شورای شهر

عدم تجانس مگامال‌ با ساختار فرهنگی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  محمد مهدی فتوره چی، در یک برنامه رادیویی درخصوص وضعیت مگامال ها در شهر تهران درباره نسبت مگامال ها با مدیریت شهری نیز گفت: به طور تصادفی درگیر مسائل یکی از این مگامال ها شدم که دچار مشکلات بزرگی شده است . دو جلسه با ساکنان محله پیامبر داشتیم که هنجارشکنی دهه هشتادی ها در آنجا اتفاق افتاد.

فتوره چی درباره تعداد مگامال ها در سطح کشور عنوان کرد: ۲۸۰ مورد مگامال در سطح کشور داریم که در کمال تعجب شهر تهران مقام دوم را دارد و شهر مشهد ۱۳۰ مگامال دارد و در مرتبه نخست قرار دارد.
وی در پایان گفت: به نظر می رسد که غرب تهران مشتریان این مگامال ها هستند. متأسفانه به رغم اینکه پروژه های شهری باید دارای پیوست فرهنگی باشند اما این مسأله بیشتر در مجتمع های وابسته به شهرداری رعایت شده است و به دلیل موازنه قدرت سرمایه دارانی که مستقل کار می کنند، توجه چندانی به عناصر فرهنگی ندارند.

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهرتهران عنوان کرد: رشد قابل توجهی در مگامال ها رخ داده و مجوزهای ساخت آن‌ها به سال های دور باز می گردد و هنگامی که پا به عرصه وجود می گذارند با مسائل مربوط به آن ها روبرو می شویم. این فروشگاه ها با نام های مختلف کار خود را شروع کردند اما کلمه مال به همه آن ها اطلاق نمی شود. ۱۰۰ درصد از منظر شهرسازی نکاتی در مورد فضای کالبدی و خدماتی و سبک فعالیتشان وجود دارد.

شاکری با ابراز تأسف بیان کرد: ظاهرا ساده ترین کار کپی کردن است و شاید معماران شهرساز بنیادی ترین عنصر این تحول هستند. ما در طراحی بافت ها، پیاده روها و ایجاد مراکز جدید و راسته ها با این مشکل برخورد می کنیم که طراحی ها معطوف به نیازها و ارزش های شهر ما نیست.
وی افزود: اعتقاد ما براین است کسی که از درون شهر می گذرد تمام عناصر شهرسازی بر سبک زندگی او تأثیر می گذارد. عناصر شهری باید در جهت تقویت باور شهروندان و آرامش تهران باشد. ما نیازمند پیوست فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستیم که هرکدام به اندازه خود کارکرد داشته باشند.

شاکری توضیح داد: باید دانشگاه ها و مراکز آموزش و تربیت نیروی انسانی روی این مسأله سرمایه گذاری کنند و مدیران ما صبر و حوصله داشته باشند تا عناصر ایده آفرین به منصه ظهور برسد. ما در برنامه ۵ ساله شهرداری این پنج پیوست را داشتیم اما کمتر به آن توجه کردیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا