اجتماعی و فرهنگی

شهرداری‌ها باید به حقوق مردم احترام بگذارند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین   به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهور، الهام امین زاده که روز چهارشنبه در حاشیه نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ در پنل تخصصی حقوق شهروندی سخن می گفت، افزود: باید مفاهیم حقوق شهروندی بیش از پیش در جامعه ترویج شوند.

وی با طرح این سوال که تا به حال برای ترویج حقوق شهروندی چه کرده ایم، با اشاره به دستور رئیس جمهور برای تنظیم سند حقوق شهروندی  اظهار داشت: در حوزه شهروندی، یک بحث شهروند را داریم که حقوق و وظایفی دارد، یک مدیریت شهری داریم که در راس یک مجموعه سازمان یافته است، یک حقوق شهری داریم که رابطه شهروندان را با مدیران شهری تعریف می کند و یک حقوق شهروندی داریم. اینها اجزای موضوع حقوق شهروندی هستند.

امین زاده گفت: ما می خواهیم شهری داشته باشیم پویا که در آن فرصتهای رفاه و توسعه برای همه شهروندان فراهم باشد.

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه مشارکت مردم و تعامل با مردم مفاهیم محوری هستند که ما به دنبال آن هستیم، ادامه داد: مدیریت شهری باید انسان محور باشد چرا که اگر انسان محور نباشد نمی تواند برای شهروندان تعالی و رشد به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان ساخت: در حوزه حقوق شهروندی به طور کلی این انتظار می رود که آیا حقوق محور باید صحبت کنیم یا تعهد محور؟ قاعدتا همیشه گفته می شود که شهروند حق مدار است و دولت تعهدمدار. دولت تعهد دارد که حقوقی که شهروندان دارند را ادا کند و مردم هم حق دارند حقوق خود را مطالبه کنند.

امین زاده اضافه کرد: البته در بعضی مواقع نمی توانیم بگوییم که فقط شهروندان حق دارند. به عنوان مثال اگر شهروندان مشارکتی برای اجرای طرح های حفاظت از محیط زیست نداشته باشند، بکارگیری همه امکانات ، تجهیزات ، قانون و مقررات برای حفظ محیط زیست نیز نمی تواند نتیجه بخش باشد. بنابر این در اینجا با واژه تکلیف شهروندی هم مواجه می شویم. حقوق و تکالیف شهروندی با مشارکت فعال شهروندان می تواند نتیجه بخش باشد.

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به موضوع قواعد دادرسی عادلانه با طرح این سوال که آیا می توانیم شهروندان را بی دلیل از حقوق و آزادی هایشان محروم کرده یا این حقوق و آزادی ها را محدود کنیم؟ اظهار داشت: این امکانپذیر نیست. در حوزه مدیریت شهری ما قواعدی داریم که با دادرسی عادلانه می توانیم سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم.

امین زاده تصریح کرد: مسئولیت شهروندی اقتضا می کند که مردم نسبت به بخشنامه ها و قوانین جاری اطلاع داشته باشند. اگر در شهرداریها بخشنامه و قانونی وجود داشته باشد که شهروند از آن مطلع نشود و از حقوق خودش نتواند دفاع کند، این بخشنامه ها به هیچ دردی نمی خورد و فقط در میز مدیران باقی می ماند.

وی ادامه داد: حقوق سیاسی و مدنی در ازای خود تکالیفی هم دارند. وقتی حقی هست، تکلیفی هم وجود دارد و این حق و تکلیف، رابطه شهروندی را تعیین می کند. بنابر این چگونگی رابطه شهروندی در قوانین آمده است. اما آیا فقط در رابطه با حقوق شهروندی، شهرداری و شورای شهر مجری کار هستند؟

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی اظهار داشت: در رابطه با مسائل حقوق شهروندی، سیستم مدیریت شهری باید به گونه ای تنظیم شود که مشارکت شهروندان را در امور شهرها جلب کند. به هر میزان در برنامه ها ، مشارکت مردم در خدمتگزاری، برنامه ریزی، اجرا و نظارت وجود داشته باشد، مدیریت شهری می تواند در انرژی، هزینه و امکانات صرفه جویی کند. در غیر این صورت، اگر مدیر شهری همه امکانات را در اختیار خود بگیرد و بخواهد بدون مشارکت مردم همه این کارها را انجام دهد، روند آن هزینه بر خواهد بود و با امکانات زیاد به هدف لازم نیز نمی تواند دست پیدا کند.

امین زاده تصریح کرد: شوراهای اسلامی باید به این نکته توجه داشته باشند که مناسب است در هر پروژه عمرانی که پیشنهاد می دهند یک پیوست حقوق شهروندی هم در آن لحاظ شود.

وی  گفت: آماری اخیرا وزارت کشور و سازمان بهزیستی ارائه داده اند. معلولان، جانبازان قطع نخاع، سالمندان با کهولت سن بالا، نابینایان، بانوان باردار بخشی از جامعه ما هستند و باید ببینیم ما برای آنها چه کرده ایم تا برای حضور در اجتماع  با مشکل مواجه نشوند. آمارها نشان می دهد تهران در بین استانهای کشور یکی از نامطلوب ترین وضعیتها  برای توان خواهان و معلولان و استان یزد نیز  بهترین شرایط را دارد.

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به اینکه مبانی محکمی در قرآن، نهج البلاغه و سیره ائمه در خصوص احترام به حقوق شهروندی وجود دارد، خاطرنشان ساخت: باید در خصوص  فراهم نمودن  زمینه مشارکت شهروندان از طریق احیای محلات، وجود پیوست فرهنگی برای طرح های پیشنهادی شوراهای شهر ، مدیریت پسماند و تولید ثروت از زباله ها به عنوان طلای کثیف ، آموزشهای زیربنایی، ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی، فرهنگ سازی درباره مقررات راهنمایی و رانندگی، ساماندهی ترافیک و کارگاههای آموزشی در سطح محلات کار شود. مسئولان شهرداری وشوراها باید چهره به چهره با مردم در ارتباط باشند.

امین زاده گفت: بحث اصلاح الگوی مصرف، مدیریت مصرف انرژی، بحث پارکها و فضاهای شهری از دیگر مباحثی است که باید روی آنها کار شود. آیا واقعا پارکهای ما فضای تنش است؟ آیا فضای بی تفاوتی است و  یا فضای تعامل است. ما می خواهیم پارکها فضای تعامل باشند و شهروندان با هم در پارکها در تعامل باشند. امروز باغهای ایرانی الگوی پارکهای آمریکایی و اروپایی شده اند. چرا باغهای ایرانی فراموش شده اند؟

وی تاکید کرد: متاسفانه از دوره مشروطه الگوی غربی را در پارک هایمان اجرا کرده ایم که این خود یک فرهنگ بی تفاوتی و بیگانگی را به مردم تزریق می کند. آن باغهای ایرانی با رنگ و لعابهای بسیار زیبا، ملون و شفاف خیلی می تواند در روحیه شهروند ما اثر بگذارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا