سیاسیصفحه اصلی

رهبر انقلاب:جنایات غزه متوقف نشود، نمی‌توان جلوی مقاومت را گرفت

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی تاکید کردند اگر جنایات غزه متوقف نشود، نمی‌توان جلوی مقاومت را گرفت.

به گزارش شوراآنلاین، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور، خواستار یک جهش تازه و مبتکرانه علمی و ورود به فصل تازه‌ای از فعالیت‌های نوآورانه در مراکز و محیط‌های علمی-دانشگاهی شدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین در غزه، قطع ضروری بمباران‌ها را مورد تأکید قرار دادند و با اشاره به نقش ملموس آمریکایی‌ها در سیاست‌گذاری اقدامات صهیونیست‌ها، گفتند: ملت‌های مسلمان و حتی مردم غیرمسلمان جهان از جنایات جاری رژیم اشغالگر جداً عصبانی هستند و اگر این وحشی‌گری‌ها ادامه یابد، مسلمانان جهان و نیروهای مقاومت بی‌تاب می‌شوند و دیگر کسی نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد.

رهبر انقلاب، قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

ایشان با تأکید بر اینکه دولت غاصب صهیونیستی به علت این جنایات قطعاً باید محاکمه شود، دولت آمریکا را مسئول سیاست‌های رژیم غاصب دانستند و افزودند: بر اساس اطلاعات متعدد، سیاستگذار و تنظیم‌کننده سیاست جاریِ این روزهای رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها هستند و آمریکا در این قضیه مسئول است و باید مسئولیت خود را بشناسد.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه بمباران‌ها باید فوراً قطع شود، اجتماعات ملت‌های مسلمان در کشورهای اسلامی و حتی غیرمسلمانان در آمریکا و اروپا را نشانه عصبانیت جدی ملت‌ها از جنایات رژیم صهیونیستی برشمردند و گفتند: اگر این جنایات ادامه پیدا کند، مسلمانان و نیروهای مقاومت بی‌تاب می‌شوند و دیگر کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد. این واقعیت را باید بدانند و این توقع را مطرح نکنند که نگذارید فلان گروه فلان کار را انجام دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته رژیم صهیونیستی هر کاری بکند نمی‌تواند شکست مفتضحانه خود در این قضیه را جبران کند.

در ابتدای این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از سخنان ۷ نفر از نخبگان عرصه‌های خودرو، فناوری کوانتوم، کشاورزی، مبارزه با آلودگی هوا، عدالت اقتصادی-اجتماعی، طب سنتی و زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور، توجه مسئولان فعال و پیگیر قوه مجریه به نکات مورد نظر نخبگان و پیوند جامعه نخبگانی کشور با مدیران جوان سطوح مختلف دولت را ضروری خواندند.

ایشان با اشاره به آغاز یک جهش علمی و تحرک و جوشش پرثمر در محیط‌های دانشگاهی در حدود ۲ دهه قبل، گفتند: افزایش سرعت رشد علمی کشور و رسیدن آن به ۱۲ برابر متوسط سرعت رشد جهانی، از نتایج مبارک آن حرکت بود و اکنون نخبگان، دانشجویان و مراکز علمی-دانشگاهی کشور باید خود را برای یک خیز جدید و فصل تازه‌ای از تحرک مبتکرانه علمی آماده کنند.

رهبر انقلاب تحرک علمی برخی کشورهای منطقه را پس از مشاهده پیشرفت‌ علمی ایران یادآور شدند و افزودند: نباید به نتایج حرکت قبلی مغرور شویم و از مسابقه علمی جاری در دنیا عقب بمانیم؛ چرا که با وجود همه پیشرفت‌ها، هنوز از لحاظ دانش و علم عقب هستیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان امیرمومنان(ع) درباره قدرت علم، گفتند: «العلمُ سلطان»؛ بنابراین اگر بخواهیم کشور از آسیب‌های متعارف دنیا مصون بماند، باید برای پیشرفت‌های علمی به جد تلاش کنیم.

رهبر انقلاب سرمایه‌گذاری مادی دولت، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و «سرمایه‌گذاری محیط‌های علمی به معنای تلاش برای ابتکار، نوآوری و یافتن راه حل‌های میانبر حل مشکلات» را لازمه‌ حرکت جدید جامعه نخبگانی و علمی دانستند و گفتند: باید با استفاده از همراهی دولت و مسئولان و مدیران جوان کشور و همت همه نخبگان، این جهش جدید را محقق کنیم.

ایشان آینده کشور را روشن و امیدبخش خواندند اما افزودند: تجربه به ما می‌گوید باید از فرصت موجود کنونی حداکثر استفاده را بکنیم و با تکیه بر اراده و توان و زیرساخت‌های موجود در کشور، شیب صعودی پیش‌رو را با قوت پشت سر بگذاریم.

رهبر انقلاب نبود اراده، یأس و بی‌اعتمادی به توانایی خود را از جمله موانع پیشرفت هر ملت برشمردند و با اشاره به سخنان تحقیرآمیز یکی از نخست‌وزیران دوره طاغوت درباره ناتوانی ملت ایران در ساخت لولهنگ یا لوله آفتابه گِلی گفتند: در دوره طاغوت، همه عوامل عدم پیشرفت و ادامه عقب‌ماندگی جمع بود اما امروز به فضل الهی هم اراده و هم توان حرکت و پیشرفت علمی وجود دارد.

ایشان چند میلیون جوان دانش‌آموخته و دانشجو را ثروتی بزرگ و با ارزش خواندند و افزودند: بسیاری از این جوانان با انگیزه و با روحیه، پیشنهادهای با ارزشی برای حل مشکلات دارند.

رهبر انقلاب، خواستن و توانستن را دو واقعیت امروز کشور خواندند و افزودند: اگر مسئولان، مراکز علمی و نخبگان از این فرصت استفاده نکنند، به ایران و تاریخ کشور ظلم می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علم را مانند همه دارایی‌ها، مسئولیت‌آور دانستند و افزودند: هرکسی در هر دانشی نخبه می‌شود و به رتبه‌ای دست می‌یابد، هم از آن دانش و هم از اعتباری که به واسطه آن دانش در جامعه بدست می‌آورد، باید در جهت خدمت به مردم استفاده کند.

رهبر انقلاب با استناد به سخنانی از امیرمومنان(ع) مبنی بر تعهد علما و دانشمندان برای شناخت و دفاع از مظلوم در مقابل ظلم گفتند: واکنش در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، جزو مسئولیت‌هایی است که پرورگار بر عهده دانشمندان گذاشته است.

رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان با اشاره به تذکرات قبلی درباره اصلاح رویه مشروط بودن ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاهها به مقالات علمی، از استمرار این روند غیرمنطقی انتقاد کردند و گفتند: مقاله‌نویسی و انتشار تحقیقات و مقالات اِسنادی معتبر در مجلات و مراکز علمی دنیا و شرکت در مسابقه علمی جهان کار خوبی است که حتماً باید انجام بگیرد اما منوط کردن ارتقاء اعضای هیئت علمی به این موضوع، منطقی نیست.

ایشان افزودند: البته مقالات علمی خوب، مایه ارتقاء شهرت و اعتبار علمی کشور است که دستگاههای مدیریت علمی کشور باید برای این ارتقاء، راههای مناسبی پیدا کنند تا رتبه علمی کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی تنزّل پیدا نکند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه هدف اصلی از تولید مقالات علمی و پژوهشی و پایان‌نامه‌ها کمک به حل مسائل کشور باشد، افزودند: بهداشت و سلامت، مسکن، امنیت، تغذیه، خانواده، محیط زیست، اصلاح ساختارهای حکومتی و ارتباطات بین‌المللی از جمله مسائل کشور است که باید مقالات و پژوهش‌های علمی قوی دارای راه‌حل برای آنها تولید شود و در این زمینه نباید به کارهای روزنامه‌ای و یادداشت‌های باصطلاح ژورنالیستی اکتفا شود.

رهبر انقلاب در بیان نکته پایانی، به تبیین وظیفه مسئولان در قبال نخبگان پرداختند و گفتند: مسئولان کاری کنند که نخبه احساس مفید بودن بکند.

ایشان از جمله عوامل مهاجرت نخبگان را (که گاهی حرف‌های مبالغه‌آمیزی هم درباره آن مطرح می‌شود)، احساس بی‌فایدگی در نخبه دانستند و افزودند: «امکان اشتغال» و «امکان تداوم مطالعات و تحقیقات» دو توقع نخبه از دستگاه مدیریت کشور است که باید این دو امکان برای آنها فراهم شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان را از عوامل نشاط و پیشرفت اقتصادی و علمی کشور و در عین حال، ایجاد احساس مفید بودن در نخبگان خواندند و تأکید کردند: شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کنید که یکی از راههای تقویت، خودداری کامل دستگاهها و شرکت‌های دولتی از واردات و خرید محصولات خارجی است که مشابه آن را شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌کنند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب، هفت نفر از نخبگان حاضر در نشست آقایان و خانم‌ها:
•    سید مصطفی مهدوی؛ دکترای مهندسی هواوفضا از دانشگاه شریف و پژوهشگر صنایع خودرویی و ریلی
•    شکوفه احمدی؛ دانشجوی حقوق اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و برگزیده طرح بنیاد نخبگان
•    شهرام سلیمانی؛ دکترای فیزیک از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و عضو یک درصد دانشمندان پراستناد انجمن شیمی آمریکا
•    حامد رفیعی؛ عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران و مدیر اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان البرز
•    مریم زارع؛ عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر و برگزیده جایزه علمی بنیاد ملی نخبگان
•    محمدصادق عادل‌مهربان؛ دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشجوی برتر کشور در رشته طب سنتی
•    و سعید ودادی کلانتر؛ دکترای مدل‌سازی انرژی از دانشگاه تهران و مجری طرح‌های پژوهشی حوزه انرژی
به بیان  نکات، انتقادات و پیشنهادهای خود در این موضوعات پرداختند:
–    سازوکار نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه خودرو
–    بهبود اجرای سیاست‌های محرومیت زدایی از مناطق محروم
–    اهمیت سرمایه‌گذاری کشور در زمینه فناوری‌های راهبردی و اقتدارآفرین، نظیر فناوری‌های کوانتومی و صنعت تراشه
–    چالش‌های سیاست‌گذاری بخش کشاورزی و اصلاح روند مشارکت نهادهای علمی و عناصر دانشگاهی در این حوزه
–    به‌روزرسانی دستورکارهای حوزه مدیریت آلودگی هوا و اصلاح نظام توزیع یارانه‌های حوزه انرژی
–    اهمیت جایگاه جهانی طب سنتی و گیاهان دارویی، مزیت‌های نسبی ایران و بازار جهانی خدمات و محصولات این حوزه
–    و رشد فعال رابطه صنایع مادر و شرکت‌های دانش‌بنیان

همچنین در ابتدای این دیدار آقای دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تحول این بنیاد از یک نهاد صنفی به یک مرکز تأثیرگذار بر مسائل کشور در دولت سیزدهم، گزارشی درخصوص افزایش چشم‌انداز اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان، بازطراحی ستادهای توسعه فناوری، اجرای الگوی کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان، ضرورت اجرای پروژه‌های عظیم پیشران با بکارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان و هدف‌گذاری برای ایجاد بانک اقتصاد دانش‌بنیان برمبنای سرمایه‌های شرکت‌های این حوزه، بیان کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا