سیاسی

فرماندهان ایرانی در عراق و لبنان و فلسطین کمک مستشاری می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سردار سرلشکر غلامعلی رشید جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش قافله خورشید که با حضور فرماندهان گردان به بالا در ایام دفاع مقدس در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، با بیان اینکه جنگ ما یک جنگ محلی نبود، این جنگ را مهمتر از جنگهایی نظیر ویتنام و اعراب و اسراییل دانست و گفت: هشت سال دفاع مقدس یک جنگ جهانی بود که رزمندگان ما شکست را به صدام و حامیان منطقه ای و جهانی اش تحمیل کرد.

رشید با اشاره به لیاقتی پادشاهان ایران در برابر متجاوزان خارجی اظهار داشت: رضا خان فقط در مقابل ملت ایران قلدر بود و در مقابل دشمن خارجی فرار کرد. ارتش او می‌توانست در برابر روس ها و انگلیسی ها بایستد. مگر ارتش و بسیجی ها و سپاه ما در مقابل بعثی ها نایستادند؟

وی با بیان اینکه فرقی میان متجاوز روس و انگلیسی و عراقی نیست، تصریح کرد: جوانان ما می‌توانند به ۸ سال دفاع مقدس نگاه کنند و در برابر تهدیدات دشمنان بایستند.

رشید با اشاره به وضعیت فرماندهی بنی صدر در ابتدای جنگ اظهار داشت: اگر بنی صدر که ۷ماه قبل از جنگ فرمانده کل قوا شده بود، یک جلسه می‌گذاشت حتما وضعمان خیلی فرق می‌کرد. دشمن به مرزهای ما حمله می‌کرد ولی لشکرهای ما در استانهای خودشان بودند.

وی ادامه داد: الان هم فرمانده لشکرهای ما حق جابجایی نیروها را ندارند و این با فرمانده کل قواست که البته در ابتدای جنگ صورت نگرفت.

این فرمانده عالیرتبه دفاع مقدس با بیان اینکه ما در ابتدای جنگ، گرفتار غافلگیری راهبردی شدیم، تصریح کرد: با عزل بنی صدر، از بی ثباتی سیاسی و بن بست نظامی خارج شدیم و ارتش و سپاه در کنار هم به طرح‌ریزی عملیاتها پرداختند.

جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع منطقه گفت: وضعیت فلسطین و عراق و … نشان می دهد باید بیشتر از گذشته در کل کشور انسجام فکری و ساختاری باشد. در غیر این صورت میان هدف و استراتژی جدایی می‌افتد.

رشید افزود: امروز برخی فرماندهان ما در میدان هستند و به عراق و ارتش آن کشور و حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین کمک مستشاری می‌کنند.

رشید در ادامه خاطرنشان کرد: در جنگهای احتمالی آینده هم هر زمان که منطق و ضرورت دفاع در برابر متجاوز از سوی مردم مورد پذیرش قرار بگیرد، دشمن شکست خواهد خورد.

وی افزود: پیش شرط پیروزی در جنگ، برخورداری از انسجام سیاسی و هماهنگی ۳ سطح استراتژیک و عملیاتی و تاکتیکی است.

این فرمانده عالیرتبه نیروهای مسلح گفت: ارتش و سپاه باید مقطع اول جنگ و عدم بازدارندگی دشمن را بررسی و خود را نقد کرده و نگاه سیستمی به عملکرد آن زمان خود داشته باشند.

رشید اظهار داشت: مقطع فرودین سال ۶۷ یعنی حمله عراق به فاو تا قطعنامه و مقطع بعد از پذیرش قطعنامه را باید از هم تفکیک و مورد بررسی قرار داد. متاسفانه هم اکنون در سطح سیاسی-نظامی، به دلیل عدم تفکیک این دو مقطع، دچار مناقشه هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا