سیاسی

رهبری گام‌های جدیدی را برای حقوق بشر تدوین کردند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدجواد لاریجانی در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: تقریبا یک دهه از تاسیس ستاد حقوق بشر گذشته است و این ستاد در سال ۸۴ با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تایید مقام معظم رهبری به عنوان یک نهاد فراقوه ای با ریاست قوه قضاییه تشکیل شد. ۵ وزیر اعم از وزیر خارجه ، کشور، اطلاعات ، ارشاد و دادگستری در آن شرکت دارند. نهادهای عمده قضایی مثل دیوان عالی و شورای عالی قضایی و دادستان کل کشور و نهادهای مختلف اعم از رییس سازمان زندان‌ها و نهادهای امنیتی مربوطه مانند فرمانده نیروی انتظامی و همه نهادهای حکومتی که در امر حقوق بشر تاثیر دارند در ستاد حضور دارند و به نهاد به عنوان یک مرجع رسمی کشور در هدایت مسایل حقوق بشر تعیین شده است.

وی یادآور شد: در این ۱۰ سالی که گذشته است نهاد حقوق بشر به عنوان مرجع سیاسی در حقوق بشر کشور در سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی معرفی شد و امروز مواضع کشور را اتخاذ می‌کند.  حجم پاسخگویی جمهوری اسلامی در بین کشورهای دنیا کم‌نظیر است و جمهوری اسلامی به دلیل این‌که از بدو تاسیس مورد تهاجم حقوق بشری قرار گرفت بنیه قوی حقوق بشری پیدا کرد و در کشورهای منطقه کم نظیر بلکه بی‌نظیر است و یکی از کشورهای فعال و تاثیرگذار است.

وی افزود: در جلسه اخیر مسوولان قضایی که خدمت مقام معظم رهبری بودیم ایشان گام‌های جدیدی را برای حقوق بشر تدوین کردند. ریاست قوه قضاییه از روز اول قبول مسوولیت توجه ویژه ای به حقوق بشر و به خصوص جهت اسلامی آن داشته اند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: حقوق بشر مجموعه‌ای از نرم‌های رفتاری است. طبیعتا هر جا صحبت از عمل است اسلام حضور دارد و اسلام یک دین جامعی است. ما در صحنه جهانی یک موضع احتجاجی داریم و ما در این زمینه نشان می‌دهیم غربی‌ها پای حرف خودشان نایستادند و دو بحث داریم یکی این‌که مواضع غرب خودمحورانه و دوم اینکه مواضع آن‌ها منافقانه است و موضع آن‌ها به اسلام تحمیلی است. ما در شعار احتجاجی در صحنه بین‌المللی روی مردم سالاری و تنوع فرهنگی تکیه می‌کنیم.

وی افزود: ما در این مراسم جایزه حقوق بشر اسلامی که یک اقدام مناسب نظام در عرصه حقوق بشر است را  ارایه می‌دهیم. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا