اجتماعی و فرهنگی

اقدامات فعلی شهرداری لواسان تخلف است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین عزت الله خانمحمدی فرماندار شمیرانات  گفت: برابر دستور معاون عمرانی استانداری تهران باید طرح ساماندهی رودخانه جاجرود تا زمان تهیه طرح مورد توافق (آب منطقه‌ای، شهرداری لواسان و محیط زیست) متوقف شود درحالی که شهرداری لواسان با سرعت بیشتری برداشت شن و ماسه و عملیات عمرانی را انجام می دهد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات فعلی شهرداری لواسان تخلف محسوب می‌شود، افزود: در جلسه استانداری تهران که بیش از سه هفته پیش  با حضور معاون عمرانی استاندار تهران، آب منطقه ای، محیط زیست و شهردار لواسان برگزار شد، مقرر شد تا هیات سه نفره ای متشکل از نمایندگان آب منطقه ای، شهرداری لواسان و محیط زیست تشکیل شود.

وی ادامه داد: این هیات باید طرحی را با رعایت الزامات محیط زیستی و آب منطقه‌ای بر اساس یک توافق تهیه کند تا ساماندهی رودخانه جاجرود براساس آن انجام شود و همچنین تاکید شد تا زمان تهیه این طرح، تمام اقدامات عمرانی در رودخانه متوقف شود ؛ اما متاسفانه شهرداری لواسان بر اساس گزارشات عینی و گزارشات آب منطقه ای، تمکین نکرده و کار خود را ادامه می‌دهد که این اقدامات خلاف قانون است.

قرار دادن گیت و اخذ هزینه ۱۰ هزارتومانی از مردم و اجازه نزدیک شدن خودروها به بستر رودخانه هیچ توجیهی ندارد و شهرداری لواسان در این زمینه باید پاسخگو باشد.

فرماندار شمیرانات تاکید کرد: عملیات فعلی شهرداری بر اساس طرحی است که خود تهیه کرده و در جریان آن تفاهم نامه‌ای با آب منطقه ای به امضاء رسانده است که در یکی از بندهای آن مقرر شده الزامات محیط زیستی و آب منطقه ای در آن لحاظ شود که متاسفانه بدون در نظر گرفتن این موضوع شهرداری به صورت سلیقه‌ای کار را انجام داده است. با توجه به عدم پایبندی شهرداری لواسان اخیرا آب منطقه ای تفاهم خود با شهرداری را لغو کرده است. فرمانداری بر اساس گزارشات رسیده از شهرداری ادامه روند عملیات عمرانی را استعلام کرد که شهرداری در پاسخ بر متوقف بودن عملیات تاکید کرده است؛ اما متاسفانه گزارشات حاکی از ادامه عملیات عمرانی و برداشت شن و ماسه از رودخانه جاجرود دارد که همگی خلاف قانون است.

خانمحمدی با اشاره به عملیات شهرداری در بستر رودخانه گفت: بر اساس طرح اولیه خود شهرداری، باید در حریم رودخانه اقدامات ساماندهی انجام می شد در حالی که درحال حاضر در بستر رودخانه عملیاتی در حال انجام است این در شرایطی است که به طور کلی هرگونه عملیات در بستر رودخانه مغایر قانون و مخالف نظر محیط زیست، آب منطقه ای و فرمانداری است.

به گفته فرماندار شمیرانات، در طرح اولیه محیط زیست نظر خود را اعلام نکرده بود و با طرح دعوی در دادگاه شهرداری لواسان را محکوم کرد.

شهرداری لواسان از خط قرمزها عبور کرده است

وی درخصوص روند تشکیل هیات سه نفره برای تهیه طرح توافقی گفت: در جلسه استانداری مسئولیت تشکیل این هیات به فرمانداری شمیرانات سپرده شد که ظرف سه روز پس از این مصوبه جلسه ای با حضور مدیران کل آب منطقه ای، محیط زیست، شهردار لواسان و نمایندگان شورای اسلامی شهر لواسان در فرمانداری تشکیل شد و نمایندگان آب منطقه ای، شهرداری و محیط زیست مشخص شدند و مقرر شد در مدت دو هفته طرح توافقی تهیه شود که با گذشت بیش از دو هفته هنوز طرحی ارائه نشده است.

فرماندار شمیرانات در پاسخ به سوالی مبنی بر برخورد قاطع با تخلفات شهرداری لواسان گفت: هیچ یک از اقدامات شهرداری نباید در عرض اسناد بالادستی نظام باشد و باید در طول اسناد بالادستی نظام باشد. متاسفانه شهرداری لواسان از خط قرمزها عبور کرده است و گزارش تخلفات این شهرداری نیز به استانداری ارائه شده است.

وی ادامه داد: از طرح ساماندهی رودخانه جاجرود حمایت کرده و می‌کنم؛ اما آنچه که امروز شهرداری لواسان انجام می‌دهد طرح گردشگری است که با آن مخالفیم. بی تردید قرار دادن گیت و اخذ هزینه ۱۰ هزارتومانی از مردم و اجازه نزدیک شدن خودروها به بستر رودخانه هیچ توجیهی ندارد و شهرداری لواسان در این زمینه باید پاسخگو باشد. باید اعلام شود این هزینه در قبال کدام خدمات و با چه توجیه منطقی از مردم گرفته می شود و آیا شهرداری برای این کار مجوزهای لازم را دریافت کرده است؟

به گزارش ایسنا، در حالی که در سال ۱۳۹۴ نیز اخباری از قطع درختان توسط شهرداری لواسان به بهانه اجرای طرح ساماندهی جاجرود منتشر شد در سال جاری نیز شهرداری لواسان بدون تمکین از دستگاه‌های مسئول، عملیات گسترده‌ای در بستر جاجرود اجرا کرده است.

قطع ۱۳۰ اصله درخت تبریزی کهنسال و تخریب زیست محیطی حاشیه رودخانه جاجرود توسط شهرداری لواسان موضوعی است که چندی پیش علاوه بر اعتراض گسترده ساکنان این شهرستان و تشکیل کمپین تلگرامی با نام "کمپین حمایت مردمی شهرمان لواسان" منجر به شکایت سازمان حفاظت محیط زیست از شهرداری نیز شد.

بیژن مقیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شمیرانات در گفتگو با ایسنا، از محکوم شدن شهرداری در دادگاه خبر داد و گفت: رأی بدوی بر اساس برداشت شن و ماسه از رودخانه جاجرود بود که طی آن شهرداری محکوم شد.

وی افزود: رأی بدوی بر اساس برداشت شن و ماسه از رودخانه جاجرود بود که طی آن شهرداری محکوم شد. در زمان تصویب طرح ساماندهی رودخانه جاجرود و انعقاد تفاهم‌نامه مربوط به آن بین شهرداری و امور آب استان تهران و شهرستان لواسان، از محیط زیست برای حضور در این جلسه دعوتی صورت نگرفت و این تفاهم‌نامه بدون حضور و مشورت محیط زیست منعقد شد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به خاطر ورود به حریم رودخانه، برداشت شن و ماسه و دیوارکشی در حریم‌های رودخانه شامل بستر و حاشیه رودخانه از شهرداری شکایت کرد، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با ساماندهی رودخانه مشکل و مخالفتی ندارد ولی این ساماندهی مشروط به حفظ حریم رودخانه است، بنابراین شهرداری باید با حفظ حریم کمی و کیفی تنها به ساخت مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و آلاچیق اقدام می‌کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شمیرانات با اشاره به اینکه شهرداری قبل از طرح ساماندهی رودخانه جاجرود، طرح گردشگری را مطرح کرده بود، اظهار کرد: محیط زیست طرح گردشگری آنها را رد کرد، بنابراین بحث ساماندهی مطرح شد که محیط زیست با ساماندهی مشروط به حفظ حریم‌های رودخانه به منظور جلوگیری از آلودگی زیست محیطی رودخانه مخالفتی ندارد.

به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت رودخانه جاجرود به عنوان منبع تامین کننده آب شرب شهر تهران لازم است با جدیت و حساسیت بیشتری طرح های این رودخانه مورد بررسی قرار گیرد و اگر اجرای طرحی تخلف است؛ چرا در کمترین زمان ممکن متوقف نشده و با عاملین طرحی که درجهت زیان محیط زیست است برخورد قاطع نمی شود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا