شورای شهر

مصائب مناطق ۱۷ و ۱۸ از زبان مدیرعامل راه آهن

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در دویست و هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درباره بررسی مسائل مربوط به عبور خطوط راه‌آهن در منطقه ۱۷ و ۱۸ شهر تهران اظهار داشت: به جای پیغام‌های رسانه‌ای در شورا آمده‌ایم تا مشکلات زیرزمینی شدن راه‌آهن تهران ـ‌ تبریز را مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اشاره به معضلاتی که در مناطق ۱۷ و ۱۸ در خصوص راه‌آهن تهران ـ تبریز ایجاد شده است،‌ گفت: هیچکدام نباید فقط به دنبال اهداف سازمانی خود باشیم و اهداف ما باید در جهت خدمت به مردم باشد.

پورسیدآقایی به خطوط راه‌آهن شهرهای توسعه‌یافته و پیشرفته از جمله لندن و توکیو اشاره کرد و گفت:‌ خطوط راه‌آهن در این شهرها از مناطق تجاری و مسکونی شهر  و یا بعضاً از مرکز شهر عبور می‌کنند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: سال‌های گذشته ایستگاه راه‌آهن شهر قم به طول ۱۷ کیلومتر به شهر منتقل شد که موجی از اعتراضات مردم را به همراه داشت و چون در ایستگاه محمدیه پیاده می‌شدند و ۱۷ کیلومتر مسافت را طی می‌کردند،‌ تا به حرم برسند در دو سال گذشته با هماهنگی به وجود آمده ایستگاه به محل قبل جابه‌جا شد.

وی بیان داشت: ما در حال حاضر می‌توانیم ایستگاه جدید راه‌آهن را در شهرری بسازیم و خط یک و ۶ مترو را به این خطوط متصل کنیم.

پورسیدآقایی بیان داشت:‌ تیم‌های بررسی نیز برای ایجاد خط‌ راه‌آهن میدان آزادی مشخص شده‌اند و ایستگاه مشترک با خط ۴ مترو نیز در میدان آزادی احداث می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به ساخت خطوط راه‌آهن سریع‌السیر به مرکز شهر اشاره کرد و گفت:‌ خط راه‌آهن تهران ـ‌ اصفهان را طی ۴ سال آینده به اتمام و بهره‌برداری می‌رسانیم که در این خط در دو ساعت مسیر طی می‌شود.

وی به ساخت ایستگاه راه‌آهن عباس‌آباد اشاره کرد و گفت:‌ برای قطارهای سریع‌السیر نیاز به احداث ایستگاه راه‌آهن در اراضی عباس‌آباد است.

پورسیدآقایی به معضلات مناطق ۱۷ و ۱۸ به دلیل وجود راه‌آهن اشاره کرد و گفت: زیرزمینی کردن خط تهران ـ‌ تبریز در این مناطق کاری غیر کارشناسی بود،‌ اما به دلیل ساخت تونل هزینه‌ای بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۳، داشت که به قیمت روز این هزینه‌ها ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: برای رفاه شهروندان تقاطع‌ها و دسترسی‌های محلی ایجاد شده است و ساخت دیواره‌های صوتی را نیز در برنامه داریم ولی متأسفانه سیستم‌های اطفاء حریق و چراغ‌ها هنوز اجرایی نشده است.

وی گفت: از اوایل سال ۹۳،‌ تونل خط تهران ـ تبریز را به بهره‌برداری رساندیم و ۲۶ هکتار فضای آزاد شده در روی سطح زمین ایجاد شده است.

پورسیدآقایی گفت: در جلسه‌ای که با اعضای شورای شهر و شهردار تهران داشته‌ایم، مقرر شد شهرداری متولی این زمین‌ها شود و فضاهای فرهنگی و همینطور فضای سبز در این منطقه ایجاد شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ در آن جلسه مقرر شد کل اراضی خط راه‌آهن در اختیار شهرداری تهران قرار بگیرد و قیمت‌گذاری لازم درباره این زمین‌ها انجام شود و در اواخر سال ۹۳، قراردادی مابین شرکت راه‌آهن و شهرداری تهران صورت گرفت و راه‌آهن نیز به شهرداری تهران اجازه داد و در این مسیر که از زیر آن قطار می‌گذرد، شهرداری دسترسی‌هایی را برای مردم ایجاد و برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد فضای سبز انجام شود.

وی به معضلات اهالی منطقه ۱۷ و ۱۸ در حاشیه راه‌آهن اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر کابل‌های داخل تونل و همین طور لایه‌های آلومینیومی به سرقت می‌رود و علی‌رغم معضلات اجتماعی ایمنی لازم نیز وجود ندارد.

پورسیدآقایی با تأکید بر اینکه راه‌آهن حدود یکسال است که پیگیر مصوبه اخیر درباره مشکلات مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران است، گفت:‌ راه‌آهن به وظایف خود عمل کرده است، ولی شهرداری هنوز تعیین تکلیف لازم را انجام نداده است. تونل عبور قطار دو طبقه است و ۷۵ هزار مترمربع نیز فضای پارکینگ تعبیه شده که با توجه به کمبود پارکینگ در مناطق ۱۷ و ۱۸ می‌تواند مثمرثمر باشد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: مجموعه راه‌آهن تا کنون ۲۴ میلیارد تومان برای تونل‌های عبور قطار در منطقه ۱۷ و ۱۸ پرداخت کرده است، ۲۰ میلیارد تومان بدهی دارد و برای تأسیسات تونل و سیستم‌های ایمنی ۲۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است و در مجموع همراه با سایر اقدامات ۷۵۰ میلیارد تومان برای احداث این تونل‌ها اختصاص داده شده است.

وی تأکید کرد:‌ از مرداد پارسال تا به امسال دنبال وقت برای راهبردهای کارشناسی با شهرداری هستیم ولی به دلیل مشغله‌های شهرداری نتوانسته‌‌ایم به این فرصت برسیم ولی لازم است عزم جدی داشته باشیم تا مشکلات اهالی منطقه ۱۷ و ۱۸ حل شود و به جای پیغام‌های رسانه‌ای حل مشکلات در دستور کار باشد.

*استفاده از قطارهای برقی در راه‌آهن

در ادامه این جلسه، مهدی چمران پس از سخنان پورسیدآقایی اظهار داشت: با اجرای تونل قطار تهران ـ تبریز مردم منطقه ۱۷ با مشکلاتی مواجه شده‌اند که باید نسبت به حل این معضلات هر چه سریعتر اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه قطارهای برقی به جای قطارهای دیزلی باید استفاده شود، گفت: استفاده از این قطارها به صرفه‌تر است و برای شهر نیز آلایندگی به بار نخواهد آورد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: فن‌های نصب شده در داخل تونل‌های راه‌آهن صدای زیادی دارد و اهالی را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن