اجتماعی و فرهنگی

آسیب های شایع زائران سالمند حج

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  دکتر عادل مقصودی با اشاره به مراجعات مکرر سالمندان بر اثر شکستگی، بیان داشت: تعداد زیادی از افراد ۶۵ ساله یا مسن تر هر ساله در ایام حج زمین می خورند و در نیمی از این موارد، سقوط مکرر است. برخی از این سقوط‌ ها منجر به آسیب جدی از جمله شکستگی لگن، سایر شکستگی‌ها، خونریزی داخل مغزی و سایر آسیبهای جدی به بافت نرم یا آسیب به سر می شود.

وی افزود:‌ علاوه بر عصا، استفاده از کفش های ایمن، استفاده از روشنایی در شب، گرفتن نرده پله ها در هنگام بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها، نیز جهت جلوگیری از لیز خوردگی و سقوط سالمندان پیشنهاد می شود. همچنین استفاده از سمعک و عینک با صلاحدید افراد متخصص از مواردی است که به سالمندان کمک می کند تا از افتادن و شکستگی استخوان در امان باشند.

مقصودی نژاد گفت: سالمندان بعد از غذا خوردن، دراز کشیدن یا استراحت کردن بلافاصله از جای خود بلند نشوند، چرا که در تمام این حالات ممکن است کم فشاری خون باعث سرگیجه شود .با توجه به گرمی هوای عربستان ؛امکان دارد هوای خیلی گرم فرد را دچار سرگیجه کند، بنابراین توصیه می شود سالمندان در دمای مناسب به اعمال خود بپردازند و یا از هتل خارج شوند.

وی به سالمندان توصیه کرد در انتخاب کفش، کفش های کف لاستیکی و پاشنه کوتاه را انتخاب کنند و با دمپایی کف صاف یا در حالی که فقط جوراب به پا دارند از پلکان بالا نروند.

معاون حج وعمره مرکز پزشکی حج و زیارت از مدیران کاروانها خواست که مراعات حال سالمندان را در هنگام سوار و پیاده شدن از اتوبوس و یا در هنگام انجام اعمال داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا