اجتماعی و فرهنگی

واکنش عضو شورا در خصوص ساماندهی قبور شهدا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مجتبی شاکری با بیان اینکه نخستین مرحله ساماندهی قبور شهدا در سال ۱۳۸۶ در قطعه ۴۴ صورت گرفت که با اعتراض برخی خانواده ها و رای دیوان عدالت اداری متوقف شد، گفت: یکسان سازی‌های انجام شده بدون توجه به نظر خانواده‌های شهدا صورت گرفت و اکنون مرحله جدیدی از اجرای طرح در قطعه ۲۴ آغاز شده که دوباره با مخالفت این خانواده‌ها روبرو شده است.


وی با تاکید بر ضرورت چاره‌اندیشی برای برون رفت از این مساله، تاکید کرد: حفظ قداست قبور شهداء، توحه به نظر و سلیقه خانواده های ذینفع و بررسی امکان دسترسی به قبور شهداء برای افراد با هر وضعیت جسمی از مواردی است که باید پیش از اجرای هر طرحی در قطعات شهداء مدنظر قرار گیرد.

شاکری با بیان اینکه گروهی از کارشناسان و خانواده‌های شهداء معتقدند به منظور احترام به قبور شهداء، باید از هرگونه تغییر، بهسازی، مرمت، یکسان سازی و بازسازی پرهیز شود و منتقد اقدامات اخیر هستند، افزود: این گروه معتقدند ارتباط مخاطبان با این قبور در همین وضعیت موجود حفظ خواهد شد و حس غربت و مظلومیت فضا مخاطبان را به خود جلب می کند.

به گفته وی، از سوی دیگر این نکته مطرح است که قبر ملک شخصی افراد بوده و هرگونه که مایل باشند می توانند آن را تزیین و سلیقه خود را اعمال کنند و کسی حق ندارد در این حیطه شخصی نظر خود را به افراد تحمیل کند.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در تجربه ساماندهی قطعه‌ها ورود کامیون و لودر برای خاکبرداری و نادیده گرفتن حرمت شهداء ضربات جبران ناپذیری به خانواده شهداء وارد کرده است.

شاکری با بیان اینکه منتقدان طرح ساماندهی قبور شهداء نبود طرحی مشخص که بتواند اطمینان خانواده های این عزیزان را جلب کند را از خلاء های اقدامات اجرایی اخیر در قطعه شهداء می دانند، افزود: این گروه از منتقدان به استناد عدم تغییر قبرستانهای تاریخی نظیر وادی السلام نجف و باب الصغیر دمشق با وجود دشواری تردد زائران، اعتقاد دارند لزومی ندارد ترکیب قبرستان ها تغییر کند.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران به تشریح نظرات گروه دیگری از کارشناسان و خانواده های شهداء که موافق اجرای ساماندهی هستند پرداخت و توضیح داد: این گروه معتقدند فرآیند یکسان سازی، همسان سازی و همسطح سازی منطقی است و از تسهیل دسترسی به قبور شهداء به هر نحو دفاع می کنند.

شاکری یادآور شد: به عقیده گروه موافق، نمونه های متعددی از آسیب رسیدن به قبور شهداء از جمله دلایل دفاع از طرح ساماندهی است. این عده همچنین تاکید دارند جمع شدن و راکد ماندن آب ناشی از باران و شست و شوی اماکن و نیز ایجاد پستی و بلندی در طول مسیر دسترسی به قبور، خود هتک حرمت قبور شهداء محسوب می شود.

وی تصریح کرد: از آنجا که به کار گیری سلیقه‌های متنوع و ناهماهنگ در تزیین قبور اعم از حجله، نصب گلدان ها، سنگ قبر و نظایر آن به موانع عمده‌ای در دسترسی به قبور تبدیل شده است، این گروه تاکید دارند در صورت همسان سازی این مشکل برطرف خواهد شد.

شاکری در ادامه افزود: به عقیده مدافعان ساماندهی، با همسان سازی قبور،تفاوت گذاری میان شهدا بر اساس سنگ قبر، گلدسته و غیره از بین می رود و حرمت همه شهداء به صورت یکسان و برابر حفظ خواهد شد؛ ضمن اینکه ارائه خدماتی نظیر گل آرایی، شست و شو و جانمایی مبلمان شهری بهتر از وضعیت کنونی صورت خواهد گرفت.

شاکری با تاکید بر اینکه شهرداری تهران باید میانه این دو دیدگاه را در دستور کار قرار دهد به نحوی که مزیت های دیدگاه دو گروه مخالف و موافق را جمع کرده و از جنبه‌های منفی آن جلوگیری کند، یادآور شد: با طراحی ماکت نهایی می‌توان نتیجه اجرای عملی ساماندهی قبور شهدا را قبل از هر اقدام عملی به خانواده های شهداء نشان داد تا آنها با آگاهی از نتبجه در این خصوص اظهارنظر کنند.

وی با بیان اینکه انتخاب نوع سنگ و سنگ نوشته‌های قبور و انجام هرگونه طراحی روی سنگ مبتنی بر رضایت خانواده شهید انجام پذیر است، خاطرنشان کرد: طراحی قطعات باید با ملاحظه وجود حجله‌های هماهنگ که تزیین داخل آن با سلیقه خانواده صورت گیرد، پیش بینی عکس، سربند و نظایر آن و نیز محل نشستن زائر در نظر گرفته شود.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت پیش بینی لازم برای عبور جانبازان ویلچری، کودکان، سالمندان و نابینایان در قطعه شهدا، افزود: اجرای طرح کد ویژه هر شهید روی سنگ قبر با هدف اتصال زائران به سامانه بنیاد شهید از طریق تلفن همراه برای دریافت اطلاعات در خصوص آن شهید و حتی در صورت امکان، شنیدن صدای شهید نیز باید در جریان طرح ساماندهی قبور مدنظر قرار گیرد.

به اعتقاد شاکری، طراحی و استفاده از نرم افزارهای مناسب و حتی بهره برداری از امکانات GPS برای مکان یابی دقیق قبور شهداء از ضرورت های اجرای طرح ساماندهی است که در صورت توجه به آن می توان اعتماد نظر مساعد خانواده های منتقد را نیز جلب کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا