اجتماعی و فرهنگی

پیکر عباس کیارستمی به ایران برگشت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین عباس کیارستمی که ۱۴ تیر ماه در پاریس از دنیا رفت، پیکرش شامگاه ۱۸ تیر ماه با همراهی سینماگرانی چون رضا میرکریمی و سیف‌الله صمدیان و فرزندان این هنرمند فقید از پاریس به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران رسید.

جمعی از سینماگران برای استقبال از پیکر کیارستمی در فرودگاه حاضر هستند.

کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما که اجرای این برنامه را برعهده داشت پس از انتقال پیکر عباس کیارستمی به سالن VIP فرودگاه امام خمینی (ره) در سخنانی خطاب به پیکر این هنرمند گفت: آقای کیارستمی ما بارها شما را دعوت کردیم تا به روی سن بیایید. این برنامه تلخ‌ترین اجرای من است.

او سپس از حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی درخواست کرد تا سخنانی را مطرح کند.

ایوبی از حضور هنرمندان در این برنامه قدردانی کرد و گفت: در این لحظات سخت و تلخ از همه کسانی که همکاری کردند تا کیارستمی، مردی که بهترین تصویر را از مردم ایران عرضه کرد، این‌گونه استقبال شود قدردانی می کنم.

او همچنین از تشریفات فرودگاه نیز قدردانی کرد.

ایوبی سپس خطاب به هنرمندان حاضران گفت: ما و شما گوهری قیمتی را به خاک خواهیم سپرد. جهان قدر او را می‌شناسد. عباس کیارستمی از مرگ نمی‌ترسید و بسیار نگران کارهای ناتمامش بود.

او با اشاره به خصوصیت‌های کارگردان خانه دوست کجاست ادامه داد: عباس کیارستمی پرکارترین مردی بود که در عمرم دیدم. ما به آقای کیارستمی قول می دهیم که کارهایش بر زمین نماند. جوان‌های مکتب کیارستمی در دنیا راه تو را ادامه خواهند داد، همه گواهی می‌دهیم با صبوری و حوصله و متانت و احترام رسالتش را به بهترین نحو انجام دهیم.

در مراسم استقبال از پیکر عباس کیارستمی که جمع زیادی از هنرمندان همچون اصغر فرهادی، داریوش مهرجویی، بهمن فرمان آرا، مسعود کیمیایی، فرشته طائرپور، رخشان بنی اعتماد، ابراهیم فروزش، حبیب احمدزاده، عبدالحسن برزیده، مهتاب کرامتی، محمد اطبایی، فرهاد توحیدی، شهاب حسینی، حمید فرخ نژاد و … حضور داشتند و سید محمد بهشتی و علیرضا رضا داد از مدیران حاضر در برنامه بودند.

در ادامه این مراسم که خانواده عباس کیارستمی نیز حضور داشتند رضا میرکریمی در سخنانی گفت: من واقعا آمادگی صحبت ندارم. این چند روز را سعی کردم واژه خداحافظ را به کار نبرم. سختم بود. حالا می‌گویم سلام استاد خوش آمدی به وطن و این سلام را بگذارید به حساب خوش‌آمدگویی‌هایی که تا حالا گفته نشده است.

این کارگردان ادامه داد: عباس کیارستمی خسته نمی‌شد. مرد خستگی ناپذیری بود در زمینه کار و اگر خسته شد فقط به خاطر بیماری بود.

میرکریمی در ادامه با اشاره به عکس‌العمل و واکنش مردم طی روزهای گذشته پس از درگذشت عباس کیارستمی گفت: عکس‌العمل‌ها نشان داد که مردم وقتی با مردی که برایشان در دنیا آبرو خریده است مواجه می‌شوند، دوست دارند از او قدردانی کنند.

او ادامه داد: ما این سوال را در چند روز گذشته چندین بار از خود پرسیده‌ایم که آیا همه مردم از قشرهای مختلف که به درگذشت عباس کیارستمی واکنش نشان داده‌اند و قدرشناس او هستند، همه فیلم‌های کیارستمی را دیده‌اند؟! اما قطعا به خاطر آبرویی که در دنیا برای آن‌ها خرید قدرشناس او هستند.

سپس پیکر عباس کیارستمی با همراهی خانواده‌اش و هنرمندان تا آمبولانس بدرقه شد.

کارگردان «خانه دوست کجاست؟» که برای ادامه درمان بیماری خود به فرانسه سفر کرده بود، در سن ۷۶ سالگی و در ماه تولدش درگذشت.

این کارگردان سرشناس سینمای ایران و هنرمند عکاس که از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود و در ماه‌های اخیر هم چندین بار به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام بنا به تصمیم خودش ۸ تیر ماه برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت.

عباس کیارستمی در هفتم اردیبهشت هنگام ترخیص از بیمارستان در آخرین گفت‌وگویش با ایسنا اظهار کرد: من امروز از بیمارستان مرخص می‌شوم، اما این مرخصی به معنای بهبودی کامل نیست. ۵۰ روز در بیمارستان بوده‌ام و امیدوارم بتوانم پروسه بهبودی‌ام را در خانه ادامه دهم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی به تازگی در پی برخی نقطه‌نظرات و انتقادات درباره‌ی مراحل درمان کیارستمی، طی نامه‌ای به معاون و دادستان انتظامی نظام پزشکی برای پیگیری و رسیدگی به پرونده پزشکی این هنرمند دستور داد.

کیارستمی در کارنامه‌ی فیلم‌سازی‌اش ساخت فیلم‌های کوتاه «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «دو راه حل برای یک مساله» و .. و فیلم‌های بلند «گزارش» ۱۳۵۶، «اولی‌ها» ۱۳۶۲، «خانه‌ی دوست کجاست؟» ۱۳۶۵، «مشق شب» ۱۳۶۶، «کلوزآپ، نمای نزدیک» ۱۳۶۸، «زندگی و دیگر هیچ» ۱۳۷۰، «زیر درختان زیتون» ۱۳۷۳، «طعم گیلاس» ۱۳۷۶، «باد ما را خواهد برد» ۱۳۷۷، «ABC آفریقا» ۱۳۷۹ را دارد.

آیین بدرقه پیکر عباس کیارستمی یکشنبه ۲۰ تیر ماه از مقابل ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در خیابان حجاب ساعت ۸:۳۰ برای خاکسپاری به سمت لواسان برگزار خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا