شورای شهر

آینده روشن شورایاری‌ها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مرتضی طلایی یادداشتی با عنوان «شورایاری‌ها آینده روشنی دارند» درباره انتخابات هیئت رئیسه شورایاران نوشته است:

در نظام‌های مردم سالار، این مردم هستند که در فرآیندی دموکراتیک و ‌‌در بستری قانونی دست به انتخاب می‌زنند. آنچه در این جا باید به آن توجه ویژه‌ای داشت حرکت و انتخاب در مسیر و بستر قانون است. هر نظامی شامل مجموعه‌‌‌ای از قوانینی و آیین نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها است که حرکت در مسیر آن‌ها ثبات و بقای نظام را در پی دارد. قوانینی که برگرفته از فرهنگ مردم جامعه است و دربردارنده غیر‌مستقیم نظارت مردم نیز است.

انجمن‌های محلی یا پارلمان‌های محلی بر‌اساس نیاز‌های کوچک مقیاس و البته بعضا اساسی و اولویت‌دار شکل گرفته‌اند و در سال‌های عمرشان به ضرورت و فراخور و به منظور ایجاد نظم، رسمیت و جلوگیری از هرج و مرج مجموعه‌ای از قوانین و مقررات را شکل داده‌اند. این حرکت غیر‌ رسمی و البته کاملا قانونی امروز به نهادی تبدیل شده‌است که به واسطه ارتباط مستقیم و رودررو، به مرکز توجه نهاد‌های حاکمیتی تبدیل شده و بعضا مورد سوء‌استفاده نیز قرار‌گرفته است.

حجم توجه و اهمیت نهادهای محلی باعث شده تا امروز احزاب نیز در جهت نیل به اهداف خود به‌دنبال جذب و به‌کارگیری این پشتوانه مردمی باشند، اما وظیفه‌ای که رهبران این نهادهای محلی دارند این است ‌‌‌که از‌ دستاویز قرارگرفتن پارلمان‌های محلی جلوگیری کرده و در مسیر و مدار ‌قانونی و به دور از هرگونه منفعت‌طلبی شخصی و به‌منظور حل مسائل و مشکلات حرکت کنند.

در کشور ما و در ابر شهر تهران چند سالی است که نهال جوان شورایاری‌ها شکل گرفته تا همان فعالیت و وظایف نهادهای محلی را پیگیری کنند. تهران به واسطه گستردگی و گوناگونی جمعیت تشکیل دهنده آن مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدهاست.

مجموعه شورایاری‌ها به منظور شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها و بر اساس تاکیدات صریح بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، شکل گرفت تا مجموعه نهادهای حاکمیتی را از کلی‌نگری در مسائل جامعه دور و به سمت نکته‌بینی و در نظر گرفتن مسائل جزئی و بعضا مهم جامعه سوق دهد.

در هفته‌ای که گذشت برای دومین بار در چهارمین دوره شورایاری‌ها مجموعه نخبگان، مصلحان و خیرخواهان شهر تهران در غالب شورایاری‌ها جمع شدند تا به منظور تصمیم‌سازی بهتر‌ و‌ چرخش مسئولیت‌ها، هیئت رئیسه خود را انتخاب کنند.

نکته‌ای که در انتخابات هیئت رئیسه شورایاری‌های محلات ۳۵۴‌گانه شهر تهران باید در نظر داشت، چرخش مسئولیت‌ها و استفاده از خلاقیت‌های موجود در بین منتخبین مردم در محلات است. اصلاحاتی که باید به صورت دائم برمبنای اصول جامعه انجام شود تا منشاء خیر و مشکل‌گشای شهروندان باشند. اصلاحی که بر مبنای ارسال رسل از جانب پروردگار متعال بایستی آهسته و پیوسته صورت بگیرد تا مورد پذیرش قرارگیرد و خود جامعه اصلاحات را بپذیرند.

انتخابات هیئت رئیسه شورایاران محلات در این دوره با وجود تمامی مسائل و کاستی‌ها انجام و البته منشاء بسیاری از اصلاحات شد که اصول خوبی را پایه‌ریزی خواهد کرد. از این جمله التزام شورایاران به عنوان بخش نخبه جامعه به قوانین بود. رعایت قانون سکونت اعضای هیئت رئیسه شورایاری محلات در محله حوزه انتخابیه و داشتن حداقل مدرک دیپلم از جمله موارد قانونی بود که مغفول واقع شده بود و سعی شد تا در‌این دوره نسبت به آن حساسیت بیشتری صورت بگیرد و به حول و قوه الهی این منشاء اعمال قانون و ضابطه در‌ سایر حوزه‌ها و موارد باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا