استان

جزئیات آتش سوزی مهیب در مشهد/آمار مصدومان و خسارات

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین آتش‌سوزی برج سلمان مشهد قبل از ساعت ۲۰ شروع شد و به‌ سرعت پیشروی کرد.

در همان دقایق اولیه بیش از ۵۰ آتش‌نشان در محل وقوع حادثه شروع به عملیات اطفا کردند.

شهردار و فرماندار مشهد و برخی دیگر از مسؤولین خود را به محل حادثه رساندند تا از نزدیک بر روند اطفای حریق نظارت داشته باشند.

آتش‌نشانی از مردم خواست تا مسیرهای منتهی به این برج را تخلیه کنند تا روند عملیات اطفای حریق با سرعت بیشتری انجام شود.

 

صدای انفجار خودروها از پارکینگ برج به گوش می‌رسد

جلایی کارشناس روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد در خصوص آتش‌سوزی برج سلمان گفت: این حریق که قبل از ساعت ۲۰ امشب آغاز شده تاکنون (ساعت ۲۲) مهار نشده و آتش در حال پیشروی است.

وی با بیان اینکه تمام برج ۱۷ طبقه سلمان در آتش می‌سوزد از اعزام کلیه نیروهای امدادی و آتش‌نشانی شهر به محل حادثه خبر داد.

کارشناس روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد با تأکید بر اینکه برج به‌طور کامل تخلیه‌ شده و منطقه اطراف آن برای جلوگیری از سرایت آتش حصارکشی شده است، گفت: هنوز کسی موفق به ورود به برج نشده و امکان سرایت آتش به ساختمان‌های اطراف وجود دارد.

آتش‌سوزی برج سلمان واقع در خیابان راهنمایی مشهد به‌قدری است که از دورترین خیابان‌ها نیز با چشم غیرمسلح قابل‌ رؤیت است.

به گفته شاهدان حادثه، پیش از زبانه کشیدن آتش، صدای انفجار خودروهای داخل پارکینگ مردم را از برج فراری داده بود.

گفتنی است بر اثر سرایت آتش به پارکینگ مجتمع سلمان مشهد صدای انفجار خودروها به گوش می‌رسد.

به دنبال گستردگی حریق برج سلمان، شهردار مشهد محل حادثه را ترک کرد تا در ستاد بحران شهرداری حضور یابد.

در همان ساعات اولیه وقوع حادثه، بازار شایعات در فضای مجازی مثل همیشه داغ شد تا جایی که وقوع حادثه به اقدامات تروریستی مربوط شد.

 

هرگونه احتمال بمب‌گذاری در برج سلمان را تکذیب می‌کنیم/ علت آتش‌سوزی اتصال شبکه برق بود

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با تکذیب هرگونه بمب‌گذاری در برج ۱۷ طبقه سلمان، علت آتش‌سوزی را اتصال شبکه برق این برج اعلام کرد.

 سردار بهمن امیری‌مقدم با بیان اینکه به‌ هیچ‌وجه شایعه بمب‌گذاری در برج سلمان صحت ندارد، گفت: این مسأله صرفاً یک شایعه است و بنا بر گزارش‌های واصله آتش‌نشانی، علت حریق گسترده در برج سلمان اتصالی شبکه برق این برج بوده است.

وی با بیان اینکه شروع آتش‌سوزی به‌گونه‌ای بوده که مردم متوجه گسترش آتش در طبقات بالایی برج نشده بودند، افزود: به همین علت در تخلیه برج کمی تعلل صورت گرفت اما پس گذشت زمانی اندک برج کاملاً تخلیه شد.

 

آتش از ساختمان مجاور برج شروع شد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد با حضور در جمع خبرنگاران در محل حادثه آتش‌سوزی برج سلمان گفت: تا به‌حال گزارشی مبنی بر اینکه در آتش‌سوزی برج سلمان کسی کشته و یا مجروح و حتی محبوس شده باشد دریافت نکرده‌ایم فقط تاکنون تعدادی از آتش‌نشانان ما دچار دودگرفتگی شده‌اند.

حسن جعفری ادامه داد: گزارش‌های اولیه حاکی از این است که حریق از پشت‌بام ساختمان مجاور برج سلمان شروع‌ شده و سپس آتش به این برج سرایت کرده است و با توجه به ضد اشتعال نبودن نمای ساختمان و نوع جنس آن این حریق به‌سرعت رشد کرد و کل برج را در برگرفت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد همچنین گفت: که در حال حاضر بیش از ۶۰ آتش‌نشان در حال اطفای حریق هستند.

جعفری همچنین تأکید کرد: این حادثه به‌هیچ‌عنوان تروریستی نبوده و همان‌طور که گفتم حریق از پشت‌بام ساختمان مجاور شروع شد و به بدنه برج سلمان سرایت کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز حریق به‌طور کامل مهار نشده (ساعت ۲۳) و همکاران در حال لکه‌گیری هستند.


 


جنس نمای بیرونی برج سلمان عامل ادامه‌دار بودن حریق

سید مجتبی احمدی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به فراخوانی که صورت گرفت بلافاصله تیم اتوبوس آمبولانس، ۵ تیم ارزیابی و تجسس و ۷ تیم لجستیک به محل سانحه آتش‌سوزی برج سلمان اعزام کردیم.

وی افزود: همچنین یک تانکر آب در محل مستقرشده است و در حال آماده‌سازی تانکر آب پشتیبانی می‌باشیم، درمجموع ۳۵ نفر از مجموعه جمعیت هلال‌احمر در کنار عزیزان آتش‌نشان حاضر در محل حادثه حضور داشتند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی با اشاره به آخرین جزئیات روند حادثه، تصریح کرد: به دلیل وجود مواد قابل اشتعال در داخل برج و نما طبق آخرین اطلاعات مجدداً حریق شدت یافته است (ساعت ۲۳:۰۸) و این افزایش و فروکش شعله آتش در حادثه طبیعتاً وجود دارد و همکاران در حال مهار آن هستند.

 

اعمال محدودیت ترافیکی در مسیرهای منتهی به خیابان محل حادثه

حمیدرضا گرایلی فرمانده پلیس راهور خراسان رضوی بابیان اینکه تمامی مسیرهای منتهی به خیابان راهنمایی توسط پلیس راهور مسدود شده است، گفت: در خیابان‌های کلاهدوز، آبکوه، فلسطین و احمدآباد از رفت‌وآمد مردم جلوگیری و خیابان برای عبور ماشین‌های امدادی ایزوله شده بود؛ لذا از مردم خواستیم برای تردد مسیرهای جایگزین انتخاب کنند.

آمار ضدونقیض از تعداد مصدومان حادثه

در حالی‌ که برخی رسانه از تعداد بالای مصدومان این حادثه خبر دادند شهرام طاهرزاده مدیر روابط عمومی اورژانس مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد از انتقال تنها مصدوم آتش‌سوزی برج سلمان به بیمارستان خبر داد.

وی بابیان اینکه آتش‌سوزی برج سلمان تنها یک مصدوم جدی داشت، گفت: مصدوم براثر سوختگی آسیب‌دیده بود که به بیمارستان امام رضا‌(ع) انتقال داده شد.

وی تصریح کرد: البته چند نفر نیز در محل به‌صورت سرپایی مداوا شدند.

جلایی، کارشناس روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد نیز از دودگرفتگی ۳ آتش‌نشان در این حریق و انتقال آن‌ها به بیمارستان امام رضا‌(ع) خبر داد.

پس از تلاش ۴ ساعته حریق برج سلمان مشهد به‌طور کامل خاموش شد

آتش‌سوزی برج ۱۷ طبقه سلمان مشهد که از ساعت ۱۹ و ۵۵ دقیقه آغازشده بود، پس از حدود ۴ ساعت و با تلاش بی‌وقفه حدود ۱۰۰ نفر از عوامل آتش‌نشانی مشهد خاموش شد.

عملیات سخت و پیچیده اطفای حریق برج ۱۷ طبقه سلمان مشهد با همکاری همه‌جانبه و حضور عوامل اورژانس، هلال‌احمر، پلیس، بسیج، بخش‌های مختلف شهرداری مشهد به‌ویژه مدیریت بحران، مدیریت بحران فرمانداری مشهد و استانداری خراسان رضوی پس از حدود ۴ ساعت با تلاش فراوان با موفقیت به پایان رسید.

تحقیقات درباره علل و عوامل این آتش‌سوزی گسترده توسط مراجع ذی‌صلاح در حال انجام است که پس اعلام رسمی منتشر خواهد شد.

 

اگرچه که این حادثه بزرگ و مهیب با تلاش بی‌وقفه همه متولیان و دستگاه‌های ذی‌ربط با موفقیت به پایان رسید اما آنچه بیش‌ازپیش موردتوجه قرا می‌گیرد پیگیری علل و عوامل وقوع این حادثه و همچنین مدیریت افکار و رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی در تحلیل این‌گونه وقایع و مخابره جزئیات واقعی و موثق اخبار در شرایط بحرانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا