاد که حالا نامش به «بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان» تغییر کرده بود، معرفی شد.

قزلی امروز شنبه ۵ مهر و تقریباً به فاصله یک سال و نیم بعد از تعطیلی «کتابخانه تخصصی ادبیات داستانی» در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره سرنوشت این کتابخانه تخصصی حوزه ادبیات داستانی، با بیان اینکه «اتفاقاً این کتابخانه سرنوشت غم‌انگیزی دارد»، گفت: بعد از جابجایی بنیاد ادبیات داستانی، امکان اینکه در ساختمان جدید، ما کتابخانه داشته باشیم، عملاً منتفی بود اما این کتاب‌ها در قالب یک دسته‌بندی در انبارهای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، مضبوط است.

وی با اعلام اینکه حدود ۷ تا ۸ هزار جلد از این کتاب‌ها در انبارهای یادشده نگهداری می‌شود، به این سوال که آیا صحت دارد این انبارها در برخی نقاط حاشیه‌ای تهران واقع است؟، افزود: همانطور که گفتم این کتاب‌ها در انبارهای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی است اما من شخصاً نمی‌دانم این انبارها کجاست اما حتی اگر در حاشیه شهر هم باشند، اینها انبارهای حرفه‌ای و استاندارد نگهداری از کتاب است و ما از این جهت نگرانی نداریم.

 

افتتاح کتابخانه تخصصی ادبیات داستانی – ۲۱ آبان ۹۱

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی همچنین به این سوال که یعنی راه‌اندازی مجدد کتابخانه تخصصی ادبیات داستانی منوط به حل مشکل مکانِ این بنیاد است؟ اینگونه پاسخ داد: شاید هم نه. جای بنیاد، جای بنیاد است و کتابخانه تخصصی شعر و ادبیات داستانی هم کتابخانه تخصصی شعر و ادبیات داستانی؛ البته برای ما مطلوب این است که این دو با هم و کنار هم باشند اما اگر نشد، ما این امکان را داریم که پیگیری کنیم که کتابخانه‌دار بشویم.

روشن شدن وضعیت کتابخانه ادبیات داستانی تا یک ماه دیگر

قزلی در توضیح بیشتر و درباره اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته است، گفت: ما می‌توانیم کتابخانه‌ای را در جایی به کتابخانه تخصصی شعر و ادبیات داستانی تبدیل کنیم. این قضیه البته به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مربوط نمی‌شود هر چند من به عنوان مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی، یکی از جاهایی که می‌توانم از آن خواهش کنم که پیگیری کنند، معاونت فرهنگی است ولی صد جای دیگر هم هست؛ شهرداری هست، نهاد کتابخانه‌ها هست، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هست، اوقاف هست و جاهای دیگر.

وی ادامه داد: ما مستقیماً از همه اینها می‌توانیم بخواهیم که در راه‌اندازی یک کتابخانه تخصصی شعر و ادبیات داستانی به ما کمک کنند اما اینکه اولاً کدامشان همت داشته باشند، دوماً ضرورت این مسئله را درک کنند، بحث جدایی است. به هر حال ما اقدام کرده‌ایم و در چند جا در حال پیگیری هستیم و امیدوارم تا یک ماه آینده در این زمینه خبرهایی خوبی داشته باشیم.

به صورت جدی پیگیر تامین مکانی متناسب با فعالیت‌های بنیاد هستیم

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص مسائل مربوط به ساختمان این بنیاد، با بیان اینکه ما تا پایان فروردین ۹۴ قرارداد داریم و مشکلی از بابت حضور در این ساختمان نداریم، گفت: با این حال چون این بنا چندان در شان بنیاد شعر و ادبیات داستانی و متناسب با جایی مثل دبیرخانه جوایز بزرگی از قبیل جلال آل‌احمد، پروین اعتصامی و شعر فجر نیست، بعد از برنامه‌های مربوط به بنیاد، پیگیری جدی برای تامین ساختمانی مناسب در این زمینه، از برنامه‌های جدی و اصلی ماست.

قزلی که چند ماهی است به عنوان مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی فعالیت خود را آغاز کرده است، در پاسخ به این سوال هم که «فکر نمی‌کنید فعالیت‌های این بنیاد در دوره جدید و متناسب با واگذاری این سه جشنواره به آن، ستادی شده است؟» ادامه داد: نمی‌توان با این قاطعیت قضاوت کرد؛ اولاً که ما برنامه داریم و اینگونه نیست که برنامه در بنیاد برگزار نشود؛ تا به حال ۳ برنامه «17 دقیقه حرف حساب» داشته‌ایم، برنامه بعدی آن نیمه مهر است، ۸ مهر برنامه بزرگداشت آقای بیگدلی را داریم، همین فردا (یکشنبه ۶ مهر) نشست تخصصی «موانع رشد رمان در ایران» را داریم که البته با همکاری دوستانمان در شهرستان ادب برگزار می‌شود، یک «شب شعر ترانگیزان» داشته‌ایم و «شب شعر ترانگیزان» بعدی هم آخر مهر برگزار می‌شود، کارگاه شعر استاد محمدعلی بهمنی در حال راه‌اندازی است و کارگاه داست‌خوانی آقای عباسلو برقرار است اما این حرف شما که نگاه ما دارد «ستادی»تر می‌شود، درست است چون درگیر شدن با برنامه‌های اینگونه ما را به یک فرهنگسرای ادبی بزرگ تبدیل می‌کند و لذا من ضمن اینکه رد نمی‌کنم که بودن این فعالیت‌ها خوب است، اما باید حواسمان جمع باشد که حوزه شعر و ادبیات داستانی را در کل کشور پیگیری کنیم.

تزکیب جدید هیئت علمی جایزه جلال به هیئت امنا پیشنهاد شد

وی با بیان اینکه «از آنجا که این سه جشنواره را به ما واگذار کرده‌اند و وقت هم برای آنها بسیار ضیق است و قاعده‌اش این است که تا پایان سال، تمرکزمان را روی این سه جشنواره قرار دهیم» درباره آخرین خبرها از جایزه جلال که حدود ۳ ماه به زمان برگزاری آن باقی است، گفت: ما آئین‌نامه اجرایی جایزه جلال را پیشنهاد کرده‌ایم و با تعدادی از خبرگان هم در این زمینه مشورت کرده‌ایم. اعضای هیئت علمی این جایزه را هم پیشنهاد کرده‌ایم که البته باید به تائید هیئت امنا برسند و امیدواریم به سرعت این اتفاق بیفتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا