اجتماعی و فرهنگی

دولت و مجلس موافق واگذاری همه امور شهری به شوراها نیستند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  منصور روشناسی در جلسه اعضای شورای اسلامی شهر قزوین که در سالن جلسات شورای اسلامی شهر قزوین برگزار شد، اظهار کرد: شورای اسلامی به دلیل عدم همزاد بودن با شروع انقلاب با یک تأخیر ۲۰ ساله شکل گرفت، یک مقداری از بحث‌های اجرایی کشور عقب‌تر است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلان کشور و دولت‌ها باید به سمت شوراها حرکت کند، افزود: به هر حال از تجربه ۱۴ ساله شورای اسلامی بسیار خرسندیم و هم‌اکنون وجود فرهیختگانی که در شورا حضور دارند و امور شهری را پیگیری می‌کنند در پیشبرد و توسعه این نهاد مردمی بسیار مؤثر خواهد بود.

معاون اجرایی شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در طول سال‌های تشکیل شورا اختلافی بین اعضای شورای شهر قزوین را شاهد نبودیم و این مجموعه تاکنون مسیر متعالی را طی کرده است و امیدواریم با تداوم این شرایط، اعضای شورای این شهر بتوانند به خوبی مطالبات مردم را پیگیری کنند.

روشناسی خاطرنشان کرد: در کل مجموعه شورا و شهرداری‌ها آنچه که باید در سطح کشورعملیاتی شود محقق نشده است به همین دلیل دولت و مجلس تصمیم قاطعی برای واگذاری کلیه امور شهری به شوراها و شهرداری‌ها نگرفته‌اند و این یک ضعف برای پیشبرد اهداف شورای اسلامی است.

وی اضافه کرد: طبق آنچه که در قانون اساسی ذکر شده و در مصوبات مجلس وجود دارد، عملکر خوب و انجام کارهای مثبت از سوی شوراها و تلاش در راستای رسیدن به اهداف کلان کشوری، می‌تواند تأثیر بیشتری بر بدنه دولت و مجلس بگذارد که به سبب آن شورای اسلامی با اختیارات بیشتری کارهای خود را انجام دهد.

معاون اجرایی شورای‌عالی استان‌ها با بیان اینکه در حال حاضر تصمیمات شوراها بیشتر مختص به شهرداری‌هاست، گفت: خواسته قانون اساسی و قانون مصوب مجلس این نیست هر چند مقاومت‎هایی نیز در این زمینه وجود دارد که این موضوع نیاز به زمان دارد تا مسئولان به این مطلب برسند که راهی جز واگذاری امور به شهرداری‌ها و شورای شهر ندارند چراکه این یک تجربه جهانی است و کشورهای همسایه به این نتیجه رسیده‌اند.

این مسئول تأکید کرد: متأسفانه علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته نه دولت موافق واگذاری همه امور شهری به شوراهاست و نه مجلس؛ در حالی که سال ۸۲ مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است که این امور به شوراها واگذار شود و در همان سال در یک مرحله ۹ مورد از ۲۳ مورد واگذار شد و موارد دیگر واگذاری امور به شوراها باید به تصویب دولت‌ برسد.

روشناسی با بیان اینکه خدمات شهری را شوراها بهتر مدیریت می‌کنند، اظهار کرد: هر چه اختلاف در شوراها کمتر شود و اعضا تعامل بیشتری با هم داشته باشند قطع‌یقین مسئولان نظام توجه بیشتری در راستای واگذاری امور به این مجموعه خواهند داشت.

وی در پایان اضافه کرد: امیدواریم با عملکرد درست و تلاش بیشتر بتوانیم شوراها را به جایگاهی برسانیم که مورد اعتماد رهبر معظم انقلاب باشد و از طرفی نکات قانون اساسی در رابطه با شوراها عملیاتی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا