اجتماعی و فرهنگی

عزم جدی باکو برای احداث خط آهن رشت – آستارا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محسن پاک‌آیین  در تهران گفت که در ارتباط با تکمیل خط آهن رشت – آستارا، ایران و آذربایجان عزم جدی دارند و کشورهایی مثل روسیه، چک و مجارستان اظهار علاقه کرده‌اند که در این پروژه سهیم شوند.

وی ادامه داد: مذاکرات پیرامون مشارکت ۵۰۰ میلیون دلاری جمهوری آذربایجان در پروژه خط آهن رشت – آستارا ادامه دارد و در واقع جمهوری آذربایجان بصورت مشارکت مالی در این پروژه شرکت خواهد داشت.

سفیر کشورمان گفت: اینکه این رقم به صورت فاینانس مستقیم یا مشارکت یا سرمایه‌گذاری مستقیم یا اعتبار باشد، قرار است در کارگروهی که بین دو کشور تشکیل شده، مذاکره شود و ظرف یکی دو هفته آینده کارگروه ایران به باکو سفر خواهد کرد.

پاک‌آیین در ادامه با بیان اینکه آذربایجان احداث بخش خود را از آستارای آذربایجان به آستارای ایران آغاز کرده است، افزود: این بخش تا پایان ۲۰۱۶ تمام می‌شود. بعد از این اقدام حمل‌ونقل ترکیبی آغاز می‌شود. بدین ترتیب که برای نمونه کالای هند از طریق دریا به بندرعباس، از طریق ریل به رشت و از آنجا زمینی به آستارا و از آستارای آذربایجان به صورت ریلی به روسیه و دیگر کشورها می‌رود.

وی ادامه داد: بصورت موازی، خط آهن رشت – آستارا هم در حال تکمیل است و خط آهن قزوین به رشت هم مراحل پایانی خود را می‌گذراند و ۷ درصد آن باقی مانده است و امیدوارم تا پایان سال ۲۰۱۸ کلاً راه‌آهن کریدور شمالی آغاز به‌کار کند.

پاک‌آیین همچنین درباره توافقنامه میان دو کشور برای احداث کارخانه تولید ماشین در آذربایجان گفت: در حال حاضر مهندسین ایران خودرو در باکو هستند تا با طرف آذربایجانی مذاکره کنند. نگاه دو کشور صادرات به کشورهای ثالث در منطقه است. وقتی کارخانه مشترک در آذربایجان احداث شود، صادرات محصولات به کشورهای منطقه هم انجام خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا