مدیریت شهری

تعیین تکلیف حریم شهر آفتاب

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حسن خانلری  گفت: در بازدید های دوره ای که از حریم منطقه ۱۹ داشتیم در جریان  مسایل و مشکلات روستاهای صالح آباد و رسالت  قرار گرفتیم.

وی با شاره به اینکه هرچند بخشدار این بخش در روستاهای صالح آباد و رسالت اقدام به صدور مجوز ساخت و ساز براساس طرح هادی می‌کند، اما شاهد آن هستیم که مستحدثاتی بر خلاف ضوابط طرح هادی در این روستاها ساخته شده است که این اقدامات از دید شهرداری تخلف است.

خانلری در ادامه گفت: بخشداری پس از بروز تخلف و احداث بنای غیر مجاز از شهرداری می‌خواهد که در خصوص رفع اثر از تخلف صورت گرفته اقدام نماید  و نظر ما بر این است که تعدد مدیریت در این حوزه فضا را جهت سوء استفاده افراد فرصت طلب ایجاد می کند و بهینه آن است مداخله شهرداری از زمان صدور مجوز تا صدور پایان کار و اعمال نظارت های میدانی انجام گیرد و در این فرایند می توان انتظار داشت  ساختمان ها منطبق با جواز احداث شود و تخلفات ساختمانی به حداقل ممکن برسد .
مدیر کل حریم شهر تهران با اشاره به تشکیل اولین جلسه کارگروه تعیین تکلیف مدیریت یکپارچه حریم در این  محدوده گفت: با حضور دستگاه های متولی مقرر شد تا پیش نویس توافق نامه مدیریت یکپارچه با تعیین وظایف هر دستگاه مشخص شود تا در جلسات بعدی این کارگروه ، مسایل پیگیری شود و نحوه ارایه خدمات ، صدور پروانه و نظارت ها مشخص شود.   
وی افزود: اگر قرار بر مداخله شهرداری  در این روستاها باشد ، باید همچون نقاط جمعیتی با آنها برخورد گردد .  در شرایط کنونی و با توجه به حضور دهیاری و بخشداری در این روستاها ،  شهرداری متولی حریم روستاها خواهد  بود .  به واقع باید گفت تعارضات قانونی حاکم بر حریم شهر تهران اعمال مدیریت یکپارچه در حریم را با مشکلاتی مواجه نموده است . چراکه برخی اختیارات از صفر تا صد به دهیاری و بخشداری واگذار شده و در عین حال انتظارت از شهرداری ها نیز به قوه خود باقی است.
بنابراین گزارش، در بخش دیگری از این نشست که به بررسی موضوعات مربوط به مجموعه فرهنگی مذهبی آفتاب اختصاص داشت، خانلری با تاکید بر پیگیری مسایل و موضوعات این مجموعه  به عنوان پهنه ای دارای ویژگی های خاص گفت : در سال ۸۱  دبیر خانه شورای عالی شهرسازی مصوبه آن را به تصویب رسانده و در سال ۹۳  این شورا با ارایه مصوبه دوم موضوعات و مسایل این مجموعه را تفصیل کرده است .در حقیقت مجموعه فرهنگی مذهبی آفتاب دارای  مدیریت شهری است که برای شهر در حوزه های در آمدی ، املاک و حقوقی و سایر موارد  تصمیم گیری می کند .
 خانلری  در ادامه افزود:  شهرداری معتقد است اگر مجموعه فرهنگی مذهبی آفتاب دارای طرح و تشکیلات  و سیاست گذاری و طرح جامع  مصوب است باید آن مجموعه نیز پاسخگو مسائل آن باشند که این پاسخگویی شامل حریم مجموعه فرهنگی مذهبی آفتاب نیز می باشد. اما اگر حریم شهر آفتاب جزو شهرداری تهران است  شهرداری به محدوده تعریف شده ورود کرده و اقدامات خود را انجام می دهد و پاسخگو هم باید باشد.
وی افزود :  در حقیقت شهر آفتاب یک شهر مستقل است، اما در مسایل حریم و کنترل ساخت و ساز ، به دلیل همجواری  با حریم شهر تهران ، شهرداری تهران را در بخش حریم آن مسئول دانسته و پاسخگوی مسائل مربوطه می‌دانند .
  مدیر کل حریم شهرداری تهران گفت:  در بحث شهر آفتاب ما منتظر مشخص شدن وظایف شهرداری هستیم  تا بتوانیم بر اساس مسئولیت خود پاسخگو باشیم .  طبق قوانین مصرح ، شهرداری در جایی که در آمد دارد باید خدمات ارایه دهد .  
 مدیر کل حریم شهر تهران افزود: به منظور مشخص شدن محدوده وظایف و نیز مرتفع شدن موضوعات  مرتبط با حریم شهر تهران ، در حریم منطقه ۱۹ کارگروهی با حضور نمایندگان دستگاه های مربوطه تشکیل شده تا  با تبادل نظر و رصد مسایل موجود ، نقطه نظرات احصاء و برای رفع مسایل وحدت رویه صورت بگیرد تا به یک  تفاهم مشترک مورد قبول کارگروه دست یابیم .   
وی در خاتمه گفت: در این زمینه مقرر شده است به منظور تسریع و قاطعیت در اتخاذ تصمیمات در جلسات ، از مسئولان همچون فرماندار تهران و سایر فرمانداری ها نیز دعوت بعمل آید تا مسایل  مورد بحث و تبادل نظر نهایی قرار گیرد .   
بر اساس گزارش روابط عمومی  معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، لازم به ذکر است پیش نویس تفاهم نامه با توجه به مباحث مطروحه با محوریت چگونگی اعمال مدیریت یکپارچه با اقدامات مشترک فرا سازمانی در شهر آفتاب ، روستاهای رسالت و صالح آباد تهیه و در جلسه بعدی ارائه می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا