شورای شهر

جمعیت شهرنشین از مرز ۷۰ درصد عبور کرد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد سالاری با تاکید بر این که متاسفانه بیش از ۴۳ درصد از جمعیت شهرنشین کشور صرفا در ۱۳ کلانشهر و شهر بزرگ سکنی گزیده‏اند که همین امر موجبات نگرانی نسبت به کاهش چشمگیر کیفیت زندگی در کلانشهرها شده است. سخنران اختتامیه اجلاس جهانی شوراها و شهرداران اعلام کرد به موجب آمار رسمی کشور سال ۸۵ تا ۹۲ که رشد سالانه جمعیت کشور ۲۹/۱ درصد بوده، رشد جمعیت شهری معادل ۱۴/۲ درصد بوده است و این در حالی است که جمعیت روستایی کشور در همین مدت ۶/۰ درصد کم شده است.

وی از جمله مهمترین دلایل مهاجرت بی رویه جمعیت روستایی به سوی شهرها و بویژه کلانشهرها و البته در ابتدا به محدوده‏های شهرهای اقماری و روستاهای اطراف کلانشهرها را عدم تحقق آمایش سرزمینی یعنی عدم تحقق توزیع عادلانه و متناسب ثروت و امکانات در اقصی نقاط کشور و از طرف دیگر تمرکز سرمایه‌‏های انسانی و مادی و صنایع و بنگاه‏‌های اقتصادی و امکانات رفاهی و آموزشی و بهداشتی و خدماتی و اشتغال‏زا در شهرهای بزرگ و کلانشهرها دانست.

سالاری اعلام کرد از جمله سایر دلایل جمعیت‏‌پذیری شهری، رویکرد درآمدزایی سهل ‏الوصول و ناپایدار در شهرداری شهرهای مادر و شهرهای اقماری است.

 

وی اعلام کرد: متاسفانه طی دهه‌‏های گذشته لایحه مدیریت شهری و لایحه درآمدهای پایدار تدوین و تعیین تکلیف نشده‏‏اند و خوشبختانه در دولت تدبیر و امید این تصمیم قابل ستایش اتخاذ شد و هم اکنون این لوایح در کمیسیونهای دولت در حال بررسی کارشناسی است.

تلاش برای نهادینه کردن حکمروایی محلی اولویت اصلی شوراها و شهرداران باشد

سالاری از حاضرین اجلاس اعم از شوراها و شهرداران درخواست کرد در این مقطع زمانی بهترین زمان برای نهادینه کردن حکمروایی محلی و جایگاه‏های شوراها و مدیریت شهری می‏باشد و لذا خانواده شوراها و شهرداری‏ها می‏بایست در فرآیند تدوین و تصویب این لوایح مشارکت جدی داده بشوند.

سالاری با اعلام اینکه با توجه به حضور بیش از ۷۰ درصد از جمعیت کشور در شهرها و ضرورت برونسپاری تصدی‏گری‏ها به تشکلهای مردم نهاد در راستای تحقق سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و اصل ۴۴ قانون اساسی و چابک سازی دولت، ظرفیت مدیریت شهری شامل شوراها بعنوان پارلمان‏های محلی و شهرداریها بعنوان دولتهای محلی تنها ظرفیت موجود می‏باشد و امید داریم دولت و مجلس در روند بررسی لایحه مدیریت شهری رویکرد افزایش اختیارات شوراها و شهرداری‏ها را تقویت نمایند و حکمروایی محلی در کنار حکمروائی ملی ایجاد گردد.

بیش از ۷۰ درصد بودجه شهرداری تهران ناپایدار است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: یکی دیگر از مهمترین چالشهای اداره کلانشهرها عدم وجود اقتصاد پایدار است.

وی اضافه کرد از بودجه ۱۷ هزار و ۸۸۰  میلیاردتومانی شهرداری تهران در سال ۹۵ که البته با بودجه تبصره‏ها و سازمانها و شرکتها وابسته به شهرداری به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان می‏رسد بیش از ۷۰ درصد منابع درآمدی بودجه درآمد ناپایدار است و قسمت عمده این بودجه ناشی از اخذ عوارض ساخت و ساز و تغییرکاربری است.

آفت فروش املاک و اراضی شهرداری‏ها خطرناک تر از آفت تراکم فروشی

سالاری اعلام کرد: یکی از آفتهای جدی در رویکرد درآمدزایی شهرداری‏ها علاوه بر تراکم فروشی قانونی و یا غیر قانونی آفت ملک فروشی، زمین فروشی و مستغلات فروشی که جزء اموال ارزشمند شهرداری‏ها است می‏باشد. وی اضافه کرد یکی از راهکارهای اساسی و عملیاتی کسب درآمد پایدار در تمامی کشورهای توسعه یافته مشارکت دادن سرمایه گذاران بخش خصوصی در ساخت و سازهای املاک و اراضی شهرداری‏ها در راستای ایجاد مجموعه‌‏های خدمات‏‌رسانی اعم از تجاری، اداری، خدماتی، آموزشی  و تفریحی و پذیرایی است تا از محل اجاره ‏داری و برونسپاری بهره‏‌برداری این مجموعه‌‏ها بتوان شهرها را با بودجه پایدار اداره کرد.

وی اضافه کرد: در فرآیند تراکم فروشی خوشبختانه شورای شهر و شورای عالی شهرسازی و معماری نظارت خوبی را در راستای رعایت مفاد طرح جامع و تفصیلی داشته‏‌اند ولی در قبال فروش املاک و اراضی شهرداری وضعیت خطرناک‏تر است.

این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: متاسفانه طی یک دهه گذشته علاوه بر رویکرد درآمدزایی از قبال ساخت و ساز‏ها و تراکم فروشی اعم از فروش تراکم قانونی ناشی از طرح تفصیلی و یا غیرقانونی، فروش املاک و اراضی بزرگ مقیاس شهر تهران بوده است این درحالی است که از محل حفظ این املاک و اراضی و بهینه کردن آنها می‌‏شد برای همیشه شهر تهران را اداره کرد ولی متاسفانه دیده ‏بانهای شهری و شورای شهر تهران در دوره‌های گذشته غفلت‏‌کردند و بنده از ابتدای شروع بکار شورای چهارم شهر تهران بارها و بارها در نشستهای تخصصی و عمومی و فرآیند تصویب بودجه شهرداری تهران در این خصوص تذکر داده‌‏ام که امیدوارم به دغدغه عمومی تبدیل شود تا مابقی املاک و اراضی بزرگ مقیاس شهرداری تهران و سایر کلانشهرها حفظ شود.

تمایل عجیب شهرداران به پروژه‌‏های سخت افزاری و عمرانی برای جولان دادن سیاسی خطرناک است

سالاری از جمله مشکلات نحوه اداره شهرها و کلانشهرها را تمایل شهرداران صرفا به ورود به حوزه سخت افزاری و انجام پروژه‏های عمرانی همانند ساخت شبکه راه‏ها و اتوبان‏ها، پل‏ها و تونل‏ها و نظایر آن دانست چرا که اینگونه اقدامات ملموس و قابل مشاهده برابر عموم است.

وی گفت: قطعا انجام پروژه‌‏های حوزه سخت افزاری برای شهرها لازم است ولی همه صاحبنظران عرصه مدیریت شهری اعتقاد دارند ورود به حوزه‏‌های نرم‌‏افزاری همانند پرداختن به حوزه ایمنی شهر و احیاء و بهسازی بافتهای فرسوده، ساماندهی سیما و منظر شهری و صیانت و مرمت و بهره‏برداری از بناهای تاریخی و میراثی و طرحهای انظباط اجتماعی و سند توسعه محلات و مشارکت شهروندان و کنشگران مربوط در تصمیم‏‌گیری‏ها و تصمیم‌‏سازی‏ها ضرورت دارد.

بنا براعلام سایت شورای شهر، وی اضافه کرد: متاسفانه فضای فعالیت در شهرداری‏های کشور و بویژه کلانشهرها به محل جولانگاه‏های سیاسی تبدیل شده و به همین دلیل شهرداران تمایل به ورود به حوزه‏‌های سخت افزاری و ایجاد پروژه‌‏های عمرانی دارند که هم هزینه‏‌های کمرشکنی دارد و هم به میزان حوزه‏‌های نرم افزاری در ارتقاء کیفیت زندگی موثر نیستند.

این عضو شورای شهر تهران از جمله مهمترین اولویت شوراها و شهرداران تلاش آنان در جهت تعامل با دولت و مجلس به منظور تقویت قانونگذاری‏ها و احکام مربوط به مدیریت شهری در تصویب لایحه‏‌های جاری در دولت و مجلس دانست. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا