اجتماعی و فرهنگی

قطاب «ملی» شد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محسن ذاکری نیا – معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در این باره اظهار داشت: قُطّاب از جمله شیرینی‌های معروف و یکی از سوغات مهم یزد به شمار می‌رود.

ذاکری نیا ادامه داد: این محصول به دلیل وجود مغز بادام و هل ارزش غذایی مناسبی دارد و طعم بسیار عالی قطاب، آن را از دیگر شیرینی‌ها متمایز کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: قطاب یکی از شیرینی‌های شهر یزد است که به عنوان یک محصول اقتصادی با بازدهی نسبتاً زیادی مطرح است و هزاران نفر در زمینه این محصول امرار معاش می‌کنند. از طرفی با توجه به اینکه قطاب از شیرینی‌های بادوام در برابر هوای آزاد به حساب می‌آید بیشتر در مراسم جشن و شادی و دید و بازدیدهای زیارتی مورد استفاده و تعارف قرار می‌گیرد، البته پر رنگ بودن آن در بخش سوغات یزد از دیگر ویژگی‌های آن است.

این مقام مسئول در خصوص تاریخچه این شیرینی تصریح کرد: اگرچه تاریخچه تولید شیرینی به قبل از اسلام باز می‌گردد و قطعاً یزد نیز به عنوان یکی از مراکز مهم جمعیتی فلات ایران از این تاریخ بی‌بهره نبوده ولی مستندات موجود در خصوص این شیرینی کم نظیر یزدی مربوط به اواخر قاجار است.

به گزارش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد – تاکنون چهل و هفت پرونده در حوزه ثبت آثار ناملموس در استان یزد به ثبت رسیده که از نظر تعداد پرونده‌های ثبت ناملموس در سال نود و چهار، استان یزد رتبه اول را در سطح کشور کسب کرده است. همچنین تنها خانواده ای که در گذشته به عنوان شاخص شیرینی سازی در این نوع معروف بوده خانواده شب پرساز بوده که در حال حاضر به متوسلیان شهرت دارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا