مدیریت شهری

تسویه بیش از ۵۰ درصد چک های شهرداری

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین   ناصر امانی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که شهرداری تهران در طول تاریخ بلدیه داشته بحث نحوه گرفتن مطالبات از مردم بوده که به شکل سنتی و دستی بابت صدور پروانه و عوارض از مردم چک می گرفت.

امانی افزود: در واقع سیستم جامع و متمرکزی در خصوص نحوه وصول و پرداخت این چک ها در شهرداری تهران وجود نداشت و این چک ها در اختیار ادارات درآمد مناطق شهرداری تهران بود .
وی در ادامه اظهار کرد: شهردار تهران از سال ۹۰ بر این موضع اصرار داشت که چرا شهرداری باید از مردم چک بگیرد در حالی که در کشور این اندازه بانک وجود دارد و سیستم بانکی امکان مدیریت چک ها را دارد از این رو بحث اینکه شهرداری نباید مستقیم از مردم پول بگیرد در دستور کار قرار گرفت.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران تصریح کرد: این در حالی بود که در آن زمان ، می بایست در حوزه معاونت مالی اقتصادی شهرداری ، زیر ساخت این کار آماده می شد و یک بانک عامل نیز احتیاج داشتیم که چک ها را از شهرداری بپذیرد.
امانی گفت: خوشبختانه از خردادماه سال ۹۴ دریافت چک از مردم به شکل دستی به طور کامل متوقف شد و هرکس که قرار است به شهرداری عوارض پرداخت کند باید به بانک شهر مراجعه کرده و از این طریق، چک را را به بانک شهر بدهد و فیش آن به شهرداری تحویل شود به طوری که در این روش دیگر شهرداری چک دریافت نمی کند.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه این روش حدود یکسال است که در شهرداری تهرلان پیاده می شود، افزود: اما قبل از این مدت ،یعنی از سال ۷۰ به بعد، حدود ۳۹ هزار قطعه چک در ادارات درآمد مناطق باقی مانده که مبلغ آن حدود ۶۲۰ میلیارد تومان است که وصول نشده و البته از مجموع این چک ها ۲۳ هزار چک به سال های قبل از ۸۲ تعلق دارد.
امانی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر آن است که اصل این چک ها حدود ۲۶ میلیارد تومان است ولی جرائمی که بر روی این چک ها اعمال شده حدود ۲۴۰ میلیارد تومان است که بدین معنا است که به دلیل گذر زمان ، ۱۰ برابر اصل چک، جریمه اعمال شده است.
وی افزود: این شرایط سبب شد تا شهرداری تهران به این فکر افتاد که تکلیف این چک ها را روشن کند و پیگیری های زیادی از سوی اداره حقوقی جهت روشن کردن تکلیف این چک ها صورت گرفت به طوری که با صاحبان چک ها مصاحبه شده و راه های قانونی که امکان وصول این چک ها را فراهم می کرد طی شد اما نتیجه ای بدست نیامد.
به گفته معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و شورا شهرداری تهران در جمعبندی نهایی در خصوص رسیدگی به چک های وصول نشده ، مقرر شد که لایحه ای به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شود و در واقع با بخشش بخشی از جرایم این چک ها مردم را تشویق کنیم بیایند و اصل این چک ها را پرداخت کنند .
وی تاکید کرد: با تصویب این لایحه در شورای اسلامی شهر تهران ، اگر شهروندان مراجعه کنند متناسب با تاریخ چک ها ، می توانند از ۳۰تا ۸۰ درصد تخفیف جرایم استفاده کنند.
بر اساس گزارش سایت تهران سما، امانی درباره نحوه اعمال تخفیف ها اظهار کرد: متناسب با تاریخ چکی که به شهرداری تهران داده شده، جددولی تعیین شده تا افراد از این تسهیلات استفاده کرده و بدهی خود را به شهرداری بپردازند تا بدین ترتیب امکان تسویه ۳۹ هزار قطعه چکی که بیش از ۲۰ سال است در ادارات درآمد شهرداری مانده است فراهم شود و با سیستمی کردن پرداخت چک ها از طریق بانک شهر دیگر معطلی در شهرداری تهران نداشته باشیم .
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با این تمهیدات موضوع توانایی پرداخت بدهکاران لحاظ شده است ، گفت: زمانی که مردم مراجعه می کردند با مبلغ ده برابر اصل چک مواجه می شدند و انگیزه ای برای پرداخت نداشتند و عدد بالا بود اما با اعمال این تخفیف ها ، اصل چک به همراه ۲۰ تا ۳۰ درصد متناسب با سالی که چک به شهرداری تهران داده شده است ، حساب شده و بدین ترتیب این پرداخت بسیار راحت تر است .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا